ایسکانیوز:مقامات چینی به دنبال ماجرای هک شدن شرکت سونی توسط هکرهایی که باور می رود وابسته به دولت کره شمالی باشند،هر گونه حمله سایبری را غیر قابل قبول خواند.با این حال پکن از اشاره مستقیم به ماجرای هک شدن سونی و درخواست همکاری واشنکتن برای تحقیقات در رابطه با این پرونده خودداری کرد.


به گزارش رویترز وزیر امور خارجه چین در گفت و گو با وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد چین هر گونه حمله سایبری و تروریسم سایبری را به شدت محکوم می کند. چین که تنها متحد کره شمالی محسوب می شود، خود نیز در گذشته هدف اتهامات مشابهی بوده است.


مقامات امنیتی آمریکا اعتقاد دارند هکرهایی که حمله به سونی  پیکچرز را ترتیب دادند ،احتمالا از سرور های چینی برای پوشش هویت خود استفاده کرده اند. کره جنوبی که در حقیقت هنوز با همسایه شمالی خود در وضعیت جنگی قرار دارد،اعلام کرد در روز دوشنبه حملاتی را به سیستم یکی از راکتور های اتمی خود کشف کرده است. با این که این حمله کنندگان سایبری توانستند اطلاعاتی را به سرقت ببرند،با این حال شدت حملات در حدی نبود که بتواند خسارتی به زیر ساخت ها وارد کند.


آقای اوباما و مشاوران او اکنون در حال سبک سنگین کردن اوضاع به منظور تنبیه کره شمالی هستند."اف بی آی" در روز جمعه در بیانیه ای رسمی ،پیونگ یانگ را مسئول حملات سایبری اخیر دانست. این اولین بار است که نهاد های امنیتی آمریکا،کشوری دیگر را متهم به حملات سایبری در داخل خاک این کشور می کنند. کره شمالی تاکنون از قبول این اتهامات خودداری کرده و آن ها را توطئه واشنگتن می داند.


پیونگ یانگ اعلام کرده در صورت عکس العمل ایالات متحده، آن ها واکنشی سخت از خود نشان خواهند داد. ژاپن که یکی از مهمترین متحدان ایالات متحده در آسیا محسوب می شود،حملات سایبری به سونی پیکچرز را به شدت محکوم کرد اما مقامات این کشور نیز از ذکر نام کره شمالی در بیانیه خود خودداری کردند.


سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد دولت این کشور ارتباطات خود با کاخ سفید را برای یافتن منشا این حملات افزایش داده است،با این حال پاسخی در برابر سوال احتمال فرماندهی کره شمالی در این حملات نداد.


همچنین اوباما در مصاحبه خود با شبکه "سی ان ان" این حملات را اعلان جنگ از سوی کره شمالی ندانست و آن ها را تروریسم سایبری دولت پیونگ یانگ قلمداد کرد. حملاتی که خسارت آفرین بوده اند و بی پاسخ نخواهند ماند. اوباما اعلام کرد یکی از پاسخ ها به احتمال زیاد بازگرداندن نام کره شمالی به لیست دولت های حامی تروریسم است. لیستی که نام کره شمالی بیش از شش سال پیش از آن خارج شد.


مایک راجرز رییس کمیته اطلاعات سنا نیز با انتقاد شدید از رفتار و آرامش اوباما، سفر او به ایالت هاوایی در این اوضاع را بسیار اشتباه دانست. "او توانایی خود برای پاسخ مناسب به این حمله را محدود کرد.با کشوری همانند دیکتاتوری کره شمالی نمی توان با زبان منطق و آرامش سخن گفت."

کد خبر: 171055

وب گردی

وب گردی