تهران- ایسکانیوز:  خاطرات امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص خطبه های نماز جمعه ۴ دی ماه ۱۳۶۰، دیدار با دامادها و سید احمدآقا، دیدار هیات رئیسه مجلس با آیت الله خامنه ای و... است.

پس‌ از نماز صبح‌، مقداری‌ درباره‌ تاریخ‌ پیغمبربرای‌ خطبه‌های‌ نمازجمعه‌ مطالعه‌کردم‌. ساعت‌ ده‌ ونیم‌، به‌ دانشگاه‌ رفتم‌. آقای‌ [اکبر]پرورش‌سخنران‌ پیش‌ از خطبه‌ها بود وقطعنامه‌ راهپیمایی‌ رحلت‌ پیغمبر(ص) خوانده‌شد و من‌ دو خطبه‌ را درباره‌ حضرت‌محمد (ص) و امام‌ حسن (ع)‌ و امام‌ رضا (ع) و وجوه‌ اشتراک‌ صدر اسلام‌ با نهضت‌ وانقلاب‌ اسلامی‌ جاری‌ و خطبه‌ عربی‌ را درباره‌ فرصت‌ مناسبی‌ که‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در اختیارجهان‌ اسلام‌ و عرب‌گذاشته‌ و کفران‌ این‌ نعمت‌، از طرف‌ بعضی‌ از دول‌ عرب‌ ایراد کردم.ساعت‌ دو بعدازظهر به‌ خانه‌ رسیدم‌. پس‌ از ناهار و استراحت‌، از تلویزیون‌ سئوال‌ کردند که‌ آیا اظهاراتی‌ که‌ درخطبه‌ علیه‌ معاویه ‌در رابطه‌ با شهادت‌ امام‌ حسن‌ (ع) داشته‌ام‌، پخش‌ کنند یا خیر؟چون‌ اهل‌ سنت‌ ناراحت ‌می‌شوند، گفتم‌ با رئیس‌ جمهور مشورت‌ کنند. عصر به‌ مطالعه‌ پرداختم‌. گزارش‌ کمیسیون‌رسیدگی‌ به‌ خریدهای‌ اسلحه‌ و مهمات‌، در زمان‌ جنگ‌ را خواندم‌.

 صرف شام با احمد آقا و دامادها

برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ به‌ دانشگاه‌ رفتم . فاطی‌ و بچه‌ها در منزل‌ عمویشان‌ مهمان‌ بودند. من‌مهمان‌ دفتر امام‌ بودم‌ و تا شب‌ در خانه‌ تنها بودم‌. مطالعه‌ می‌کردم‌ و استراحت‌. گزارشها خبر ازتوقیف‌ محموله‌های‌ اسلحه‌ به ما می‌دهد که‌ از اسپانیا، آرژانتین‌ و ایتالیا می‌آمد. شب‌ بچه‌ها آمدند واخوی‌زاده‌ها و دکتر حمید[لاهوتی‌] و دکتر سعید[لاهوتی‌]. احمد آقا[خمینی‌] آمد و شام‌ را با ما خورد و شام‌ همان‌ غذائی‌ بود که‌ از خانه‌ اخوی‌ برای‌ من‌آورده‌ بودند. پیشنهادی‌ در مورد ایجاد کانال‌ راه‌ آبی‌ بین‌ [دریای‌]خزر و خلیج‌[فارس‌] مطرح‌ شد.قرار شد وقتی‌ برای‌ ملاقات‌ نمایندگان‌ مجلس‌ با امام‌ تعیین‌ شود.

انفجار بمب در میدان شوش

۴ دی ماه ۱۳۶۳/ بعد از نماز صبح‌، به‌ مجلس‌ رفتم‌. در جلسه‌ علنی‌، چند دستور تصویب‌ شد. ظهر، چند ملاقات‌داشتم‌. عصر، ملاقاتی‌ با [آقای‌ شوکوکانو] وزیر امور خارجه‌ سیرالئون‌ داشتم‌. مطلب‌ مهمی‌نداشتیم‌. اول‌ شب‌، شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ جلسه‌ داشت‌. قسمتی‌ از آئین‌نامه‌ کار شورا تصویب‌ شد.
جلسه‌ بعدی‌، شورای‌ مرکزی‌ جامعه‌ روحانیت‌ مبارز تهران‌ بود. بیشتر بحث‌، درباره‌ مشروعیت‌جعل‌ مالیات‌ در حکومت‌ اسلامی‌ بود. بیشتر حضار، اظهارات‌ آقای‌ امامی‌ کاشانی‌ سخنگوی‌شورای‌ نگهبان‌ را ـ که‌ گفته‌ بود مالیات‌ در موارد ضرورت‌ اخذ می‌شود ـ نادرست‌ می‌دانستند وآقای‌ امامی‌، دفاع‌ محکمی‌ نداشت‌. این‌ مسئله‌ مهم‌ امروز ما است‌ که‌ به‌ دنبال‌ تصویب‌ شور اول‌لایحه‌ مالیات‌ در مجلس‌، پیش‌ آمده‌. خبر رسید که‌ بمبی‌ در میدان‌ شوش‌ منفجر شده‌ و چهار نفر درصف‌ اتوبوس‌ [شرکت‌ واحد]، شهید و جمعی‌ مجروح‌ شده‌اند. برای‌ خواب‌، به‌ مجلس‌ رفتم‌.


