تهران-ایسکانیوز: همایش تشکل‌های دانشجویی سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) دیروز چهارشنبه با حضور 35 تشکل از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور و حدود 170 تن از اعضای سادا در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.

محمدعلی سعادتی دبیرکل سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) در افتتاحیه این همایش گفت: دانشگاه آزاد دارای سه اتحادیه بزرگ دانشجویی است که هر ساله در شهرهای مختلف با رویکرد فرهنگی و سیاسی به برگزاری برنامه می‌پردازند

وی هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی را تقویت فعالیت‌های سازمان اسلامی دانشجویان ایران "سادا" خواند و افزود: اتحادیه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد سالانه حدود سه تا چهار همایش در شهرهای مختلف برگزار می‌کند و از اقدامات دیگر در این نشست‌ها، ایجاد آگاه سازی قشر دانشگاهی برای فعالیت های تشکل های دانشجویی است.

***

در ادامه این همایش علی قدمیاری مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هدف و رویکرد اصلی ما در مدیریت تشکل‌های دانشگاه آزاد این است که دانشجویان در قالب تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند.

علی قدمیاری ادامه داد: در حال حاضر نیز ایجاد فضای سالم و عادلانه و پایبند به قانون را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم در راستای چارچوب‌های معین و منویات مقام معظم رهبری به فعالیت ادامه دهیم.

مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم قانون‌گرایی خاطرنشان کرد: اگر در دانشگاه‌ها قانون به درستی اجرا شود 70 درصد مشکلات حل خواهد شد.

قدمیاری با اشاره به انتظارات تشکل‌های دانشجویی از مسئولان تصریح کرد: سعی ما در شش ماهه اخیر این بود که دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی را بشنویم و حل مسائل مشترک در اولویت کاری ما قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاهی نیز انتظارات زیادی از تشکل‌های دانشجویی دارند، گفت: عمده‌ترین کمکی که یک تشکل می‌تواند به دانشگاه کند همراهی با تصمیمات دانشگاه است؛ در حقیقت تشکل‌ها باید در تفهیم علمی و منطقی تصمیمات واحدها فعالیت داشته باشند.

مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تشکل‌های دانشجویی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را اولویت اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند چرا که برگزاری این کرسی‌ها جایگاه مناسبی برای ارائه سلایق مختلف است.

قدمیاری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که دوره دستاویزی احزاب و جریانات سیاسی به تشکل‌های دانشجویی گذشته و حمایت ما نیز تا زمانی ادامه خواهد داشت که تشکل‌ها بتوانند مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: در صورتی که تشکل‌ها به این مهم اهتمام نداشته باشند ما در دفتر مرکزی مانع فعالیت آنها خواهیم شد.

مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص لزوم راه‌اندازی اتحادیه‌های دانشجویی بیان کرد: تنها راهی که دبیرخانه مرکزی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد می‌تواند از تصدی‌گری فاصله گیرد این است که اتحادیه‌های مختلفی شکل دهد در حال حاضر ما سه اتحادیه در دانشگاه آزاد داریم که سیاست ما تقویت این اتحادیه ها است.

قدمیاری افزود: در حقیقت اتحادیه‌ها از فضای رقابتی برخوردارند حسن و مزیت جریان دانشجویی نیز سیال‌بودن آن است و خواسته ما از اتحادیه‌های دانشجویی این است که در این خصوص رفتاری جدی‌تر داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های این دبیرخانه در آینده تصریح کرد: عمده‌ترین برنامه ما حرکت در مسیر برنامه محوری است البته این به معنای دیکته‌ای شدن فرایندها نخواهد بود تنها وظیفه ما مشخص کردن چارچوب‌هاست.

مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بصیرت‌افزایی ودانش سیاسی در اولویت‌های کاری دبیرخانه خواهد بود.

قدمیاری با اشاره به شعار دبیرخانه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امسال شعار هر تشکل یک نشریه، یک سایت را برای فعالیت‌های خود در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تشکل‌های دانشجویی باید به سمت تولید نشریه گام بردارند،‌دانشگاه آزاد نیز ظرفیت چاپ کشوری این نشریات را دارد و یارانه خوبی به نشریات دانشجویی پرداخت می‌شود.

مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: همچنین باید اتحادیه‌های دانشجویی باید به سمت تهیه مرام‌نامه گام بردارند در این مدت علت برخی از عدم صدور مجوز برگزاری برنامه،‌نبودن همین مرام‌نامه بوده است.

***

در ادامه این همایش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: مرام ما در دانشگاه اعتدالی است؛ از افراط و تفریط در همه زمینه‌ها پرهیز می‌کنیم.

عباس شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: باید در دانشگاه فضای گفت‌وگو و اعتدال ایجاد شود؛ بیانات و سلایق مختلف بیان شود و کرسی‌های آزاداندیشی در فضای آرام برگزار شود.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اهداف مشترک دانشجویان در دانشگاه آزاد تصریح کرد: باید توسعه مردم سالاری دینی در کشور تعمیق یابد؛ لازم است که بپذیریم عده‌ای در کشور هستند که با مردم سالاری مخالفند و عده‌ای هم به دنبال این هستند که ریشه دین را از جامعه بزدایند؛ لذا تشکل‌ها باید در توسعه مردم سالاری دینی تلاش کنند.

