تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

کمبود ذخایر آبی همچنان ادامه دارد

پارسال همین امروز بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران پیرامون کمبود ذخایر آبی در سدها گفته بود: میزان بارش‌ها مشابه حجم بارندگی در سال آبی گذشته در زمان مشابه است اما کسری مخزن 225 میلیون متر‌مکعبی ذخائر هم‌چنان پا برجاست. وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر میزان ذوب برف نسبت به وضعیت هوا کم بود، گفته بود: اکنون مساله‌ی کسری مخازن سد‌ها مطرح است که امیدواریم جبران شود.

حالا یکسال از ین سخنان خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران می گذرد، به نظر می رسد کمبود ذخایر آب سدها در تهران همچنان ادامه دارد. در همین راستا  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در تیر ماه امسال با بیان اینکه ۸۰ میلیون متر مکعب آب برای پاسخ به نیاز مصرف مشترکان تهرانی کمبود داریم، گفته بود: شهروندان تهرانی باید همچنان صرفه‌جویی ۲۰ درصدی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا علاوه بر عبور از تابستان، با قدرت عمل بیشتری به پیشباز پائیز برویم. او ادامه داد: در شهر تهران که 70 درصد تامین آب آن از منابع سطحی است به دلیل اینکه در دو سال 92 و 93 کاهش بارندگی داشته‌ایم در پشت سدها نیز حجم مخازن سدها 30 درصد کاهش داشته است،بنابراین استان تهران از لحاظ تأمین منابع آب با مشکل مواجه است.

14954_786

پائیز امسال شاهد افزایش بارش ها بودیم ولی بازهم بسیاری از کارشناسان آبی کشور معتقد اند که این بارش ها هنوز نتوانسته است مشکل کم آب را در تهران حل کند و باید امیدوار بود در فصل زمستان هم با افزایش بارش روبرو باشیم. این در حالی است که  خسرو ارتقایی مدیرعامل آب منطقه ای تهران در شهرور ماه امسال گفته بود: وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش‌ بینی می‌شود این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش‌ ها مواجه باشیم. ولی همانطور که گفته شد تهران در پاییز امسال با رشد بارش ها روبرو بوده است ولی به دلیل کمبود بارش در سال های 92 و 93 این افزایش بارش ها نتوانسته است خشکسالی سال های پیشین را جبران کند و بحران کم آب همچنان به قوت خود باقی است.

ارتقایی همچنین یکی از دلایل کمبود ذخایر آبی را مصرف بالای آب در تابستان ی می داند و در همین راستا گفته بود: برای نخستین بار، در سه ماه متوالی دمای هوا به‌ طور متوسط 37 درجه سانتیگراد به بالا است و البته 20 روز و بیشتر هم این دما بالای 40 درجه سانتیگراد بوده و در نتیجه همین موضوع افزایش مصرف آب را در تهران تا حدود دو درصد رقم زده است.

حال باید دولت و وزارت نیرو در راس آن می توانند مشکل کم آبی که چند سالی است که به یکی از دغدغه های اصلی مسئولین و مردم نبدیل شده است را برطرف کند یا خیر. البته همه چیز به دولت مربوط نیست و وضغیت آب و هوایی کشور هم باید به گونه ای باشد که امیدوار بود با افزایش بارش روبرو باشیم، حالا باید منتظر ماند دید در زمستان امسال بارش به گونه ای خواهد بود تا مشکل کم آبی در سال بعد را برطرف کند یا خیر.

برنامه ششم توسعه در حال تکمیل شدن است

پارسال همین امروز بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیرامون تدوین برنامه ششم توسعه گفته بود: به زودی روی برنامه ششم توسعه کار می کنیم. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از در اختیار بودن 20 میلیارد دلار اعتبار ارزی و 10 هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی از صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش خصوصی و طرح‌های نیازمند به تسهیلات خبر داد.

حالا یکسال از ین سخنان نوبخت گذشته است به نظر می رسد دولت برنامه ششم توسعه را برای پیشرفت کشور نوشته است. نوبخت سخنگوی دولت، امسال در مورد برنامه ششم توسعه گفت:  با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه در سال آینده نیمی از مسیر 20 ساله سند چشم‌انداز را پشت سر گذاشته‌ایم، در حالی که نیمی از اهداف را به دست نیاورده‌ایم. او ادامه داد: نهاد تعامل جایی برای تعامل بین دولت با بخش غیردولتی با هدف تبادل نظر و شنیدن خواست‌ها و نظرات دو طرف است. در همین راستا علیرضا همدانیان معاون استاندار اصفهان در مورد برنامه ششم گفت: سال 94 برنامه پنجم توسعه به پایان می رسد و دولت موظف است که پیش نویس برنامه ششم توسعه را تهیه و تنظیم کند و آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. او افزود: در حال حاضر سیاست های کلی برنامه ششم از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارائه شده است.

Profit-is-Up_149162001_std

به نظر می رسد دولت عزم خود را برای کاهش نابرابری ها در برنامه ششم جزم کرده است و همه ی استان ها را در اجرای برنامه دخیل کرده است تا توسعه پایدار در کشور شکل بگیرد. حال باید دید دولت تدبیر و امید تا چه اندازه موفق خواهد شد به اهداف برنامه ششم که خود نگاشته است پایبند بماند؟ به ویژه در این وضعیت که هر روز  با سرعت هر چه بیشتر به سال 1404 که سال مورد نظر سند چشم انداز بیست ساله می باشد نزدیک تر می شویم و باید هر چه زودتر به به اهداف این سند نزدیک شد تا شاهد کشوری آباد و توسعه یافته باشیم.

 

 
کد خبر: 170921

وب گردی

وب گردی