دیدار هیات رئیسه با آیت الله خامنه ای


بعد از نماز تا ساعت هشت و نیم صبح کار کردم. ساعت هشت و نیم آقای سید منیرالدین حسینی آمد و از غیر واقع بین بودن علمای روحانی و متخصصان و لزوم واقع بین کردن آنها گفت. آقایان [حسین]مهدیان و دکتر احمد حاج سید جوادی و مهندس حریری و خانم تولیت آمدند. راجع به آینده شرکت طاهر و اموال [مرحوم ابوالفضل] تولیت و آزاد کردن سپرده‏های او در بانک‏های لندن مذاکره شد.  آقای شریعتی معاون پارلمانی وزارت کشور آمد و سیاست‏های جدید وزارت [کشور] را توضیح داد. آقای سالاری سفیر جدیدمان در بلژیک آمد و خواست موافقت شود که درباره ساخت مترو [تهران] با بلژیکی‏ها صحبت کنند. کاردار جدیدمان در سودان آمد و راجع به اقدامات در سودان مشورت کرد.  نمایندگان شورای همکاری بانکها آمدند و از آقای ماجدی - که نامزد وزارت امور اقتصادی و دارایی است - دفاع کردند. عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. شب مهمان آقای رئیس‏جمهور بودیم. درباره سفر ایشان به هشت کشور آفریقایی و آسیایی و وزرای جدید و کمبودهایی که باعث نارضایتی مردم است و جنگ و بسیج و موارد مهم دیگر بحث شد. دیر وقت به خانه رسیدم. نیروی دریایی اطلاع داد که به کشتی کاظمه - نفتکش کویتی - یک موشک خورده است.




نگرانی رهبری از سرنوشت حزب الله لبنان/ دفاع ولایتی از دعوت رئیس جمهور مخلوع رومانی!


بعد از نماز تا ساعت نه صبح كارها را انجام دادم. آقاي [حمید] ميرزاده براي كارهاي جاري آمد. آقاي [سراج‌الدین] كازروني آمد. درباره طرح‌هاي اصلاح ساختار تهران مذاكره شد؛ انتقال مراكز آموزش عالي، انتقال پادگان‌ها، انتقال مراكز صنعتي و تجاري و انتقال مركزيت سياسي اداري و نظایر آن؛  قرار شد بررسي‌ها ادامه يابد.
عصر هيأت دولت جلسه داشت. درباره اشتباه دعوت چائوشسكو در اين برهه از زمان صحبت شد و آقاي دكتر ولايتي [وزیر امور خارجه] دفاع كرد . ساعت هفت و نیم به دفتر آيت‌الله خامنه‌اي رفتيم. درباره وضع لبنان صحبت كرديم.  رهبري نگران وضع لبنان و سرنوشت حزب الله است كه به نظر مي‌رسد هدف تحركات اخير است. درباره روزنامه‌ها، برنامه پنجساله، استانداري خوزستان و سياست خارجي صحبت كرديم. پس از صرف شام به دفترم برگشتم. تا ساعت یازده شب كارها را انجام دادم.

گلایه کارگران کارخانه ارج در دیدار هاشمی

ساعت هفت و نیم صبح به مجلس رسیدم. مبتلا به کمر درد شده ام. قبل از دستور میلاد حضرت مسیح(س) را تبریک گفتم. ساعت ده ونیم دستورها تمام شد و جلسه را ختم کردیم. آقای [رضا] امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. در خصوص پیشرفت انرژی هسته ای توضیحاتی داد و برای بودجه و بازدید از کارها استمداد کرد.
جمعی از نمایندگان کارگران کارخانه [تولید لوازم خانگی] ارج آمدند. آنها یک میلیون تومان کمک برای جنگ آوردند و از کمبود مواد اولیه کارخانه گفتند که با بیست درصد ظرفیت کار می کنند و برای تصویب قانون کار استمداد کردند1.
ظهر به کمیسیون امور دفاع رفتم. درباره آینده ارتش و سپاه، سربازهای اضافی، متأهل ها و ضدانقلاب مذاکره شد. عصر به ستاد کل رفتم. بحث درباره بودجه نیروهای مسلح بود که بالاخره رقم را تعیین کردیم. ارتش و سپاه نیازهای بسیار بالایی مطرح کردند؛ تقربیاً شصت درصد درخواستشان را دادند.
برف شدیدی باریدن گرفته بود. به منزل آمدیم. در بین راه در اثر ترافیک شدید خیلی معطل شدیم. در سر بالایی جماران با هل دادن ماشین توانستیم به خانه برسیم. یاسر هم از مدرسه پیاده آمده و زیر برف خیس شده بود و ماشین نمی توانسته او را بیاورد. عفت به منزل محسن رفته بود. فیلمی درباره حضرت مسیح(ع) از تلویزیون پخش شد که جالب بود.
1- آقای هاشمی در دیدار با کارکنان کارخانه ارج، با تأکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی کارگران، گفت: «قانون کار، هفته گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و عمده اعتراضات آن، قابل حل تشخیص داده شد.» ایشان با قدردانی از خدمات کارگزان در طولهشت سال دفاع مقدس، گفت: « قرار بر این شده است که ابتدا اعضای شورای نگهبان و کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس، برای رفع ایرادهای قانون کار، با یکدیگر همکاری کنند و اگر چیزی لاینحل ماند، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود که در این صورت نیز مشکلی پدید نخواهد آمد.» ایشان با تأکید بر اینکه کارگران، مستضعف ترین قشر جامعه اند، خواستار تلاش بیشتر مدیران کارخانه ها برای افزایش تولید و رفع مشکلات زندگی کارگران شد.»

