باید صبر کنیم و در فضای آرام و آزاد پیش برویم/ هیچ مسئله ای را با شعار نمی توان حل کرد/ باید به نقطه ای برسیم که نه تولیدگر دنبال دولت باشد، نه دولت منتظر تولیدگر

تهران-ایسکانیوز: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی در بیرجند ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: ما باید به نقطه ای برسیم که تولیدگر دنبال دولت نباشد و دولت هم منتظر فعالیت تولیدگران باشد.

رئیس جمهوری به مشکلات موجود بر سر راه تولید اشاره و تصریح کرد: اگر تولید نتواند در بازار مصرف جا پای محکمی پیدا کند و سرمایه ای که برای تولید مصرف شده با سود قابل قبول برگرداند آن تولید دچار مشکل می شود.

رئیس قوه مجریه گفت: باید چرخه تولید را به گونه ای به حرکت در آوریم که مردم تشویق به تولید شوند و تولید هم مشوق آنها برای گسترش فعالیت هایشان باشد.

وی افزود: متأسفانه مسیری که در کشور در سال های گذشته وجود داشته اشکالاتی داشته و الان هم این مسیر بی اشکال نیست و قدم به قدم باید آنها را مرتفع کنیم.

روحانی با بیان اینکه اساس ادارات دولتی در بخش وزارتخانه های اقتصادی کشور بر مبنای واردات بنیان گذاری شده تصریح کرد: کارشناسان ما در دستگاه های اداری در بخش واردات تخصص دارند اما در بخش صادرات نه طرف را می شناسند و نه به اندازه کافی تخصص دارند ما باید در بازار اقتصادی و افکار به فتح بپردازیم چرا که فتح بازار برای ما بسیار مهم است و خودمان باید در بخش بازار داخلی و خارجی اقدام به فتح کنیم.

وی با بیان اینکه دنیای اقتصاد دنیای رقابت است گفت: قطعا اقتصاد زمانی پا می گیرد که شرایط رقابتی و آزاد باشد و نه انحصاری و رانت. متأسفانه در بسیاری از موارد مشکل ما در عدم شفافیت، فساد، منافع زود گذر است.

رئیس قوه مجریه گفت: صاحب کشور مردم هستند و اگر مسئولان خادم مردم نباشند خائن به مردم هستند و دستگاه های حکومتی باید این مسئله را در عمل بپذیرند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما اکنون در دوران گذار هستیم گفت: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و اینکه حداقل کارهای اقتصادی را دولت و حداکثر آنها را مردم انجام دهند و اگر همه به یک اصولی واحد در این باره برسیم و مردم به طور دائم در صحنه باشند بایستند و تا آخر در عملکرد دولت نظارت و انتقاد کنند موفق عمل می کنیم.

وی افزود: وظیفه قانونی و شرعی ماست که به راهنمایی های مردم گوش کنیم و یکی از فلسفه های سفر استانی شنیدن صداهای مختلف است و دولت باید در ثبات اقتصادی و فراهم کردن زیر ساخت ها به وظایف خود عمل کند.

روحانی بیان داشت: بخشی از امور از سوی مردم شدنی نیست بلکه باید دولت اجرای آنها را بر عهده بگیرد و در واقع امنیت و ثبات بر دوش دولت است اما متأسفانه در کشور ما روزهایی به مردم گذشته و مسائلی به سادگی بالا و پایین شده است که مثلا در شرایطی اقدام به خریداری زمین و یا ماشین آلات کردند که تا به دستشان نرسیده قیمت ارز دو برابر شد و این همان بی ثباتی است.

رئیس جمهوری با تاکید بر به روز شدن بخش دامداری و کشاورزی در کشور با تکیه بر تکنولوژی روز گفت: عدم تعادل و عدم ثبات در بازار مشکلاتی را ایجاد می کند و دولت باید در متعادل و ثبات شرایط اقتصادی تلاش کند.

