تهران- ایسکانیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در پایان سفر به خراسان جنوبی در نشستی با خبرنگاران ضمن تشکر مجدد از استقبال گرم مردم این استان از اعضای دولت، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر فشرده یکروزه گفت: خراسان جنوبی به خاطر شرایط اقلیمی، به لحاظ منابع آبی در مضیقه است و دولت بنا دارد در این زمینه به استان کمک بیشتری کند.

رییس جمهوری افزود: تسریع در اتمام عملیات احداث دو سد سیاهو و فرخی، توسعه شبکه‌های آبخیزداری، احداث شبکه جابجایی آب در درون استان با لوله به طول ۶۰۰ کیلومتر برای کاهش تبخیر آب در حین انتقال و کمک به توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله برنامه‌های دولت برای کمک به غلبه بر مشکل کم‌آبی در این استان است.

روحانی با اشاره به تسریع در اجرای عملیات گازرسانی به بخش‌های فاقد گاز شهری در استان در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های برجسته‌ای در زمینه گردشگری دارد و دولت بنا دارد با فراهم آوردن بسترهای لازم، سرمایه‌گذاران را برای حضور در این استان ترغیب کند. رییس جمهوری تصریح کرد: در جلسه توسعه استان ، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از خراسان جنوبی و استان‌های همجوار و همچنین تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی از خارج از کشور حضور یافته بودند که مایه امیدواری است و امیدوارم هر چه سریع‌تر و بیشتر شرایط سرمایه‌گذاری آنان در خراسان جنوبی تسهیل شود.

روحانی به مشکلات استان در زمینه راه و بسترهای حمل و نقل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید حداقل راه‌های اصلی استان را دو خطه کنیم تا ضمن افزایش ظرفیت حمل و نقل، ایمنی راه‌ها نیز ارتقا یابد و از سوی دیگر جاده ها را به عنوان یکی از زیربناهای توسعه استان بیش از پیش در خراسان جنوبی توسعه دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: دولت برای مطالعه و طراحی اتصال خط آهن خراسان جنوبی به خط آهن سراسری ۱۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته و به دنبال این است تا با جذب فاینانس هر چه سریع‌تر این پروژه را اجرا کند ولی چون هنوز نتوانسته‌ایم برای این پروژه فاینانس جذب کنیم، لذا درباره زمان و نحوه اجرای آن به مردم قولی نمی‌دهم، اما قول می‌دهم که اجرای این پروژه را دنبال کنیم.

روحانی همچنین بر لزوم اجرای طرح‌های زیست محیطی از جمله بوته‌کاری و مالش‌پاشی در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: در مجموع ۲۱ طرح و پروژه با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان برای خراسان جنوبی در نظر گرفته‌ایم که امیدوارم به توسعه و اشتغال‌آفرینی گسترده در استان منجر شود.

رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به گستردگی خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت استان که باعث شده در سال‌های گذشته بودجه‌های تخصیصی، توسعه قابل توجهی را حاصل نکند، دولت چه برنامه‌ای برای غلبه بر این مشکل دارد؟ ، اظهار داشت: بودجه عمرانی امسال خراسان جنوبی ۱۶ میلیارد تومان بود و شما این رقم را با بودجه ۲۷۰ میلیاردی در نظر گرفته شده برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب این سفر مقایسه کنید تا ببینید خود این بودجه چقدر متحول شده است.

روحانی اضافه کرد: دولت همچنین به دنبال جذب فاینانس برای پروژه‌های خراسان جنوبی است و امیدوار به این هستیم که بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه برای خراسان جنوبی تسهیلاتی قائل شویم تا جاذبه سرمایه‌گذاری در استان افزایش یابد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره راه‌های جایگزین اقتصاد کشاورزی برای توسعه خراسان جنوبی از جمله تجارت خارجی و توسعه صنعتی تصریح کرد: مسلما باید از ظرفیت مرزی بودن خراسان جنوبی بهره بیشتری ببریم. وضعیت افغانستان هم اینگونه نخواهد ماند و این کشور متحول خواهد شد. از سوی دیگر اتصال این استان به کریدور شمال-جنوب و توسعه صنعتی استان نیز مدنظر هستند و در کنار آنها توسعه کشاورزی مدرن و ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند اقتصاد کشاورزی استان را نیز متحول کند.

روحانی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای انتقال آب به خراسان جنوبی چیست؟ خاطرنشان ساخت: تصور غلطی درباره برنامه دولت برای ایجاد شبکه انتقال آب به طول ۶۰۰ کیلومتر به وجود آمده است، در حالی که این شبکه کاملا داخلی و برای جابجایی آب در داخل استان است تا بر مشکل تبخیر آب حین انتقال در روی زمین غلبه کنیم.

رییس جمهوری افزود: البته بحث انتقال آب به استان نیز مورد بررسی است، اما این جزو طرح‌های بلند مدت است که ناظر بر خرید آب از همسایگان و انتقال آب است، اما چون هنوز تکلیفی بر آنها مشخص نشده است، در این سفر نیز بحثی درباره آنها نشد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای برندسازی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی دارد؟ ، گفت: یکی از برنامه‌های دولت توسعه صنعت بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در استان است تا محصولات کشاورزی استان که برخی از آنها نیز خاص و بسیار با کیفیت هستند، در خارج از کشور نیز بتوانند معرف توانمندی‌های خراسان جنوبی و ایران باشند.

رییس جمهوری در واکنش به درخواست یکی از خبرنگاران درباره اینکه سود تسهیلات بانکی در خراسان جنوبی تک رقمی شود تا به توسعه استان کمک کند، تصریح کرد: تعیین نرخ سود بانکی در اختیار دولت نیست. پول بانک‌ها متعلق به مردم است و بانک‌ها باید از محل همین تسهیلات سود پرداختی به منابع مردمی خود را تامین کنند.

روحانی ادامه داد: دولت نمی‌تواند در موضوع نرخ سود تسهیلات بانکی ورود کند، اما می‌تواند با استفاده از منابع صندوق توسعه کمک‌هایی به جذب سرمایه‌گذاری به مناطق محروم کند که این کار را خواهیم کرد.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به درخواست خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دولت خراسان جنوبی را با توجه به سابقه فرهنگی و علمی درخشان به عنوان پایتخت علمی و ادبی ایران معرفی کند، خاطرنشان ساخت: خراسان جنوبی همواره یکی از مراکز مهم فرهنگی و علمی کشورمان بوده و هست، اما اینکه جایی مرکز علمی و فرهنگی شود باید زمینه‌هایش فراهم شود و با تصویب دولت این کار شدنی نیست.

روحانی گفت: اینکه مثلا گفتید شیراز و اصفهان پایتخت گردشگری هستند و تهران پایتخت کشور و مشهد پایتخت معنوی کشور، هر کدام ارتباط با زمینه‌های این مرکزیت قرار گرفتن‌ها دارد. اما به هر حال بیرجند ظرفیت و استعدادهای فرهنگی و علمی خوبی دارد که باید در کنار آنها از توسعه به ویژه در عرصه اقتصادی نیز بهره‌مند شود و دولت در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
کد خبر: 173234

وب گردی

وب گردی