تهران- ایسکانیوز: اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی "کیانوش عیاری" تنها پس از گذشت یک شب متوقف شد.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، اکران فیلم خانه پدری که در شب اول به سانس فوق العاده رسیده تنها توانست یک شب بر روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه باشد و سرانجام این فیلم با فشار عوامل بیرونی دوباره توقیف شد.


فیلم خانه پدری که قرار بود به صورت رسمی از 8 دی اکران خود را آغاز کند از پنجشنبه 4 دی زودتر از موعد اکرانش در سینما کوروش در 3 سانس به نمایش در امد اما به دلیل اعتراض کمیسیون فرهنگی مجلس این فیلم بعد از یک شب اکران توقیف شد و فقط می تواند امشب در کوروش به دلیل پیش فروش بلیط هایش اکران داشته باشد و تا روز 12 دی کیانوش عیاری فرصت دارد تا با سانسور قسمت هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص کرده اکرانش را از سر بگیرد در غیر لین صورت که توقیف فیلم ادامه خواهد داشت.


گفتنی است، پیگیری های وزرات ارشارد برای ادمه اکران خانه پدری نیز به نییجه ای نرسید و حتی موقعیت گروه سینمایی هنر و تجربه بواسطه نمایش این فیلم نیز به به حالت تزلزل در آمده است.


در همین راستان اکران این فیلم تنها امروز در مجتمع سینمایی کوروش ادامه خواهد داشت .



بر اساس این گزارش،خانه پدری هنگام با اکران با طیف وسیعی از گروه موافقان و مخالفان همراه بوده است که به شرح زیر است:

گروه موافقان اكران
عده زيادي از منتقداني كه فيلم عياري را يك اثر سينمايي تحسين برانگيز مي‌دانند موافق اكران آن هستند. فيلم از حمايت نسبي انجمن منتقدان برخوردار است كه موفق شد عنوان بهترين فيلم را در هشتمين جشن اين انجمن از آن خودش كند. عده زيادي از هنرمندان هم موافق اكران فيلم هستند كه در ميان‌شان حتي چهره‌هاي اصول‌گراتر هم ديده مي‌شود. به عنوان مثال جهانگير الماسي از اكران فيلم خانه پدري استقبال كرد و گفت: «اكران فيلم «خانه پدري» در شرايطي كه تحليل‌هاي مختلفي در مورد آن انجام مي شود، يكي از مهمترين اتفاقات فرهنگي كشور است. نمايش اين فيلم نشان مي‌دهد از يك سو مديريت فرهنگي كشور به طراحي هايي كه انجام داده مطمئن است و اين سطح از اطمينان وجود دارد كه مخاطب در مقابل فيلم عكس‌العمل مخربي نخواهد داشت. از سوي ديگر اين ظرفيت نيز در مخاطب سينماي ايران وجود دارد كه با آزادانديشي نسبت به مسائل پيرامون سمت و سو داشته باشد.»
محمدمهدي عسگرپور كارگردان و مديرعامل خانه سينما درباره اكران خانه پدري گفته است: «اين فيلم را مثل خيلي از كارهاي كيانوش عياري پسنديدم و اكران اين فيلم اتفاق خوبي درسينماي ايران است. اين فيلم اگر عادي اكران مي‌شد هم مي توانست مخاطبانش را داشته باشد هر چند كه نمايش فيلم در گروه هنر و تجربه نيز اتفاق خوبي است.»
مجتبي راعي كارگردان هم جزو كساني بود كه از نمايش اين فيلم در گروه هنر و تجربه خيلي استقبال كرد. مخاطبان سينما هم كه مدت‌هاست براي ديدن فيلم عياري لحظه‌شماري مي‌كنند. چه آنهايي كه طرفدار سبك كارگرداني عياري هستند و چه كساني كه با شنيدن و خواندن حاشيه‌هاي فيلم كنجكاو شده‌اند. فيلمي كه هنوز فرصت پيدا نكرده در فضاي درست نقد شود.


