پارلمان اوکراین به تازگی به لغو بی طرفی در سیاست خارجی و پیوستن به ناتو رای مثبت داد. حال روسیه خشمگین است. کیف و جدایی طلبان با وجود جنگ مداوم دوباره با هم مذاکره می کنند. هنوز از موفقیت مذاکرات خبری در دست نیست.

یک روز قبل از سرگیری مذارکرات صلح با شورشیان طرفدار روسیه، اوکراین با جهت گیری به سوی ناتو به تنش جدیدی دامن زد. پارلمان در کیف روز سه شنبه با اکثریت آرا به لغو بی طرفی در سیاست خارجی این کشور رای داد. "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه، از "گامی کاملا معکوس" که منجر به" دامن زدن بیشتربه درگیری ها" می شود، سخن گفت. رای پارلمان اوکراین، یک رای نمادین است زیرا که اکثر کشورهای عضو ناتو اتحاد نظامی با اوکراین را رد کردند.

"دیمیتری مدودف"،نخست وزیر روسیه، روز دوشنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت، وضعیت عدم تعهد عملا درخواست برای پیوستن به ناتو بود که "اوکراین را به دشمن نظامی بالقوه علیه روسیه "تبدیل می کند.

ناتو دوباره اوکراین را به عضویت دراین سازمان امیدوار کرد. روز سه شنبه در جلسه ناتو گفته شد: "همانطور که در جلسات ناتو در سال 2008 در بخارست تصمیم گرفته شده بود، درهای پیوستن به ناتو باز است.اوکراین تنها زمانی عضو ناتو خواهد شد، که مطابق با استانداردها پیش رود و به اصول پایبند باشد".

تنش جدید به مذاکرات صلح لطمه می زند

این تنش جدید به مذاکرات صلح که روز چهارشنبه بین دولت اوکراین و شورشیان در شرق این کشور در مینسک تشکیل می شود،لطمه می زند. بعد از یک روز تلفن های دیپلماتیک بین کیف، مسکو، پاریس و برلین در نهایت جلسه ای تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل سازماندهی شد. آنها می خواهنددر این جلسه درباره برنامه صلح طولانی مدت در شرق اوکراین بحث کنند.

دولت فدرال آلمان به ویژه بر تشکیل این جلسه اصرار داشت. "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، با اینکه در مرخصی تعطیلات کریسمس به سر می برد، تلفنی با "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه و "پترو پروشنکو"، رئیس جمهور اوکراین، تماس گرفت. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد طرفین درگیری را مجاب کند، که دوباره پای میز مذاکرات صلح بنشینند.

اینکه نتیجه مذاکرات امروز چه خواهد شد، سوال برانگیز است. رهبر "جمهوری خلق دونتسک" "الکساندر زاخارچنکو" به اینترفاکس خبرگزاری روسیه در بعد از ظهر روز سه شنبه اعلام کرد: " من هیچ اطلاعی ندارم که مذاکرات در 24 و 26 دسامبر چگونه پیش خواهد شد".

همچنین "الکساندر لوشانکو"، رئیس جمهور بلاروس، از این وضعیت اعلام نارضایتی کرد. رهبری مسکو به تازگی از خلع سلاح در شرق اوکراین خبر داد. اما کیف این خبر را نپذیرفت.

 

 

 
کد خبر: 172922

وب گردی

وب گردی