تهرا-ایسکانیوز: فیلم"امروز" از رسیدن به اسکار باز ماند، خب قطعا این خبر خیلی عجیب نیست؛ البته اگر عجیب و غریبش نکنند."امروز" به اسکار نرفت چون گزینه مناسبی برای حضور در مراسم اسکار نبود، چون این فیلم حتی در ایران هم مورد اقبال عموم و منتقدان قرار نگرفت.


ایرج تقی پور از اعضای هیات انتخاب فیلم برای اسکار از مشخصه های پذیرش فیلم "امروز" برای آکادمی اسکار به دارا بودن عناصر بومی این فیلم اشاره کرده اما در مورد جزییات این عناصر بومی چیزی نگفته است. کدام مشخصات بومی؟! "امروز"فیلمی منفعل است که حتی در قصه گویی هم الکن مانده و به داستانی که در هر جای دنیا می تواند اتفاق بیفتد نمی توان ویژگی های بومی داد. زنی که به دلیل کتک هایی که از شوهر یا شوهر صیغه ای یا هر مرد دیگری خورده، می میرد و بچه اش به دنیا می آید، کجای همین یک خط ویژگی های بومی دارد؟! بقیه داستان هم روایت مردی منفعل با بازی پرویز پرستویی است که در مقابل همه چیز بی عملی را در پیش گرفته است و گویا در دنیای دیگری زندگی می کند که هزاران سال نوری با کره زمین فاصله دارد. شاید این داستان برای سیارات دیگر بومی باشد ولی حداقل قصه ای بومی صرفا برای کشور ایران نیست چون منفعل بودن از ویژگی های بومی مردم ایران نیست!


فیلم "امروز" علاوه برا ینکه در ایران مورد استقبال مردم و منتقدان قرار نگرفت بلکه در هیچ فستیوال معتبر جهانی تکرار می کنم "فستیوال معتبر جهانی" نیز جایزه ای دریافت نکرده است، در سال های اخیر آکادمی اسکار با انتخاب هایش نشان داده که یکی از معیاز های مهم انتخاب فیلم در این فستیوال پخش کننده معتبری است که توزیع جهانی فیلم ها را برعهده می گیرد اما "امروز" از داشتن یک پخش کننده معتبر هم محروم است. از نظر ارزش های هنری هم فیلم "امروز" گزینه مناسبی هم برای حضور در اسکار نبود .


اینکه جایزه اسکار یک جایزه سیاسی است شاید پر بی راهه نباشد ولی اینکه فیلمی مانند" امروز" را فیلم خوبی بدانیم و بگوییم پذیرفته نشدن این فیلم در اسکار چیزی از ارزشهای این فیلم کم نمی کند و اساسا تنها دلیل پذیرفته نشدن این فیلم در اسکار را سیاسی بودن اسکار برشمریم کمی کم لطفی در حق بزرگترین جشنواره و اتفاق سینمایی دنیاست.


ضمنا مگر قرار است ایران هر سال در اسکار حضور داشته باشد؟! چه انتظاری از سینمای بیمار و رنجور ایران بعد از فیلم "جدایی نادر از سیمین" به وجود آمده است که توقع همه را آنقدر بالا برده که فکر می کنند ایران هر سال باید در اسکار حضور داشته باشد؟


توقعات از سینمای ایران بالا رفته و این اتفاق بسیار خوبی است اما بهتر است یادمان باشد که سینمای ایران جز جرقه هایی که هر چند سال یک بار با یک فیلم قابل توجه در آن زده می شود، سینمای ضعیف و متوسطی است که فیلمسازان روشنفکرش به صرف ساختن فیلم برای جشنواره ها مردم را فراموش کرده اند و فیلمسازان سینمای بدنه هم در همان فیلم فارسی در جا می زند و فراموش نکنیم که همین اسکار سیاسی بود که بعد از سال ها بار دیگر سینمای ایران را با انتخاب "جدایی نادر از سیمین" سر زبان ها انداخت.


البته به زعم بعضی ها اسکار "جدایی نادر از سیمین " هم سیاسی بود چون با تفسیرشان به این نتیجه رسیدند که فیلم قابل قبول اصغر فرهادی چهره ای سیاه از اوضاع ایران به تصویر کشیده است، اما سوال از کسانی که تمام جوایز وانتخاب های اسکار را به هر شکلی  کم اهمیت جلوه می دهند و همه ناکامی های ایران در راه یابی به این موفقیت بزرگ را سیاسی می دانند این است که: آیا می شود درباره عواقب بدی که بعد از گرفتن جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2011 نصیب ایران شد را کمی آسیب شناسی کنند؟! شاید بهتر باشد از زاویه دیگری به مسئله نگاه کرد و به آنها گفت  اصلا حق با شماست اسکار سیاسی است، اما آیا خرس طلای برلین هم سیاسی است ؟! وقتی فیلمی در جشنواره معتبری مثل جشنواره برلین جایزه می گیرد این جوایز وعناوین بین المللی در آکادمی اسکار دیده می شوند و باعث می شود که آکادمی فیلم را در فهرست نامزدهای خود قرار دهد اما گویا علاقه به اینکه حتی ساده ترین موضوعات هم که پاسخ های پیش پا افتاده ای دارند پیچیده شوند بسیار زیاد است . تا کی با دلایل واهی می شود این سینما را گول زد و به همه چیز رنگ و بوی سیاسی داد؟! تا کی می شود به بهانه اینکه اسکار سیاسی است گزینه هایی را که شانس بیشتری برای راه یابی به فهرست نامزدهای اسکار را دارند نادیده گرفت و فیلم های منفعل و بی خاصیت را به آکادمی اسکار فرستاد؟!


البته در سال های اخیر مدیران فرهنگی و هنری در حرکتی استثنایی به دنیا نشان دادند که اسکار اصلا هم مهم نیست و به دلیل همین بی اهمیت بودنش تحریمش کردند و با همین حرکت بی نظیر به اسکار نشان داد که ما فیلم های خوب کم نداریم اما شما لیاقت ندارید که فیلم های خوبمان را به فستیوال شما بفرستیم پس تحریمتان می کنیم و شما را از دیدن فیلم های خوبمان محروم می کنیم تا دیگر با این سیاسی بازی هایتان سینمای خوب ما را به خطر نیاندازید.پس راجع به جشنواره ای که خیلی هم مهم نیست چرا انقدر حساسیت به خرج داده می شود،حیف آن فسفرهای عزیز نیست که برای مسائل بی اهمیت سوخته شوند.


یاداشت: معصومه رضا

کد خبر: 171064

وب گردی

وب گردی