مقامات رسمی و تصمیم گیرنده فیفا هفته گذشته در مراکش گرد هم آمدند تا چاره ای برای نبرد جاری بر سر میزبانی جام جهانی قطر در سال 2022 بیایند.

"سپ بلاتر "به عنوان رییس فیفا ،به طور جدی اعلام کرد که تغییری در کشور میزبان جام جهانی 2022 بوجود نخواهد آمد.

او در ادامه سخنان خود به قطر تعهد داد که میزبانی از آن ها گرفته نخواهد شد. بلاتر در سخنرانی خود اشاره کوتاهی به اخطار هفته پیش مدیر اجرایی فیفا در آلمان نیز داشت و به طور غیر مستقیم حرفهای او را به سخره گرفت. "تئو شوانزیگر" هفته گذشته به قطر هشدار داده بود که در صورت عدم بهبود شرایط و وضعیت کارگران خارجی در این کشور، امکان دارد میزبانی از قطر گرفته شود.

سال 2014 در حالی آغاز شد که اطلاعاتی از نحوه بخورد خشن و بی رحمانه و مرگ تعداد از کارگران قطری به بیرون درز کرد. بسیاری انتظار داشتند با انتشار این اطلاعات، مقامات قطری برای بهبود اوضاع اقدام خواهند کرد.

با این حال سال 2014 بدون ایجاد هیچ تغییری به پایان رسید. در حالی که نهاد ها و سازمان های مدافع حقوق بشر نگران وضعیت نگهداری و کار این مهاجران هستند، اوضاع در قطر هیچ تغییری به خود ندیده است.

مقامات عالیرتبه فیفا همانند "پلاتینی" که در قدم اول به میزبانی قطر رای مثبت دادند، پس از مشاهده فیلم هایی از وضعیت اسفناک کارگران و خواندن داستان های آن‌ها، مراتب نگرانی خود را از این وضعیت اعلام کردند.

برای ماه ها بحث جاری در محافل تصمیم گیرنده فوتبال بر سر این موضوع بود که آیا ضرورت دارد که برای محافظت بازیکنان و تماشاگران از گزند گرمای دیوانه کننده تابستان قطر،بازی های جام جهانی در زمستان برگزار شوند

موضوع حقوق بشر تا حدی مهم بود که سوالات پیرامون صلاحیت قطر  و اعتبار آرا به حاشیه رانده شدند.حقیقت این است که دولت قطر با هزینه های میلیاردی و تبلیغات گسترده توانست این میزبانی را به دست آورد.

با این حال اطلاعات لو رفته باعث شدند مقامات اعلام کنند در حال تغییر قوانین برای بهبود اوضاع کارگران هستند. اکنون بسیاری با شنی دن این اخبار خشنود می‌شوند. اما نباید فراموش کرد که مشکلات قانونی باعث حبس شدن این کارگران در قطر شده است. در حالی که آن ها هیچ راهی برای خروج از کشور ندارند، هیچ قانونی نیز از حقوق آن ها دفاع نمی کند.

در حالی که دولت قطر برای اعلام قوانین تازه برای بهبود اوضاع کارگران تعلل نمی کند، اما بررسی این نکته نیز حیاتی است که دولت تنها در حال پاک کردن صورت مسئله است. آن ها به کارگران به عنوان نیروهای استخدام شده نگاه نمی کنند و تنها به افزایش مهلت قرارداد آن ها اکتفا کرده اند .

پیشرفت هایی حاصل شده است و کمیته مسئول بازی های جام جهانی نیز از اعلام این پیشرفت ها در بوق و کرنا تاخیری را جایز نمی شمارد.

آن ها اعلام کرده اند به زودی کارگران و کارگزاران برای برسی شرایط گرد هم خواهند آمد. دولت در شرایط بدی برای سکوت در مقابل این اقدامات قراردارد. نمی توان کتمان کرد بسیاری از این حرکت ها، حرکاتی تبلیغاتی برای کاهش فشار های جهانی هستند .

به جای افزایش بازرسان،حقوق این کارگران باید افزایش یابد. به علاوه  حقوق ابتدایی آنان نیز باید به رسمیت شناخته شود.

باید گفت منافع تجاری و اقتصادی نباید باعث بسته شدن چشمان سیاستمداران شود. اخباری وجود دارد مبنی بر تلاش هایی پیرامون جذب سرمایه گذار از منطقه برای ادامه پروژه های عظیم. به طور مثال شهردار لندن، بوریس جانسون نیز به دنبال جذب پول قطری ها برای سرمایه گذاری در تاتنهام است. تمام این منافع تجاری نباید باعث غفلت آن ها از اوضاع کارگران مهاجر در این کشور شود.

قطر کشوری بسیار ثروتمند است و به راحتی می تواند شرایط را برای این کارگران بهبود ببخشد. اگر فشار بر روی قطر اعمال نشود، ممکن است برای دیگران نیز بدآموزی داشته باشد.

امیر قطر در سفر خود به اروپا در ماه سپتامبر و در گفت و گو با دیوید کامرون اعلام کرد که از دیدن وضعیت این گارگران بسیار ناراحت شده است.

باید گفت هنوز هم دیر نشده است و می توان شرایط را برای این کارگران بهبود بخشید.
کد خبر: 172955

وب گردی

وب گردی