تهران-ایسکانیوز: چندسالی می شود فساد از رفتار ضد اجتماعی فراتر رفته و در قالب یک کنش غیر اخلاقی و سیاسی به جامعه معرفی می شود، بنابراین ساختن کشوری بدون فساد ضرورت اجتناب ناپذیری است که نه تنها کشور را به سمت توسعه یافتگی می رساند بلکه انگیزه خدمت بدون منت و در راستای رقابتی سالم را فراهم می سازد.

شهریور 92 بود که نخستین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت تدبیر و امید برگزار شد، از آن زمان تا کنون 460 روز گذشته است و هر دو هفته یک بار جلسات این ستاد به طور مرتب برگزار می شود. شاید بتوان گفت همایش سلامت ادری و مبارزه با مفاسد اقتصادی که چندی پیش در 17 آذرماه با حضور سران سه قوه برگزار شد نقطه عطفی در عزم جدی مسئولان کشور برای بهبود وضعیت اداری و مبارزه با فساد بود.

 هشدار اول: رهبر معظم انقلاب: مبارزه با فساد عمل می‌خواهد نه سمینار   آغاز همایش سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی با تذکر و هشدار رهبر معظم انقلاب به سران قوا  همراه شد. در بخشی از این تذکر آمده است: نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند.

نکته قابل تامل اینکه چندسالی می شود فساد از رفتار ضد اجتماعی فراتر رفته و در قالب یک کنش غیر اخلاقی و سیاسی به جامعه معرفی می شود، بنابراین ساختن کشوری بدون فساد ضرورت اجتناب ناپذیری است که نه تنها کشور را به سمت توسعه یافتگی می رساند بلکه انگیزه خدمت بدون منت و در راستای رقابتی سالم را فراهم می سازد.  تاکید سران قوا بر برخورد قاطعانه و بدون اغماض، خود نهیبی است که امید به کشور بدون فساد را بیشتر می کند اما حرف و اندیشه های زیبا به خودی خود به بار نمی نشینند. البته که عزم جدی و عملی لازم دارند.

 سران قوا در  همایش مبارزه با فساد چه گفتند؟  رئیس جمهوری: می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود/ امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده/ تجمیع قدرت در یک جا فساد است/ نباید در مبارزه با فساد ملاحظه کسی را بکنیم  رئیس قوه مقننه: اینکه بنیاد شهید،مرغداری و بانک داشته باشد، معنا ندارد و مبارزه با انحصار نیست/ در مبارزه با فساد سه رکن رفع تبعیض، شفافیت و مبارزه با انحصار حائز اهمیت است/ تنقیح قوانین خلا های قانونی را نمایان می کند  رئیس قوه قضائیه: کوتاه کردن دست واسطه ها به سلامت اداری کمک می کند/ مبارزه با فساد نباید به یک وسیله و ابزار سیاسی تبدیل شود/ در عرصه مبارزه با فساد باید از هرگونه کار سیاه‌نمایی و تبلیغاتی اجتناب شود  عوامل و زمینه‌های گوناگونی وجود دارند که می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب پیدایش و گسترش و ترویج فساد اداری شوند.

شناسایی این عوامل و زمینه‌ها می‌توانند راه‌هایی را برای مبارزه به ما نشان دهند که اثر بیشتری در کاهش و حذف پدیده فساد اداری داشته باشند، نکاتی که فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و دولتمردان در گفتگو با ایسکا در میان گذاشتند.

غرویان: جامعه امروز مبارزه با فساد را لطیفه می داند  این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مبارزه با فساد هم اکنون برای مردم به شکل مزاح و لطیفه درآمده است، گفت: سال هاست که از سوی مسئولان فقط شعار مبارزه با فساد دیده و نتیجه ای نمی بینیم. مسئولان قاطعانه و جدی باید نمونه های مبارزه با فساد را به جامعه ارائه کنند، البته قوه قضاییه وسایر قوا هم اقداماتی را انجام می دهند که از آن ها چشم پوشی نمی کنیم اما مردم از مسئولان توقع قاطعانه تری دارند.