 

واکنش هاشمی به بیانیه سازمان ملل در نماز جمعه / " خاتمه جنگ فقط یک راه دارد : اعلام و تنبیه متجاوز "


تا ساعت ده ونیم در منزل براي خطبه‌هاي جمعه كار كردم. خطبه اول را درباره نظرات و فتواها و احكام مهم امام در سال اخير صحبت كردم که عمدتاً این نظرات و فتواها در جهت خلاف نظرات شوراي نگهبان است و در خطبه دوم از نهضت اخير فلسطيني‌ها در خاك فلسطين، جنگ و شوراي امنيت صحبت كردم1. ظهر بستگان مهمانمان بودند.
عصر محسن درباره پيشرفت و نواقص مركز موشكي صحبت كرد. فرمانده نزاجا [= نیروی زمینی ارتش] و جانشين او آمدند. براي عمليات آينده كمك خواستند و از دستور امام در خصوص واگذاري 10درصد هلي‌كوپترهاي هوانيروز به سپاه اظهار نگراني كردند.
همشيره فاطمه و بستگان آمدند. چند نامه براي حل مشكل مردم داشتند؛  اين گونه مراجعات زياد است و به خاطر رفع گرفتاري‌هاي مردم، نمي‌توانم جواب رد بدهم.


1- آقای  هاشمی در خطبه دوم، بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را تهدید کننده و در عین حال دو پهلو و با وعده و وعید توصیف کرد. ایشان  روش شورای امنیت را غلط خواند و افزود: « اینکه  در لفافه تهدید می کنید که اگر تلاش های چند هفته آینده دبیر کل نتیجه نداد، متوسل به قطعنامه دوم جهت تحریم می شویم، حرف تازه ای نیست. بیشتر از آن را قبلاً زده اید و بالاترش را عمل کردید.» آقای هاشمی  با اشاره به ثبت نام نیروهای مردمی برای حضور در جبهه ها، گفت: « در صورت تحریم تسلیحاتی ایران، ما نیز صبر را کنارگذارده و اقدام به حمله های  وسیع خواهیم کرد. ما راه را برای شما باز کردیم، گفتیم بیایید متجاوز را اعلام بکنید، مسئول جنگ و خرابی‌های ناشی از جنگ را مشخص کنید و برنامه تشکیل دادگاه صالحی را برای محاکمه متجاوز تنظیم و فراهم کنید و مشخص شود که تا چه زمانی حقوق جمهوری اسلامی داده می شود و متجاوز کیفر خواهد دید ؛ دیگر احتیاجی به شورای امنیت و حضور کشتی ها در خلیج‌فارس و تهدیدات و این ارعاب ها ندارید. و اگر غیر از این باشد، باید شما بیایید از روی نعش همه ما عبور بکنید.»
خبرگزاری فرانسه سخنان آقای هاشمی را این چنین گزارش کرد: « آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس ایران، روز جمعه خاطر نشان کرد که تحریم اسلحه علیه ایران، به معنی تحریم علیه خلیج [فارس] خواهد بود. آقای رفسنجانی در واکنش به شورای امنیت که روز پنجشنبه بر ضرورت اعمال مجازات علیه ایران در صورت عدم پذیرش قطعنامه 598 تأکید کرده بود، گفت:« اگر شما به خلیج [فارس]،  دریای "عمان" و  نفت نیاز ندارید، می توانید به تحریم اسلحه علیه ایران فکر کنید، زیرا در صورت تحریم علیه ایران، تمامی بنادر خلیج [فارس] از کار افتاده و ویران خواهند شد. آقای رفسنجانی سپس شرایط ایران را برای دستیابی به آتش بس مبنی بر معرفی متجاوز و مجازات آن توسط یک دادگاه صالح، تکرار کرد و افزود که در غیر این صورت، شما باید از روی اجساد مردم ایران عبور کنید.»

کد خبر: 173236

وب گردی

وب گردی