تهران – ایسکانیوز: خبر به قدری تکان دهنده بود که پس از گذشت چند روز همچنان شوک آور است؛ معلمی برای تنبیه دانش آموزان آنها را مجبور کرده تا محتویات توالت را بخورند. حادثه‌ای که گرچه با تکذیب مقامات روبه رو شده اما همچنان دانش آموزان و والدین افغانی آنها به صحتش تاکید دارند. در مورد لزوم بررسی سلامت روان معلمان مدارس و برخورد با دانش آموزان مهاجر با غلامعلی افروز روان‌شناس و رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت و گو کردیم.

غلامعلی افروز در خصوص این حادثه که در مدرسه مخصوص اتباع خارجی ورامین رخ داده است گفت: من واقعا از شنیدن این خبر متاسف هستم و این ماجرا بسیار ناراحت کننده ای است زیرا مهمترین چیزی که در مورد تنبیه دانش آموزان در مدارس حائز اهمیت است این است که ذهنیت این دانش آموزان نسبت به مدرسه، درس، کشور و آینده روشن از دست خواهد رفت، کما اینکه شاید این اتفاق در مورد این دانش آموزان تاکنون رخ داده باشد.

این روانشناس در مورد برخورد معلم این مدرسه افزود: چنین آدم هایی  نباید به سیستم آموزشی راه پیدا کنند، مدارس باید در جهت تحقق رسالت های آموزشی و پروزشی  بسیار تلاش کنند و نیروهای تخصصی و حرفه ای مورد نیاز جامعه خود را تحت حمایت خود قرار دهند و زنجیره علوم و سلامت روان را افزایش دهند. سلامت روان معلمان مسئله‌ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت و باید در تمام سیستم آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه افزود: همه کودکان و نوجوانان سنین مدرسه (7 تا 18 سال) به رغم تفاوت های فردی، قرار گرفتن در معرض برخی آسیب ها و محدویت های زیستی، شناختی، عاطفی و فرهنگی وارد مدارس می‌شوند و حداقل 12 سال مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش آموزشی، هدایتی و نظارتی  وزارت آموزش و پرورش قرار خواهند گرفت و مسئولان باید توجه کنند که این دوران و سال‌ها می‌تواند برای تربیت نسل آینده جامعه بسیار تعیین کننده باشد.

20 درصد از جمعیت کودکان و نوجوانان مدارس را ترک می‌کنند

افروز در ادامه اظهار داشت :متاسفانه در حال حاضر 20 درصد از جمعیت کودکان و نوجوانان سنین مدرسه  قبل از 18 سالگی به دلایل مختلف و به ویژه بی اشتهایی تحصیلی مدرسه را زود هنگام ترک می کنند. ترک این دانش آموزان به هر دلیلی که باشد مسئولیتش با آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش باید برای جلوگیری از این مشکلات و آسیب های اجتماعیتمهیدات ویژه ای بیندیشد.

این روانشناس افزود: البته این گروه که از چرخه کامل 12 ساله نطام تعلیم و تربیت کشور دور مانده‌اند، به طور قابل ملاحظه ای بیش از همسالان شاغل خود در مدارس در معرض آسیب های روانی و اجتماعی قرار می گیرند.

افروز در در کنار وظیفه آموزش و پرورش به نظام پزشک خانواده و طراحی و اجرای مطلوب این برنامه جامع فراگیر اشاره کرد و گفت: در جامعه باید به اهمیت وجود مشاور و روانشناس توجه شود، به گونه ای که به طور متوسط  هر 500 تا 700 خانواده بتوانند به نحوه مطلوبی از خدمات حرفه ای یک روانشناس مجرب و متعهد چه در مدارس و چه در مکان های دیگر بهره مند شوند. با اصلاح این مسائل می‌توان در ارتقای بهداشت و سلامت روانی خانواده ها و بالطبع جامعه تغییر ایجاد کرد و از آسیب های زیستی و اختلالات روانی اجتماعی پیشگیری کند.
کد خبر: 171602

وب گردی

وب گردی