تهران- ایسکانیوز: در ایران خیلی از افراد فکر می کنند حتما باید کار دولتی داشته باشند و پشت میزنشینی را دوست دارند. عده ای ترجیح می دهند دستشان توی جیب خودشان باشد. این نگاه هم در بین مردان وجود دارد هم در بین زنان. البته سهم زنان از بازار کار رسمی در ایران زیاد نیست چیزی حدود 13 درصد . با این وجود زنان امروز دیدشان به زندگی تغییر کرده و به فکر استقلال مالی هستند به نظر می رسد شاید راه اندازی مشاغل خانگی یکی از راه های قدرت گرفتن اقتصادی زنان باشد. البته حتما مشکلاتی هم دارد که تلاش می کنیم با معرفی کارآفرینانی که در این حوزه فعالیت می کنند بیشتر در مورد این مشاغل بدانیم.
نفیسه محمدپور یکی از زنانی است که تصمیم گرفته به جای کارمند بودن کسب و کار کوچکی برای خودش راه بیاندازد. با او که دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی هم هست، مصاحبه ای کوتاه انجام داده ایم.
کارهای تولیدی را دوست دارم
محمدپور انگیزه خود از راه اندازی پرورش بوقلمون گوشتی این گونه بیان کرد: به دلیل مسائلی که برای من پیش آمد تهران را ترک کردم. من 9 سال کارمند بودم و در موسسات بزرگ هم کار کرده بودم اما هیچ وقت از کاری که انجام می دادم، راضی نبودم. همیشه فکر می کردم اگر من در این موسسه نباشم فقط 20 تا 30 درصد کار لنگ می ماند. دلم می خواست کاری داشته باشم که تولید در آن پررنگ باشد. بنابراین بعد از تغییر شرایط زندگی تحقیقی در مورد پرورش ماکیان انجام دادم و رسیدم به پرورش بوقلمون. بنابراین آمدم به یکی از شهرهای شمالی ایران و قطعه زمینی را که در اختیار داشتم برای پرورش بوقلمون به شکل سنتی آماده کردم.
محمدپور بیان کرد: ابتدا 150 قطعه بوقلمون خریداری کردم. فکر کردم ببینم می توانم از پسش بر بیایم. زمین را هم فنس کشیدم و سقف سازی کردم و کفش را با بتن مفروش کردم که برای شستشو مناسب باشد. در کل برای خرید بوقلمون تا پروارشدن و آماده کردن زمین 13 میلیون هزینه کردم. دلیل دیگری که با تعداد کم شروع کردم این بود که زیر 500 قطعه پرورش بوقلمون جز مشاغل خانگی محسوب می شود ونیاز به مجوز هم ندارد. برای بالای 500 قطعه به مجوز نیاز هست.
این کارآفرین گفت: در هر حال مکانی که در اختیار دارم تا 400- 500 قطعه را جواب می دهد. تصمیم دارم در دوسال آینده تعداد بوقلمون ها را افزایش دهم و شاید به سمت صنعتی شدن هم بروم؛ اگر چم و خم بازار را بدست بیاورم. اکنون دوتا کارگر دارم ولی هر روز از آن ها استفاده نمی کنم. در زمان کشتار و نظافت از آن ها استفاده می کنم در مواقع دیگر خودم و مادرم باهم به آنها غذا می دهیم. در روزهای کوتاه 2 وعده و در روزهای طولانی 3 بار باید تغذیه شوند.
او ادامه داد: 4 ماه طول می کشد که بزرگ شوند. من از هیچ هورمون یا دارویی برای رشد زودهنگام آن ها استفاده نمی کنم. کاملا اورگانیک هستند، من دنبال سود زیاد نیستم،هدفم ارائه محصول اورگانیک است. این 150 قطعه را اکثرا بیماران دیابتی و مبتلایان به تیروئید خریداری کرده اند. از اول می خواستم یک کار خاص ارائه دهم و سلامت افرادی که از محصول من استفاده می کنند برایم مهم است.
