ایسکانیوز: سالانه حدود 25 تا 30 هزار جراحی زیبایی در کشور انجام می شود که بسیاری از آنها تحت تاثیر تبلیغات رسانه ها صورت می گیرد و ضرورتی برای انجام آنها وجود ندارد. 60 درصد این موارد مربوط به جراحی بینی و بقیه آن مربوط به سایر جراحی های زیبایی و پلاستیک است. لیپوساکشن، پروتز پستان و شکم در رده دوم و جراحی پلک و صورت در ایران در رده چهارم، قرار دارد.چرا زنان ایرانی تا این حد تمایل به انجام عمل های زیبایی دارند؟
نیکزاد زنگنه کارشناس مطالعات زنان و فعال حقوق زنان در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: این اتفاق یک شبه رخ نداده است از مدتها قبل شروع شده و اکنون به شرایط بحرانی رسیده است. در آمارها شنیدیم به خاطر حجم زیاد اعمال جراحی زیبایی به ایران لقب پایتخت جراحی زیبایی را داده اند. من تصور می کنم بخشی از این اتفاق ناشی از تصویری است که از زیبایی در رسانه خلق می شود.
او ادامه داد: در حال حاضر درروستاها هم دسترسی به رسانه های جمعی وجود دارد. رسانه ها با رواج کلیشه ای ظاهری از زیبایی بدون توجه به ویژگی هایی مانند سن، فرهنگ و جامعه تلاش می کنند یکسان سازی فرهنگی انجام دهند.رسانه ها با ارائه الگوی واحد از زیبایی، زنان را ترغیب می کنند در همه جای دنیا به این الگو نزدیک شوند.
زنگنه راهکار مقابله با تاثیرات رسانه ها را تغییر رویکرد کلی در دنیا و ایران به زن عنوان کرد و گفت: تا زمانی که رویکرد کلی نسبت به مسائل زنان تغییر نکند چنین مشکلاتی پابرجا خواهند ماند. باید مشخص کنیم زن بودن را چگونه تعریف می کنیم. زنانگی را چگونه به کودکان آموزش می دهیم. باید توجه کنیم یک کودک چه دختر چه پسر چگونه در مورد معنای زن بودن آموزش می بیند. بنابراین رویکرد های کلان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به زن تا تغییر نکند این مشکل نیز برطرف نمی شود. با تغییر رویکرد است که سیستم آموزشی نگاه متفاوتی به زن را از آنچه اکنون شاهدش هستیم ارائه می دهد.
اوافزود: رسانه و آموزش در دست مردم نیست و تابع سیاست گذاری های ملی و جهانی است. رویکرد جهانی به زن برگزاری مسابقات زنان شایسته و miss world است این نگاه باید تغییر کند. این نگاه به زن آسیب زاست وبرای او تنش به وجود می آورد .
این کارشنان مطالعات زنان تاکید کرد: نظام مردسالاری در دنیا زن را تنها کالایی جنسی می بیند. این نگاه به زن به ضرر زن و کل جامعه است چرا که توانمندی های زنان را نمی بیند و آن ها را تنها به بدن تقلیل می دهد.
او درباره این که فعالان حقوق زنان چه راهکاری برای ارتقا آگاهی زنان دارند، گفت: دولت باید دراین زمینه به فعال حقوق زنان اجازه ایجاد تشکل هایی بدهد که با اطلاع رسانی و آموزش به زنان و مردان جامعه نسبت به تغییر نگاه به زن و کاهش عمل های جراحی فعالیت کنند.
کد خبر: 171931

وب گردی

وب گردی