وی بر توسعه مشارکت دانشجویان تاکید و خاطرنشان کرد: دشمنان دوست ندارند که سطح مشارکت دانشجویان در جامعه بالا رود و اینگونه القا می‌کنند که هم‌اکنون دانشجویان خاموش هستند و کاری به سیاست ندارند؛ متاسفانه در هشت سال قبل جوی ایجاد شد که دانشجو سیاست‌زده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: جذب دانشجویان در شرایط فعلی که عده‌ای از این قشر تماشاچی هستند کار سختی است؛ خوشبختانه در آیین‌نامه جدید دانشگاه آزاد ایجاد تشکل‌ها تسهیل شده است و میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در این آئین‌نامه تلاش کرده است که استعلامات زاید حذف شود و اکنون تنها کافی است که برای ایجاد یک تشکل‌ در دانشگاه، فرد سابقه محکومیت انضباطی نداشته باشد.

شیخ‌الاسلامی گفت: معتقدم هر چه تشکل در دانشگاه ایجاد شود خوب است؛ نباید هیچ تشکلی خودش را برتر از تشکل دیگر بداند؛ وجود احزاب قوی کار تشکل‌ها را سخت کرده است در مواردی هم تشکل‌ها بار احزاب را به دوش می‌کشند.

وی با اشاره به اهداف دیگری که باید تشکل‌ها در راستای آن‌ تلاش کنند، خاطرنشان کرد: کثرت‌گرایی و وجود افکار مختلف به نفع دانشگاه‌ است؛ چپ و راست ندارد باید همه بتوانند حرفشان را بزنند اجازه دهیم فرهنگ کثرت‌گرایی در دانشگاه ایجاد شود هر حرفی یک نقد را دارد و نقد هم به نوعی هدیه به فرد گوینده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یادآور شد: باید در تشکل‌ها اعتقاد به رای اکثریت و رعایت حقوق اقلیت تاکید شود؛ دموکراسی این است که اگر در قدرت هستیم حقوق مخالف را به رسمیت بشناسیم لذا اگر در دانشگاه نیز تشکلی قدرت گرفت باید به مخالف خود هم تریبون بدهد.

شیخ‌الاسلامی با تاکید بر حاکمیت قانون در دانشگاه و جامعه خاطرنشان کرد: ما یاد گرفتیم که حتی قانون بد بهتر از بی‌قانونی است؛ اجازه نمی‌دهیم قانون‌شکنی در جامعه اشاعه پیدا کند امروزه مصداق بی‌قانونی را در کشورهای همسایه می‌بینیم.

وی ‌افزود: ما از افراط و تفریط در همه زمینه‌ها پرهیز می‌کنیم؛: مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز مبنی بر اعتدال است؛ زمانی که وی رد صلاحیت شد، خیلی‌ها می‌گفتند که باید بگذارد و برود؛ اما دیدیم که فرقی در روحیه اعتدالی ایشان نکرد.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اصولی چند از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوریت تصریح کرد: مهمترین و سخت‌ترین امر به معروف امر به معروف و نهی از منکر دولت مردم به حاکمیت است؛ همچنین در قانون تاکید زیادی به استقرار آزادی و حفظ استقلال شده است؛ حتی در قانون آمده است که مجلس حق ندارد توسعه آزادی را به وسیله وضع قانون سلب کند.

***

در انتهای این همایش نیز عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تشکل‌های دانشجویی باید در مسیر غفلت‌زدایی گام بردارند.

آیت‌الله علی اصغر معصومی با بیان اینکه علم ریشه تمام خیرات است؛ اظهار کرد: قبل از انقلاب غربی‌ها ما را در وادی جهل و نادانی قرار دادند، تا بتوانند بر ما حکومت کند، اما امام خمینی(ره) توانست این بت را بشکند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه دانشجویان کشور افرادی پاک، ‌دلسوز و تابع علما هستند،‌ گفت: دانشجو باید اطلاع و آگاهی خود را از زمان افزایش دهد و در قالب تشکل‌ها، خدایی فعالیت کند.

معصومی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: ایشان همیشه در سخنان خود بر تولید علم و فنآوری تاکید دارند و دانشگاه باید کارآفرین و قدرت‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه تشکل‌هایی موفق هستند که بتوانند در مقابله با دشمن موفق عمل کنند و تشکل‌های ما باید علی‌اکبری باشند، گفت: خون شهدا تا قیامت زنده خواهد بود و هر کس که با آن مبارزه کند در حقیقت به ستیز با اسلام پرداخت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد: اگر یک تشکل فعالیت الهی داشته است و در مسیر خط امام و رهبری حرکت می‌کند باید بر فعالیت او صحه گذاشت و در غیر این صورت باید مانع فعالیت این تشکل‌ها شد.

وی با اشاره به رسالت اصلی تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی باید با پرواز علمی و فکری پرده غفلت را کنار بزنند و به سوی رفاه و نصرت کشور گام بردارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه امروز وظیفه تشکل‌ها تولید علم و فناوری است، تأکید کرد: این وظیفه آنهاست که منابع کشور را برای آیندگان حفظ کنند.
کد خبر: 173270

وب گردی

وب گردی