تهران - ایسکانیوز: مجید امانی و حامد حدیدی طی کنسرتی آثاری از آهنگسازان دوران کلاسیک موسیقی ایتالیا را برای دو گیتار ، در تالار رودکی اجرا می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، در این کنسرت آثاری از دو آهنگساز مطرح دوران کلاسیک گیتار ایتالیا، فردیناندو کارولی (1841-1770) و مائورو جولیانی (1828-1781) به اجرا در می آید. از کارولی سه سرناد اپوس 96 و واریاسیون های اپوس 110 و از جولیانی سه پولونز اپوس 137 اجرا می شود.

گفتنی است که کارولی و جولیانی از مهم ترین آهنگسازان دوران کلاسیک گیتار و همینطور از تأثیرگذارترین آهنگسازان تاریخ گیتار کلاسیک به شمار می روند. سه اثر مفصلی که در این کنسرت اجرا می شود، نمونه های ارزشمندی از تجربه های کلاسیک-رومانتیک آهنگسازان گیتار هستند. اشکال شسته و رفته ی فرم های کلاسیک به صورت دلنشینی مورد استفاده ی این دو آهنگساز قرار گرفته اند و تأثیر ملاحت و سادگی کلاسیک موتزارت و هایدن و موسیقی آوازی ایتالیایی بر آن ها مشخص است. محیط و فضای فرهنگی و اجتماعی ای که این دو آهنگساز در ایتالیای دوران خود داشتند مسیرهای بسیار مشابهی را در روند زندگی و کار هر دو رقم زده است.

اپوس 96 کارولی شامل سه قطعه ی مفصل و طولانی ست که به طور معمول از معروف ترین آن ها یعنی شماره ی 1 در لاماژور اجراهای فراوانی صورت گرفته است. سه سرناد این اپوس که به ترتیب در تونالیته های لاماژور، ر ماژور و سل ماژور هستند هر یک از سه موومان مجزا تشکیل شده اند. همگی با مقدمه ای سنگین آغاز می شوند و شامل موومان های متنوعی از رقصها، فرم سونات، روندو و تم و واریاسیون هستند. یکی از ویژگی های مهم این آثار نقل قول هایی ست که از موومان های مختلف یکدیگر می کنند.

اپوس 110 از کارولی دو قطعه ی تم و واریاسیون است که با یک میان پرده ی آرام که یادآور موسیقی پیانویی بتهوون است به صورت آتاکا به هم متصل شده اند. اولی با یک مقدمه ی مینور و دارای تم در دو ماژور است و شامل 5 واریاسیون، و دومین تم در لا مینور ارائه می شود و همراه با 9 واریاسیون است.

سه پولونز اپوس 137  از جولیانی به ترتیب در تونالیته های ر ماژور، لا ماژور و می مینور و همگی دارای فرم پولونز-تریو-پولونز  هستند. مشابهت شکل های ملودیک و نحوه ی بسط در هر سه اثر باعث شنیدن وحدتی یک پارچه در تمام این اپوس شده است.

این کنسرت در روز جمعه، 5 دی ماه، ساعت 17:30 در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
کد خبر: 171368

وب گردی

وب گردی