تهران- ایسکانیوز: طرح های اجتماع محور چند سالی است که توسط برخی از سازمان ها و ارگان های دولتی ایران در حیطه های مختلف در حال اجراست. اجرای این طرح ها در چند سال اخیر شتاب بسیاری گرفته است. این طرح ها را می توان در زمینه توانمندسازی افراد کم توان، کاهش فقر و محرومیت، ارتقاء بهداشت محیط، حفاظت از محیط زیست، کشاورزی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش مشارکت مردم محلات شهری و روستاها در تصمیم گیری های محلی ونظایر آن مشاهده کرد. شهرداری تهران نیز چندی است کارگاه هایی با هدف توانمندسازی زنان اجرا می کند اما آیا این طرح ها موفق است ؟ این سوال را با ناهید کشاورز جامعه شناس و مجری طرح های اجتماع محور شهرداری در میان گذاشتیم.
کشاورز به خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: اجرای این طرح ها می تواند مثبت باشد اگر بار نمایشی آن کاسته شود و یک مقدار به نیازهای زنان و توانمندی هایشان توجه بیشتری شود.
طرح های توانمند سازی باید میان مدت و بلند مدت باشد
او افزود: طرح های شهرداری معمولا کوتاه مدت است و می خواهند در بازه زمانی کم خروجی هم داشته باشند که این مسئله نمی تواند در جهت توانمندسازی زنان باشد.
این جامعه شناس تاکید کرد: برای توانمندسازی زنان طرح ها باید میان مدت و بلند مدت تعریف شوند و نیازسنجی از زنان هر محله به عمل آید.
کشاورز خاطرنشان کرد: بخشی از توانمندسازی اجتماعی است بخشی اقتصادی و این زنان نیاز به حمایت دارند، به این که دیده شوند. برای پروژه های اجتماع محور نیاز به اعتمادسازی است اما اگر در این مورد تعجیلی در کار باشد نه تنها اعتمادسازی صورت نمی گیرد که همان مقدار اعتمادی که مردم به شهرداری یا سراهای محله و تسهیلگر دارند، نیز از بین می رود.
طرح ها باید متناسب با نیازهای جامعه محلی باشد
این جامعه شناس یادآور شد: موضوع دیگر این است که گاهی طرح ها از بالا ارائه می شود؛ مثلا موضوع پسماند برای همه محلات یک منطقه تعریف می شود بدون این که به این مسئله توجه شود که دو محله در یک منطقه شبیه هم نیستند و آسیب های اجتماعی، نیازهای اقتصادی متفاوتی دارند و اجرا کردن طرح های اجتماع محور نیاز به تامین پیش نیازهایی دارد.
کشاورز گفت: در طرح های اجتماع محور باید زنان احساس کنند فراخوانی آنان برای بهبود وضعیت زندگی شان است. اگر این فراخوانی هم جهت با نیازهای زنان و خلاقیت های آنان باشد این طرح ها جواب می دهد در غیر این صورت تاثیری نخواهند داشت.
سازوکار مناسب برای نظارت در طرح ها مغفول مانده است
او به موضوع نظارت بر انجام طرح ها نیز اشاره کرد و گفت: امور بانوان برای اجرای طرح گزارش هایی از مجریان طرح می خواهد اما نظارتی بر این پروژه ها وجود ندارد و می دانیم می شود گزارش دهی کرد اما گزارش با محتوی پیاده شده در کارگاه متفاوت باشد.
شهرداری به تداوم پروژه ها فکر کند
کشاور بیان کرد: در پروژه های اجتماع محور مهم است که پیمانکار یا تسهیلگر دغدغه جلب مشارکت مردم را داشته باشد. هچنین با زبان و ابزارهایی که می تواند مشارکت مردم محلی را جلب کند، آشنا باشد. مثلا در یک پروژه محلی زنان یکی از محلات تهران برای حفظ محیط زیست و استفاده کمتر از پلاستیک تصمیم گرفتند کیسه های پارچه ای درست کنند. این کار به بازاریابی، به فرهنگسازی، حمایت جامعه محلی و مدیران شهری نیاز دارد وقتی برای این ها شهرداری فکری نکرده است این پروژه ها دوام نمی آورد و تاثیر لازم را نخواهد داشت.
کد خبر: 172006

وب گردی

وب گردی