روحانی با بیان اینکه توکل ما به خدا و امید ما به امیدواری، حرکت، نشاط و اعتماد مردم به دولت است گفت: دولت یازدهم دولتی نیست که خواب نما شود و صبح تصمیمی را بگیرد بلکه تصمیمش را در بیداری می گیرد و با بررسی مسائل با کارشناسان مختلف به جمع بندی های لازم می رسد و در همه حال پای وعده های خود می ایستد و د ر صورت اشتباه به صراحت اشتباه خود را می پذیرد و عذرخواهی می کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بنای دولت بر استمرار کاهش تورم است گفت: اگر چه اقدام بسیار سختی است اما اصل و اساس را بر این مسئله گذاشته ایم و در دنیای اقتصاد یک سری مسائل به دست ما نیست مثلا ما فروشنده نفت هستیم اما همه کاره بازار نفت نیستیم و کالای نفت در این میان از دیگر کالاها سیاسی تر است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: هر چند بسیاری از اقتصاددانان در وعده های دولت برای کاهش تورم در ماههای ابتدایی آغاز بکار خرده می گرفتند که چرا از تورم آغاز کرده اید و باید تمرکز را بر رونق کار می گذاشتید اما ما پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که اگر تورم کشور در حدود 17 یا 18 درصد بود حرف آن اقتصاددانان صحیح بود اما کشور با تورم بالای 40 درصدی مواجه بود و ما تمرکز را بر کاهش تورم گذاشتیم.

وی افزود: همان اقتصادانان پس از مشاهده کاهش تورم در کشور گفتند از بین بردن رکود در شرایط فعلی میسر نیست اما ما قول دادیم که در سال 93 رکود را مهار و به سمت رونق پیش می رویم لذا لایحه خروج از رکود را در چند ماه گذشته به صورت فوریت به مجلس تقدیم کردیم و هر چند هنوز نتیجه آن به دست ما نرسیده و باید گفت که شرایط سیاسی کشور به گونه ای است که نمی خواهم بیشتر به آن بپردازم .

وی گفت: دولت قبل از پرداختن مجلس به لایحه خروج از رکود با دستورالعمل هایی توانست بر رکود فائق آید. در مجموع 6 ماه امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد 4 درصدی اقتصاد بوده ایم.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: برقراری بازار آرام و پایبندی به وعده ها نکته ای بسیار اساسی و مهم برای دولت است و باید بتوانیم با دنیا به گسترش روابط اقتصادی بپردازیم.

رئیس جمهوری همچنین افزود: ما نمی توانیم در گوشه ای دروازه ها را قفل کنیم و بگوییم که خودکفا هستیم. هر چند این مقوله بسیار امر خوبی است اما برخی مسائل زمان بر و برخی مسائل همه جا شدنی نیست و هیچ کشوری نمی تواند مدعی خودکفایی در تمامی کالا ها باشد چرا که اصلا مقرون صرفه نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ مسئله ای را با شعار نمی توان حل کرد خاطر نشان کرد: شعاری که متکی به عقلانیت و برنامه ریزی و آینده نگری باشد بسیار خوب است و ما باید توانمان را با استفاده از تجربه بکار بگیریم و امور را به سمت توسعه پیش ببریم.

وی با بیان اینکه انجام برخی امور همچون جاده سازی، راه آهن بر عهده دولت است گفت: فضای کشور باید آرام باشد و در جنگ و دعوا اقتصاد حاصل نمی شود و ما نمی گذاریم که فضای اقتصاد کشور را ناآرام کنند.

وی افزود: خیلی چیزها را به ما می گویند. آخر شب مطالب را می خوانیم و دعا می کنیم و اینکه رودخانه اینها را با خود ببرد . چاره ای نیست باید صبر کنیم و در فضای آرام و آزاد پیش برویم.

