تهران-ایسکانیوز: ساخت خودروهای پاک و خورشیدی پروژه‌های عظیمی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته سالانه میلیون‌ها دلار بابت صنعتی شدن روی آنها سرمایه گذاری می‌شود اما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نشان دادند که با کار تیمی و با حمایت مسئولان دانشگاه این مهم دست یافتنی است. خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز جهت آگاهی از دستاوردهای پژوهشی دانشجویان این واحد دانشگاهی گفت و گویی با رئیس دانشگاه ازاد اسلامی قزوین کرد.

موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در خصوص دستاوردهای این واحد دانشگاهی گفت: در راستای سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی و نسل سوم دانشگاه ها که در واقع دانشگاه های کارآفرین محور نام گذاری شده اند، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تاکنون طرح های کاربردی خوبی را برای کشور طراحی کرده است، که امیدواریم بتوانیم در دوره ی مدیریت جدید دانشگاه که تاکید ریاست عالی آن بر محصولات شرکت های دانش بنیان و کسب درآمد از محل دانش است گام های خوبی را برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: ما در سال های گذشته اولین پروژه ای که ساختیم طراحی ماشین دو نفره برقی بود که، در مسابقات پژوهشکده شهید رضاییه دانشگاه صنعتی شریف توانست مقام اول را در میان تیم های خوب دانشگاه هایی چون امیرکبیر و صنعتی شریف بدست آورد.

خودرویی برای شهر تهران

وی به ویژگی های خودروی دو نفره برقی اشاره کرد و گفت: این خودرو مناسب با ویژگی های شهر تهران است و می تواند جایگزین خودروهایی با سوخت های فسیلی شود، که این امر در کاهش آلودگی های شهر تهران می تواند موثر واقع شود.

1

موسی خانی به ساخت پراید هیبریدی اشاره کرد و افزود: محصول بعدی پراید هیبریدی بود که در مسابقات شهید رضاییه  مقام اول را بدست آورد. دانشجویان ما با هیبریدی کردن پراید مصرف را تا 40 درصد کاهش دادند، که در واقع نمایش خوبی از توان دانش ایرانی برای بهبود سوخت و آلایندگی را به عرصه نمایش گذاشتند.

موتور سیکلتی با سرعت 184 کیلومتر

دستاورد دیگر تیم دانشگاه قزوین موتور سیکلت الکتریکی است، موسی خانی در این باره گفت: پروژه بعدی موتورسیکلت  الکتریکی بود، این موتور سیکلت با سرعت 184 کیلومتر از توان خوبی برخوردار است. این پروژه در راستای سیاست های جدید شهرداری و دولت محترم که قرار است در محدوده طرح ترافیک موتور های الکتریکی حضور بیشتری را برای کاهش آلایندگی صوتی و هوا داشته باشند طراحی شده است.

وی افزود: این موتور سیکلت از بازدهی و توان خوبی برخوردار است و متناسب با شیب های شهر تهران طراحی شده است، که خوشبختانه در مسابقات توانست مقام اول را کسب کند.

موتور‌ماشینی برای کاهش بار ترافیک

موسی خانی به آخرین دستاورد تیم دانشجویی پاراکس  اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکل بار ترافیکی شهر تهران، نبود پارکینگ در منازل و کوچه ها، تجمع خودرو ها در جلوی درب مدارس و نبود جای پارک کافی، ما یک موتور- ماشین 4 چرخ باریک با عرض حدود 120 سانت و طول 2 متر با دو نفر سرنشین را طرحی کردیم که می تواند به شکل عرضی بین دو ماشین قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: این ماشین با دانش ایرانی ساخته شده است، طراحی و ساخت کلیه قطعات در ایران بوده است، که امیدواریم بتواند نسبت به محصول مشابه خارجی با قیمت حدود 5/1 وارد بازار شود.

وی ابراز امیدورای کرد و افزود: امیدواریم علاوه بر توسعه در بازارهای کشور در زمینه صادرات این محصول که بازار خوبی در خارج از کشور نیز دارد گام های موثری را برداریم.

81077857-5553825

خودروهای خورشیدی

موسی خانی با اشاره به ساخت خودروهای خورشیدی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: دو خودروی خورشیدی هم در راستای به کارگیری انرژی های پایدار مانند انرژی خورشید در فاصله 3 سال جهت شرکت در مسابقات خودروهای خورشیدی، برای همگام شدن با کشورهای دیگر جهان و استفاده بهینه از انرژی خورشیدی طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال نیز خودروی خورشیدی هاوین 2 در مسابقات امریکا مقام سوم را بدست آورد و آنچه ماحصل این مسابقات است دانش خوبی است که بچه ها بدست آورده اند که می تواند در حوزه های دیگر کاربرد انرژی های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از موارد استفاده انرژی های خورشیدی گفت: از این انرژی برای روشنایی ، گرم کردن منازل و غیره می توان استفاده کرد، که در این راستا بچه ها توانستند سیستم های دیگری به غیر از سل های خورشیدی را طراحی کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد قزوین با طراحی و ساخت این محصولات توانسته در بحث مدیریت انرژی دانش خوبی را بدست بیاورد و پروژه هایی را در زمینه استفاده از سلول های خورشیدی برای معابر و پارک ها منعقد کرده است، که امیدواریم بتوانیم از این دانش در حوزه های دیگر موردنیاز کشور و هم در آینده خودروهای خورشیدی را در آینده وارد بازارهای جهان کنیم.

دستاوردهای دانشگاه آزاد قزوین تنها به ساخت خودرو محدود نمی شود این واحد دانشگاهی در زمینه رباتیک نیز گام های موفقی برداشته است، که در این خصوص موسی خانی گفت: دانشجویان ما در حوزه های مختلف رباتیک از جمله ربات های زیرآبی، پرنده و زمینی یا به عبارتی ربات های در حرکت نیز محصولاتی را ارائه داده است و در مسابقات روبوکاپ کشور ژاپن که در 16 لیگ برگزار شد، در بخش شبیه سازی و ربات های واقعی  حضور داشتیم و بچه ها توانسته اند در بحث دانش کنترل، پردازش تصویر و طراحی مکانیکی ربات و ... دانش خوبی را بدست بیاورند، که این دانش به محصولاتی که نوعا سفارش صنعت است تبدیل شده است.

وی در پایان به انعقاد قراردادی با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: ربات هایی با کاربری های صنعتی که قابل استفاده در حوزه های مختلف تاسیسات زیرآبی، امداد و نجات، دفاعی و ... قابل استفاده است در هفته پژوهش توسط وزیر علوم رونمایی شد. همچنین  قراردادی با معاونت علمی ریاست جمهوری بسته شده است که در راستای ان تعدادی  از این ربات ها در اختیار مراکز آموزشی، دانش سرا ها و ... قرار خواهد گرفت.

download7

 
کد خبر: 175582

وب گردی

وب گردی