نهاوندیان: دولت الکترونیک راه حل مبارزه با فساد  رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: محیط های اداری می تواند محل وقوع فساد باشد. بنابراین با کم کردن فاصله ها و کوچک کردن دولت، باید کارآمدی را افزایش دهیم.  نهاوندیان درباره کوچک کردن دولت به عنوان یکی از موارد مبارزه با فساد هم افزود: یکی ازگام های بسیار موثر در بالا بردن کارآمدی بوروکراسی اداری استفاده از فناوری جدید است استفاده از ابزارهای دولت الکترونیک هم کمک کننده است تا در مبارزه با  فساد تماس مستقیم مراجعه کننده با دولت کم شده و یا از بین برود.

پورمختار: پرونده های فسادی که روی میز می ماند/ مبارزه با فساد برنامه هوشمندانه می خواهد  رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت:  ضرورت مبارزه با فساد، ایجاد محیطی رقابتی برای مجموعه فعالیت های اقتصادی است چرا که بیشترین مشکل ما در فضای اقتصادی رانت و انحصار است  وی به نقش سمن ها در پیشبرد اهداف مبارزه با فساد اشاره و تصریح کرد: نظارت ازبیرون هم توسط سایر دستگاه ها باید تقویت شود. دستگاه های وابسته به نظام یا ان جی او ها (سازمان های مردم نهاد) می توانند کمک کننده باشند. نهادهایی که کارکنانی سالم و بدون شائبه سیاسی دارند باید فعال تر باشند. همچنین باید اختیار جمع آوری اطلاعات به آن ها داده شود.  پورمختار به پرونده های فسادی اشاره کرد که به علت عدم وجود سند و مدرک به آن ها پرداخته نمی شود و افزود: چه بسیار پرونده هایی که به علت عدم توانایی اثبات جرم و مستند سازی به گزارش آن پرداخته نمی شوند در حالی که واقعیت دارند و باید به آن ها توجه کرد.

فتاحی: ما نماینده ها هم گاهی مجبوریم رشوه بدهیم نماینده اصلاح طلب مجلس هفتم و نهم بروز و ظهور پرونده های فساد مالی را بزرگترین مشکل کشور بعد از انقلاب اسلامی خواند و گفت: از فساد 3 میلیاردی جزایری تا پرونده های 3 هزار میلیاردی، 7 هزار میلیاردی و اکنون 12 هزار میلیاردی توهین به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

انصاری: بیشتر نهادهای دولتی خصولتی شده اند/ بودجه 94 عملیاتی بسته شد  وی با بیان اینکه دولت یازدهم کارهای بزرگی برای مبارزه با فساد آغاز کرده است، اظهار داشت: از ابتدای این دولت عزم رئیس جمهوری  برای این موضوع جزم بود و بارها در جلسات  دولت به وزرا دستور اکید داد، به همین منظور بود که معاون اول را مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کرد.  معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: خرید خدمت راهکاری است برای کوچک کردن دولت که در بودجه سال 94 کل کشور رعایت شده و در تبصره های متعددی در این لایحه و لایحه خروج از رکود هم آمده است.  حجم تلمبار شده ای از قوانین و راه دروهای گریز از قانون، اشکال در نظام بانکی، مسامحه و سیاه نمایی در برخورد با مفاسد نمونه های شفافی از هموار شدن بستر فساد است که سیستم اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. توجه بنیادی به نظام اداری بدنه نظام سیاسی یک کشور را منسجم کرده و گاهی چشم پوشی از آن مشروعیت این نظام را از میان بر میدارد، بنابراین لازم است گام های عملی سران قوا این روزها بیشتر خودنمایی کرده و اقدامی اساسی در جهت تحق شعار "حرکت به سوی کشوری بدون فساد" انجام شود.
کد خبر: 171445

وب گردی

وب گردی