گروه مخالفان اكران
با اين وجود همه منتقدان هم راضي به اكران فيلم عياري نيستند. مسعود فراستي يكي از منتقداني است كه با اكران فيلم مخالفت مي‌كند. مخالفت او واكنش خيلي از سينماگران و منتقدان و مخاطبان سينما را در پي داشت. كمتر سابقه داشته منتقدي درباره اكران يا عدم اكران فيلمي اظهارنظر كند و از آن مهم‌تر خواستار جلوگيري از نمايش يك اثر سينمايي شود. مسعود فراستي در روزهاي جشنواره درباره فيلم عياري نوشت: «ريختن كلي آدم بدون شخصيت‌پردازي در خانه خوش آب و رنگ قديمي و پيگيري سرهم بندي شده سرنوشت آنها در طول دهه‌ها. يك ايده نيم خطي تكان دهنده كه مي توانست نقدي آسيب‌شناسانه بر خرافات باشد و ناموس‌پرستي ارتجاعي و ضد انساني، كه تبديل به فيلمي ضد ايراني شده.» تا اينجايش با حرف‌هاي فراستي مخالف باشيد يا موافق او كارش را به عنوان يك منتقد انجام داده است و فيلم را به چالش كشيده. ماجرا از جايي حساسيت‌برانگيز مي‌شود كه به گزارش سايت هفت راه، فراستي پس از جشنواره و در يكي از كلاس‌هايش توضيحات مفصل‌تري درباره «خانه پدري» مي‌دهد و آن را فيلمي ضدايراني مي‌داند كه بايد توقيف شود. او در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «يه چيز ديگر پشت فيلم است كه بدتر از همه‌ي اين‌هاست و من نمي‌فهمم روشنفكران از چه چيزي خوششان مي‌ايد. اين فييلم ضدملي و ضدايراني است، يعني يكي اين را ببينيد مي‌گويد ما با اين وحوش طرفيم؟ كاملا معلوم است كه وطن‌فروشي است اين فيلم و تعارف هم نداريم. اين تنها فيلم ايراني است كه من واقعا با توقيفش موافق هستم. به نظرم اين از «يك خانواده محترم» هم فيلم بدتري است. اين فيلم پررنگ و لعاب‌تر و خطرناك‌تري است. در «يك خانواده محترم» همه‌چيز رو بود و بنابراين خطرش از اين فيلم كمتر بود.»
يكي ديگر از مخالفان سفت و سخت اكران خانه پدري جمال شورجه است كه علاوه بر كارگرداني عضو شوراي پروانه ساخت سينماي ايران هم هست. شورجه معتقد است كه فيلم در وضعيت كنوني نبايد به نمايش درآيد مگر اينكه اصلاحاتي در آن انجام شود: «اين فيلم قرار نبود اكران شود حال چه اتفاقاتي افتاده و چه مناسباتي صورت گرفته كه قرار شده در گروه هنر و تجربه بدون هيچ گونه مميزي اكران شود، بي اطلاع هستم. با توجه به شرايط فعلي كه متاسفانه مناديان به ظاهر حقوق بشر به دنبال بهانه هستند كه كشور را تحت فشار قرار دهند با توجه به قطعنامه اخيري كه احمد شهيد آن‌را علم كرد و به دروغ اتهاماتي به ايران زدند و كشور ما را محكوم كردند، نمايش فيلم و بعد حضورش در مجامع مختلف بين المللي و ...  درست نيست. «خانه پدري» با توجه به اين‌كه مستقيماً در نمايش تضييع جامعه ايراني با عقبه ديني و اعتقادي است به عقيده من مستمسك مناديان دروغين حقوق بشر بر عليه ايران قرار مي‌گيرد. به عقيده من اين فيلم نبايد اكران شود، شايد با اصلاحاتي بتوان تلخي و زهر اين كار را كمتر كرد بعد از اصلاحات شايد بتوان فيلم را نمايش داد.  البته من هيچ گاه به اين كه فيلم اصلاح شود فكر نكردم، اما شايد اين اتفاق بهتر باشد كه فيلم اصلاح شود.»


فیلم "خانه پدری" که قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و... در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش کودکی) و مهدی هاشمی (نقش بزرگسالی) کاراکتر اصلی این فیلم را، که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده، بازی می‌کنند.
كيانوش عياري متولد 1330 اهواز، داراي مدرك ديپلم است. وي فعاليت سينمايي را با ساخت فيلم هاي كوتاه 8 م.م در سينماي آزاد اهواز آغاز كرد. عياري سينماي حرفه اي را با نگارش فيلمنامه و كارگرداني فيلم «تنوره ديو» تجربه كرد.«شبح کژدم»،«آبادانیها»و«بودن یا نبودن»از جمله فیلمهای عیاری است که بیشتر آثارش با اقبال جامعه هنری روبرو بوده است.

کد خبر: 174083

وب گردی

وب گردی