از کنار هم قرارگرفتن آدم ها و تشکیل اجتماع بوجود آمدن اولین اجتماعات بشری ، افراد به این موضوع دست یافتند که برای بقا و ادامه زندگی در کنار همدیگر نیازمند تعامل با یکدیگر هستند این تعامل با گذشت ساله ها هنوز هم مطرح است و جزو لاینفک زندگی شهری می باشد . سبک زندگی شهری هم در ایران و هم در خارج از کشور موضوع روز روانشناسان و جامعه شناسان است تا به کمک مجریان قانون به شرایط بهتری دست یابند

سیامک نویری ، روانشناس بالینی در گفت وگو با ایسکانیوز تصریح کرد: وقتی انسان ها در یک منطقه جمع می شوند اولین نکته برقراری ارتباط متعادل با یکدیگر است و در دو بخش  امنیت جانی و روانی و مسائل اقتصادی نمود پیدا میکند .قانون گذار در شهر امنیت را تعریف میکند و اهمیت و لازم الاجرا بودن آن را میسنجند . یکسان بودن قاون و قابلیت اجرای آن برای تمام اقشار افراد در شهردر سلامت روانی و امنیت روحی افراد موثر هستند .

او افزود: در زمینه اقتصادی هم میزان رشد اقتصادی زمانی میتواند موثر باشد که افراد جامعه کار کنند و به غیر از روزی خود چشم به کسب و میزان درآمد افراد ندارند چون مقایسه افراد دیگر با خود فقط به سرکوبی انگیزه های افراد منجر میشود و موجب عدم پیشرفت شهروندان میشود .

او اشاره کرد : تبادلات قانونمند و نظام مند ، برقراری رابطه های درست بجای ضابطه ها ، سخت کوش بودن افراد در نظام کاری در سرعت این روند مهم و اثرگذار است .

به گفته او زندگی شهری در تهران یک زندگی بر اساس اجرای قانون همه جانبه در بین همه ی آحاد شهری  است و نظام اقتصاد شهری در تهران براساس تبادلات عادلانه ای است که بین مردم وجود دارد .

او ادامه داد: به ترافیک توجه کنید تمام مردم در تلاش هستند هرچه سریعتر به مقصد برسند خود فرایند رانندگی را نمی بینند و به همین دلیل حقوق همدیگر را رعایت نمیکنیم حقوق فرد عابر را رعایت نمیکنیم وقتی حقوق عابر رعایت نشود زمانی که او هم راننده شود حقوق مای عابر را رعایت نمیکند و این روند مثل یک دوره در حال گذر است . و البته که این عدم رعایت حقوق یکدیگر اوضاع شهر را وخیم تر میکند .

این روانشناس بالینی ادامه داد: در صورتی که اگر ما عرت نفس خود را تقویت کنیم به هیچ وجه قوانین را زیر پا نمیگذاریم و بهم احترام میگذاریم چرا که عدم رعایت قوانین را دلیل بر توهین به خویشتن میدانیم در نتیجه از ان گریز میکنیم .

او افزود : در زندگی شهری در شهر تهران ، که یک شهر پیش بینی شده نبوده است و ظرفیت های زیست محیطی و شهری ان برای چنین کاربری تعریف نشده و مهیا نگردیده است رعایت اصول شهروندی از جانب شهروندان بیشترین تاثیر را در ایجاد نظم و عدالت شهری میگذارد .در سالیان گذشته تهران بعنوان پایتخت انتخاب شد چون که کمترین احتمال تسخیر در جنگ ها و تجاوزات کشورهای همسایه را داشت و بعد ها هم دیگر بعد های پایتخت سیاسی ، اجتماعی و درمانی به آن اضافه شد و در نتیجه ما امروزه شاهد کلان شهر تهران هستیم .

 

نویری  تصریح کرد: با رعایت این اصول آرامش در شهر حاکم خواهد شد و انوقت اجرای قوانین شهرنشینی از جانب مسولین با سهولت بیشتری همراه میشود .

 

 

 

 

tehran__large
کد خبر: 172781

وب گردی

وب گردی