تهران- ایسکانیوز: آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور از یک تحول مهم فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: یک تحول مهم در برنامه های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.


جمعی از معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری اولین کارگاه دانش‌افزایی (اندیشه پویا)،  با آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله علوی گرگانی دیدار و گفتگو کردند.


آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از یک تحول مهم فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر دادند و تاکید کردند: این تحول را جدی بگیرید و ادامه بدهید.


آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در بعضی از دوران های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی در نظر بعضی ها کارنامه خوبی نداشت، اظهار کردند: شما می‌توانید این کارنامه را درخشان کنید که این امر با عمل و با فعالیت های فرهنگی امکانپذیر است.


او در ادامه افزود: قطعاً اگر فعالیت شما نشان داده شود، باعث می‌شود افکار به سوی آن جلب و جذب شود و از این جهت باید فعالیت فرهنگی شما طوری برنامه‌ریزی شود که نشان دهد دانشجویان فارغ‌التحصیل شما دارای تعهد اسلامی هستند.


آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت بالای علم و دانش، خاطرنشان کردند: ما برای علم ارزش قائل هستیم اما علومی که از خارج (غرب) می‌آید و فرهنگی که با آن مخلوط شده را باید جداسازی کنیم و تصفیه کنیم و آن برعهده شما عزیزان است.


علم جامعه را تقویت می‌کند


این مرجع عظیم‌الشأن در ادامه سخنان خود با اشاره به حساس بودن دانشگاه و تربیت دانشجویان متعهد اظهار داشت: دانشگاه جای بسیار حساسی است زیرا بسیاری از رجال مملکت اگر مسئول غیراسلامی باشند، ضربات زیادی بر کشور، نظام و اسلام وارد می‌شود.


آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر مهم بودن دانشگاه و چهره دانشگاه برای عموم مردم به بحث پیشرفت‌های دانشجویان در تولید علم اشاره کردند و فرمودند: دانشجویانی که در دانشگاه هستند، در حال تولید علم هستند و به ترجمه ها، مطالب دیگران و تنها نوشتن مقالات قناعت نمی‌کنند و وارد مرحله عملی می‌شوند و تولید علم می‌کنند.


آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه افزودند: علم است که می‌تواند جامعه را تقویت کند و در آینده فارغ‌التحصیلان دانشگاه افرادی مشکل‌گشا برای جامعه باشند.


او در ادامه دینداری را عامل مطرح شدن جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا دانستند و فرمودند: ما دین و مذهب را فقط برای آخرت نمی‌خواهیم، در دنیا هم اگر بخواهیم زندگی خوب و سالم توأم با عزت و سربلندی داشته باشیم، باید دین و ایمان داشته باشیم و این همان چیزی است که سبب شد جمهوری اسلامی ایران در دنیا مطرح شود.


آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه بخشی از اصلاح فرهنگ جامعه برعهده مسئولان فرهنگی دانشگاههاست، اظهار داشتند: اکنون بخشی از اصلاح جامعه دست شما فعالان فرهنگی دانشگاههاست که باید برای ترویج فرهنگ دین تلاش کنید زیرا ما برای اصلاح دنیای خود احتیاج به دین داریم که اگر دین نباشد نظام، نظام اسلامی نمی‌شود و باید فرهنگ جامعه، اصلاح بشود.


وی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاهها در ترویج دین باوری در بین دانشجویان و افزایش معرفت آنان نسبت به مسائل دینی اظهار داشتند: دانشگاهها سرچشمه هستند. شما در کنار سرچشمه هستید و در آنجا آب را تصفیه می‌کنید. وقتی در سرچشمه آب تصفیه شود، آب جاری در زندگی، آب صافی خواهد بود اما اگر از سرچشمه آلوده باشد وقتی جاری می‌شود همه جا را گل‌آلود می‌کند.


آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند: کار شما یک عبادت بزرگ است. شما عزیزان به کار و فعالیت خود دلگرم باشید و بدانید هر قدمی که به محل کار خود برمی دارید، در نامه اعمالتان ثبت می‌شود و به عنوان یک عبادت نوشته می‌شود.


این مرجع عظیم‌الشأن در ادامه توصیه فرمودند: تلاش کنید دو چیز را فراموش نکنید؛ اولاً مطالعه را از دست ندهید و عالم به زمان باشید، شبهات را با لباس جدید بشناسید و جواب های آن را بدانید و ثانیاً ادبیات توأم با محبت داشته باشید و با زبان خوش سخن بگویید زیرا دلسوزانه و متواضعانه صحبت کردن خیلی اثر دارد و اگر کسی هم با ما خوب صحبت نکرد، شما جواب سیئه را با حسنه بدهید که برخورد مناسب شما باعث می‌شود آن شخص دوست صمیمی شما شود.


آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود ادبیات خوب و مطالعه جامع را سبب پیشرفت عنوان کردند و ادامه دادند: شما باید علومی که یاد می‌گیرید به دیگران یاد بدهید، زیرا بر اساس آیات و روایات کسی که علمی را فرا می‌گیرد و به دیگران تعلیم می‌دهد روز قیامت در مرتبه‌ای پایین‌تر از انبیا قرار می‌گیرد.


لازم به ذکر است در ادامه معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن حضور در بیت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با او دیدار و گفتگو کردند.


 آیت‌الله علوی گرگانی: آگاهی از مسائل روز و قدرت علمی ضروری است


حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که مسئولیت‌ها بسیار سنگین هستند آگاهی از مسائل روز و افزایش قدرت علمی را برای انجام این مسئولیت ضروری دانستند.


وی با تأکید بر وحدت بین حوزه و دانشگاه آن را از یادگارهای ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) دانستند که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.


همچنین در ابتدای این دیدار علی فقیه حبیبی مدیر کل آموزش و اسناد دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از عملکرد فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را ارائه کرد.


شایان ذکر است این دیدارها در حاشیه برگزاری اولین کارگاه دانش‌افزایی (اندیشه پویا) که به مدت سه روز به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی استان قم در شهر مقدس قم برگزار شد، صورت گرفت.

کد خبر: 171373

وب گردی

وب گردی