وی گفت: همه باید همدیگر را به خیر و امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنیم اما در این میان عده ای می گویند که ما 4 نفر پیغمبرزاده هستیم و می خواهیم کشور را اصلاح کنیم ما نمی گذاریم و اجازه نمی دهیم.

روحانی در ادامه گفت: خودکفایی امری مطلوب است اما برخی مسائل زمان بر و برخی مسائل همه جا شدنی نیست و هیچ کشوری نمی تواند مدعی خودکفایی در تمامی کالا ها باشد چرا که اصلا مقرون به صرفه نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ مسئله ای را با شعار نمی توان حل کرد خاطر نشان کرد: شعاری که متکی به عقلانیت و برنامه ریزی و آینده نگری باشد بسیار خوب است و ما باید توانمان را با استفاده از تجربه بکار بگیریم و امور را به سمت توسعه پیش ببریم.

وی با بیان اینکه انجام برخی امور همچون جاده سازی و راه آهن بر عهده دولت است گفت: فضای کشور باید آرام باشد و در جنگ و دعوا اقتصاد حاصل نمی شود و ما نمی گذاریم که فضای اقتصاد کشور را ناآرام کنند.

وی افزود: خیلی چیزها را به ما می گویند آخر شب مطالب را می خوانیم و دعا می کنیم و اینکه رودخانه سیان اینها را با خود ببرد چاره ای نیست باید صبر کنیم و در فضای آرام و آزاد پیش برویم.

وی گفت: همه باید همدیگر را به خیر و امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنیم اما در این میان عده ای می گویند که ما 4 نفر پیغمبرزاده هستیم و می خواهیم کشور را اصلاح کنیم ما نمی گذاریم و اجازه نمی دهیم.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر تلاش های مستمر برای ایجاد فضای سالم و فرهنگی در کشور گفت: کسی فکر نکند که از دیگری بهتر است ما همه مسلمان و عبد خداییم. همه همدیگر را نصیحت می کنیم و یک عده فکر نکنند که همه کاره هستند و یک نگاه غضب آلودی به جماعت داشته باشند. همه ما ایرانی و مسلمانیم و دست یکدیگر را بگیریم تا فضایی آرام و اسلامی و انسانی و برادرانه برقرار باشد.

روحانی با بیان اینکه سرمایه گذاری نیازمند آرامش و اجرای قانون است تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای استعدادها و لیاقت های فراوانی است اگر چه ظاهرش کویری و خشکسالی است اما در صادرات محصولات همچون زعفران، زرشک، معادن و.... نام آور و نامدار است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه بهترین سرمایه خراسان جنوبی نیروی انسانی این استان است گفت: توان علمی و اراده قوی در مردم این خطئه بالاترین نعمتی است که خداوند به ما عطا کرده و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی گفت: باید فعالان اقتصادی خراسان جنوبی سرمایه داران مختلف را به استان خود دعوت کنند و نیروهای با استعداد که از این استان و کشور بیرون می روند باید نهی از منکر شوند تا کشور را آباد کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اهمیت مرزی بودن خراسان جنوبی با افغانستان افزود: این کشور همسایه همیشه نا امن باقی نمی ماند لذا ما باید با سرمایه گذاری صحیح روابط خود را گسترش دهیم.

روحانی گفت: به وزیر راه و شهرسازی تاکید کردم که در زمینه فاینانس امور مربوطه را دنبال کند.

رئیس قوه مجریه به نقش بانک ها در کمک به سرمایه گذاری اشاره و خاطر نشان کرد: بانک ها باید کار را به دست کارآفرینان بسپارند نه اینکه خودشان بنگاه داری کنند.

روحانی در پایان امروز شرایط به گونه ا ی است که می توان به سمت رونق پیش رفت و این مسئله باید مستمر و به سمت توسعه پایدار باشد که همه این موفقیت ها با همت و تلاش و توکل به خدا و عنایت ولی عصر امکان پذیر است.

 
کد خبر: 172889

وب گردی

وب گردی