از سودم راضیم
محمدپورافزود: با این که باراولم بود و خیلی وارد نبودم اما از سودم راضیم. با توجه به این که بازار را نمی شناختم فکر می کردم ناشیانه تر عمل کنم. اما با توجیه اقتصادی که برای این تعداد قطعه ارائه شده است، خیلی فاصله نداشتم. دلیل فاصله هم این بود که من پایین تر از قیمت بازار بوقلمون ها را عرضه کردم تا دفعه بعد برای مشتری خرید از من جذاب تر باشد. در روزهای آخر همزمان چندین نفر برای خرید مراجعه می کردند اما من 5 تا قطعه بیشتر ندارم اما حاضر بودند دوبرابر قیمت بدهند و از من خرید کنند. دفعه بعد شب عید است و مسلما سود من بیشتر از دفعه اول خواهد بود.
مشکلات را نباید بزرگ کرد
این کارآفرین درباره مشکلات این کار خاطرنشان کرد: کار یدی مشکلات زیادی دارد. پرنده ها قوی هستند وزورشان هم زیاد است، اما باید سوار بر مشکلات شویم. من تلاش کردم حتی از کارگر زن استفاده کنم و یک کار زنانه راه بیاندازم. زمان کشتار با خانمی تماس گرفتم و گفت اگر مرد باشد، جایز نیست که زن ماکیان را ذبح کند. گفتم من مرد ندارم. لطفا خودت برای ذبح اقدام کن و او قانع شد و گفت پس من هم یک کمک زن می آورم. بهر حال از پسش بر آمدیم . بعضی ها مشکلات را بزرگ می کنند و مثلا می گویند برخی مشاغل زنانه نیست من اما این حرف را قبول ندارم
قول زنانه معتبر است
ابتدایی که وارد این کار شدم برای خرید دان مشکل داشتم چون همه با چک خرید و فروش می کنند و من دسته چک نداشتم. قصد داشتم نقدی خرید کنم اما رفتم دنبال گرفتن دسته چک. برخوردی که در بازار داشتم سبب شده حتی حالا که دسته چک دارم از من چک نگیرند. یک بار وارد مغازه ای که از آن دان می خرم شدم. صاحب مغازه با مردی بر سر مسائل مالی در حال بحث بودند. مغازه دار گفت: از این خانم یاد بگیرهمیشه سر حرفش هست. پیش آمده که قول داده ام پول دان را 20 ماه بدهم و نشده 19 زنگ زدم و گفتم که الان ندارم و 21 حتما پول شما را می دهم. این باعث اعتمادسازی بازار به من شده است و این که قول زنانه اعتبار دارد حتی بیشتر از قول مردانه.
زنان به تلاش بیشتر احتیاج دارند
محمدپور در مورد سختی هایی که برای زنان در جامعه وجود دارد گفت: مشکلات زیاد است اما ما زن ها باید سخت تر کار کنیم. در همین منطقه که من هستم زنانی هستند که کار می کنند اما مجوز را به نام یک مرد گرفته اند. یا مباشر دارند و همه کارها را ان ها انجام می دهند. من چنین نگاهی ندارم ممکن است در هر کاری یک زن با توجه به شرایط جامعه ما لازم باشد دو برابر یک مرد هزینه کند اما باید این هزینه را بدهد تا حذف نشود. تا دختران ما و نسل آینده یک و نیم برابر یک مرد هزینه بدهند تا روزی که برابری حاصل شود.
این کارآفرین می گوید در حال حاضردروس دانشگاه را به شکل غیرحضوری گرفته ام ، یک دختر محصل دارم و مخارج زندگی هم بر عهده خودم است اما مشکلات هرچه بزرگ تر باشند آدم را توانمندتر می کنند. شاید بیشتر از 5 ساعت در روز استراحت نداشته باشم اما چون فکرمی کنم کاری که می کنم مفید است راضی هستم.
کد خبر: 172734

وب گردی

وب گردی