تهران – ایسکانیوز : معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: اگر قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم ناکارآمد باشد در اجرای سیاست ها و فعالیت های دیگر نیز ناتوان می شود.

محمدباقر ذولقدر معاون راهبردی قوه قضاییه در گردهمایی ارتقای اثربخشی برنامه ریزی در پیشگیری از وقوع جرم در سال 94 با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه بین سالهای گذشته دچار تزلزل شده بود اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم امری ضروری و لازم برای جامعه و امری واجب و اجتناب ناپذیر برای قوه قضاییه است. وی ادامه داد: ضرورت این امر برای جامعه از این حیث که شیوع جرایم به ناهنجاری در جامعه منجر می شود. بر همین اساس باید اهداف جامعه را در نظر بگیریم این میزان جرم ناهنجاری و معضل در جامعه ما قابل قبول نبود و در خور جامعه دینی ما نیست.

ذوالقدر با بیان اینکه گاهی نمی شود میزان جرایم و ناهنجاری ها را شفاف بیان کرد اظهار داشت جامعه ای که قرار است الگویی برای همه ملت ها باشد نباید این میزان جرم و فساد داشته باشد این امر ذهنی نیست شاخص های موجود نشان می دهد کشور ما از این لحاظ وضعیت مکتوبی ندارد .

وی در ادامه به شاخص های بررسی وقوع جرم در کشور اشاره کرده و افزود: گزارش های ناجا یکی از مهمترین شاخص های بررسی وقوع جرم در کشور است چرا که این سازمان اولین مواجه با جرم و آسیب ها را دارد که گزارش آن نشان می دهد وضعیت ما نابسامان است.

ذولقدر افزود: کمیت و حجم پرونده های تشکیل شده از جرم و ناهنجاری نشان می دهد رشد فزاینده ای از تشکیل پرونده ناهنجاری ها ایجاد شده است .

معاونت راهبردی قوه قضاییه در ادامه به وضعیت آماری پرونده های جرم و ناهنجاری در دوران ریاست آیت الله شاهرودی اشاره کرد و افزود: در آن  سالها ( اسفند 87 ) حجم پرونده های جرم و جنایت کمتر بود این میزان در سال 92 افزایش داشته است چرا باید این گونه شود با وجود اعتماد مردم به قوه قضایی که امری خوشبینانه است چرا باید پرونده های جرم و ناهنجاری نرخ تصاعدی داشته باشد و این ملاکی است که برای ما هشدار دهنده است.

ذوالقدر در ادامه به شاخص گزارش نهادهای نظارتی در بررسی میزان جرم در کشور اشاره کرده و گفت: نهادهای نظارتی گزارشاتی را ارائه می دهند که بعضا اشاره می شود . خروجی آن پرونده های فسادی است که گاها در کشور وجود دارد و در شان جامعه ما نیست.

ذوالقدر آمار زندانیان را از دیگر شاخص های بررسی جرم در کشور دانست و تصریح کرد: امام رحمت اله علیه می فرمود: در حکومت اسلامی نباید زندانی باشد زندان های ما باید تبدیل به دانشگاه شود بنابراین جامعه ایده آل ما چرا باید افزایش زندانی داشته باشد.  ما در شاخص آمار زندانی ها جزو 10 کشور اول هستیم شاخصی که تکان دهنده است.

ذوالقدر رویکرد مواجهه با جرم را به دو دوسته برخورد کیفری و پیشگیرانه تقسیم کرد و گفت: رویکردی که می گوید نباید اجازه داد جرمی انجام شود رویکردی آرمانی و ذهن گرایانه است اما نقطه بهینه اینجاست که برخورد قهرآمیز و برخورد پیشگیرانه از جرم باید نقطه مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: در یک نگاه درست واقع گرایانه نه ذهنی و افراط گرایی باید این شعار تاکید شود که برخورد و کیفر در حد ضرورت و پیشگیری در حد امکان باشد که در این زمینه نقش پیشگیری برجسته تر است.

معاونت راهبری قوه قضاییه خاطر نشان کرد پیشگیری از وقوع جرم برای قوه قضاییه واجبی تخلف ناپذیر است که دلیل آن الزام قانونی آن است چرا که در قانون اساسی هیچ دستگاهی به غیر از قوه قضاییه وظیفه پیشیگری از وقوع جرم ندارد.

وی در پایان افزود: پیشگیری از وقوع جرم به موضوع کارآمدی و ناکارآمدی تبدیل شده که اگر ناکارآمد شود قوه قضاییه در اجرای سایر سیاست ها و فعالیت هایش ناتوان می شود.
کد خبر: 175497

وب گردی

وب گردی