تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

بودجه عمرانی آموزش و پرورش افزایش یافته است

پارسال همین امروز بود که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از کاهش بودجه عمرانی این وزارت خانه خبر داده بود و گفته بود: در بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش به صورت ملی 830 میلیارد تومان پیشنهاد شده که از این میزان 440 میلیارد تومان ویژه طرح تخریب، بازسازی و مقاوم سازی و 200 میلیارد تومان سهم استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی است. مرتضی رئیسی با انتقاد از کاهش بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش افزود: علاوه بر مبالغ ذکر شده، مابقی اعتبار نیز برای کمک به مدارس خیرساز، احداث مدارس خارج از کشور، احداث مراکز تربیت معلم، اجرای پروژه در مناطق محروم و سیستم سرمایشی مدارس است. وی افزوده بود: اعتبار عمرانی ملی آموزش و پرورش در پیشنهاد دولت برای سال 92 مبلغ 930 میلیارد تومان بود و مجلس 1380 میلیارد تومان مصوب کرد که بودجه پیشنهادی 93 نسبت به بودجه مصوب 92 کاهش 40 درصدی و نسبت به پیشنهاد دولت در سال گذشته کاهش 11 درصدی را نشان می‌هد.

20140913213600-مدرسه

حالا یکسال از این سخنان مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزارت آموزش و پروورش گذشته است به نظر می رسد دولت در بودجه سال آینده، بودجه عمرانی این وزارت خانه را افزایش داده است. در همین راستا محمد مهدی زاهدی درباره بودجه عمرانی آموزش و پروش گفت: بودجه عمرانی آموزش و پرورش در اختیار سازمان نوسازی مدارس است که رشد 27 درصدی داشته است و رقم آن به 639 میلیارد تومان رسیده است.  وی اضافه کرد: بحث عمرانی، تجهیزات هنرستان‌ها و کمک به خیرین مدرسه ساز نیز با رشد 28 درصدی در بودجه مواجه شده است و رقم آن به 161 میلیارد تومان رسیده است. زاهدی تصریح کرد: در بودجه کل کشور در بخش هزینه‌ای 11 درصد افزایش و در بخش عمرانی 15 درصد افزایش داشته‌ایم در حالی که در بخش هزینه‌ای و عمرانی آموزش و پرورش رشد حدود 2 برابری در بودجه وجود دارد.

همچنین زاهدی در مورد بودجه کل آموزش و پرورش گفت: بودجه سال 94 آموزش و پرورش با رشد 21.1 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 23 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. در همین راستا محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گفت: اعتبارات آموزش و پرورش در استان ها 21.6 درصد رشد خواهد داشت و برای بهبود کیفیت بخشی سطح آموزش و پرورش نیز رشد 20 درصدی در نظر گرفته ایم که این نشان دهنده در اولویت قرار گرفتن نظام آموزشی در بودجه سال 94 است. نوبخت همچنین درباره بودجه آموزش و پرورش گفت بیشترین رشد بودجه مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به نظر می رسد دولت توجه ویژه ای را به وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال آینده داشته است. حال باید منتظر ماند و دید آیا در این وزارت خانه و در نظام آموزشی کشور شاهد تغییرات اساسی به خصوص در بخش های عمرانی خواهیم بود یا خیر؟

فیلترینگ وایبر  متوقف شده است

پارسال همین امروز بود که رمضانعلی سبحانی‌فرد عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه پیرامون نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی گفته بود: به نظر می‌رسد در مورد شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی که هر روز تکنولوژی آن‌ها ارتقاء پیدا می‌کند باید با نگاه کلان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و شورای عالی فضای مجازی، سران قوا و مسوولان امنیتی، انتظامی، اجتماعی و فرهنگی در سطح عالی سیاست‌گذاری کلانی داشته باشند. او افزوده بود: ما معتقدیم باید محاسن و معایب این نرم‌افزارها و شبکه‌ها مورد بررسی قرار گیرد اگر محاسن آن‌ها غالب باشد، ضرورتی نیست که آن‌ها را فیلتر کنیم اما اگر معایب بیشتری وجود داشته باشد و آن‌ها را مخرب و در تضاد با فرهنگ و سیاست ببینیم، باید فکری برای آن کنیم. او ادمه داده بود: شورای عالی فضای مجازی نهادی است که باید در جهت سیاست گذاری در این رابطه ورود کند، وزارت ارشاد باید متولی بخش فرهنگ باشد، بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به عهده وزارت ارتباطات و بخش امنیتی هم به عهده نهادهای امنیتی کشور باشد تا مجموعا استفاده درستی از این نرم‌افزارها صورت گیرد.

farhangnews_101174-289401-1415867866

حالا یکسال از این سخنان سبحانی فر گذشته است، شهریور ماه امسال قوه قضاییه طی نامه ای به وزرات ارتباطات ضرب الاجل یک ماهه را برای کنترل محتوای وایبر و واتس اپ و دیگر ابزاری های ارتباطی تعیین کنند و گرنه قوه قضاییه مجبور است شخصا وارد ماجرا می شود و با متخلفین برخورد می کند. ولی  محمدرضا صادق در آبان ماه امسال  موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی پیشنهاد شد ولی رای نیاورد و به تصویب نرسید. صادق همچنین درباره نحوه کنترل و فیلترینگ این شبکه ها گفت: تصمیمات جدیدی در این باره گرفته شده که به نحو مقتضی از طریق مراجع رسمی اطلاع رسانی می شود. وزیر ارتباطات هم فیلترینگ وایبر و واتش اپ را منتفی دانسته بود و از فیلترینگ هوشمند برای کنترل محتوای این ابزارهای ارتباطی خبر داده بود که در اردیبشهت سال آینده اجرایی خواهد شد.

به نظر می رسد برخلاف فشارها برای فیلتر ابزارهای ارتباطی دولت و در راس آن وزارت ارتباط علاقه  ای به فیلتر کردن این ابزارها ندارند، حال باید دید این مقاومت دولت تا کی می تواند دوام داشته باشد و آیا دولت زیربار فیلترینگ این ابزارها می رود یا خیر؟
کد خبر: 173191

وب گردی

وب گردی