تصمیم به تعویق اکران "خانه پدری" نه سیاسی بود نه امنیتی


 تهران- ایسکانیوز: نشست خبری سخنگوی وزیر فرهنگی ارشاد برگزار شد.وی به ایسکانیوز گفت: آقای شجریان برای رفع ممنوعیت باید گذشته را جبران کند و به نظام وفادار باشد. ایشان بین خودشان و نظام فاصله انداختند!


ربیع الاول ماه شادی اهل بیت است


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نوش آبادی در ابتدای این نشست ضمن تبریک حلول ماه شادی اهل بیت ربیع الاول به گرامیداشت روز 9 دی پرداخت و درباره حماسه نهم دی گفت: ملت ایران تحمل نگاه های مختلف سیاسی را دارد اما تحمل بیگانگان را بر نمی تابد.


او در ادامه گفت: این رویداد را مردم خلق کردند و کسی حق مصادره آن را ندارد. او از 9 دی ماه 1388 با عنوان روز اوج احساسات دینی و مذهبی یاد کرد و آن را اعتراض به کسانی دانست که قلب ملت را جریحه دار کردند.


صنعت چاپ می تواند درآمدی معادل درآمد نفتی داشته باشد


در ادامه این نشست سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی به برپایی بیست و یکمین نمایشگاه صنعت چاپ و نشر با مشارکت صنوف مربوطه اشاره کرد و استقبال از این نمایشگاه را بسیار خوب توصیف کرد. او به نقش اساسی این صنعت در بالابردن میزان تولید ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: رویکرد ما به این صنعت رویکردی علمی، عملی و حمایتی است.این صنعت نقش بسیار مهمی در بالابردن تولید ناخالص ملی دارد و زمینه ساز اشتغال انبوه در کشور است.


به گفته سخنگوی وزارت ارشاد این صنعت می تواند فراز منفی واردات را به فراز مثبت صادرات تبدیل کند. نوش آبادی میزان واردات کشور را نگران کننده دانست و گفت:تسهیلات ارزان قیمت و حمایت مالی و توجه به مدیریت مالی در این صنعت می تواند این نگرانی ها را کاملا از بین ببرد. در بسیاری از کشورهای همجوار ما درآمد صنعت چاپ آن کشور معدل درامدهای نفتی ماست. نوش ابادی اضافه کرد: سیاست اصلی دولت در این زمینه واسپاری امور به بخش خصوصی خواهد بود.


در ادامه نوش آبادی به برگزاری نشست مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت ارشاد اشاره کرد و آنرا نشستی بسیار مهم دانست. او گفت: نگاه حقوقی کارشناسان در این نشست می تواند به بالابردن توان دفاعی ما در حفظ منابع بیت المال و فعال کردن چرخه اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر بیانجامد. وی رسیدن به اهدافی مانند دفاع از مالکیت معنوی و حقوق مولفین و مصنفین را از دیگر اهداف این نشست ها دانست و گفت دولت موفق شده تا لایحه نظام جامع حقوق مالکیت مادی و معنوی را به مجلس بفرستد. او گفت: این لایحه در حال حاضر در نوبت بررسی در مجلس است.


 از فرط صدور مجوز اشباع شده ایم


سپس نوش آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز درباره دلایل تاخیر در صدور مجوزهای موسیقی گفت: از آنجا که عرصه موسیقی عرصه بسیار حساسی است و از قبل هم این مجوزها به حد اشباع رسیده بود ناچار بودیم در مورد این موارد تجدیدنظر اساسی صورت بدهیم. وی با توجه به اینکه موسیقی عرصه حساس و به طور طبیعی چالش زاست گفت: تشخیص صلاحیت هنرمندان از لحاظ تجربی و تعهدات قانونی زمان بر است؛ به همین خاطر صدور مجوزها به دلیل رعایت این حساسیت ها با تاخیر صورت می گیرد.


  ارکستر سمفونیک در جشنواره موسیقی فجر خواهد نواخت


وی در ادامه به پرسش خبرنگار ایسکانیوز درباره طولانی شدن سکوت در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی گفت: مشکلات مالی ارکسترها حل شده و منابع مالی تامین شده و تنگناها برطرف شده است. کار ارکسترها آغاز شده و امیدواریم مطابق برنامه ریزی های انجام شده در جشنواره موسیقی فجر شاهد حضور ارکستر سمفونیک و ملی باشیم.


هیچ منعی برای حضور بانوان موسیقیدان در شهرستان ها وجود ندارد


سخنگوی وزیر ارشاد به پرسش خبرنگار ایسکانیوز که پرسیده بود،چرا از حضور بانوان در شهرستان ها بر روی صحنه موسیقی جلوگیری می شود؟ اینگونه پاسخ داد: هیچ منعی برای حضور بانوان وجود ندارد و خبری از ممانعت های ایجاد شده در شهرستان ها نداریم. حضور بانوان با رعایت قوانین و مسائل عرفی اجتماع بلامانع است تا زمانی که این خط قرمزها رعایت نشود. اما ما از سلیقه هیچ جریان سیاسی تبعیت نخواهیم کرد. ملاک و معیار ما قانونهای مصوبه خواهد بود.او خاطر نشان کرد دولت موظف به اطاعت از قوانین مصوبه مجلس خواهد بود. و دولت از هیچ جریان سیاسی خط نخواهد گرفت. وی ابراز امیدواری کرد: با تفاهم نامه ای که بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی امضا می شود، تمامی نگرانی های امنیتی و فرهنگی برطرف شود.


مسولان نباید خارج از حیطه مسولیت خود حرفی بزنند


در ادامه نوش آبادی به پرسش خبرنگار ایسکانیوز درباره مشکلات مالی پیش آمده پس از کنسرت کیتارو و عدم پرداخت دستمزد نوازندگان توسط تهیه کننده گفت: تهیه کننده موظف به رعایت تعهدات مالی خود است و قصد دخالت در این امور را نداریم..


سپس نوش آبادی به پرسش دیگر خبرنگار ایسکانیوز که پرسیده بود، پس چگونه است مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نسبت به پرداخت این دستمزدها تعهد داده گفت: گاهاً مسئولان سخنانی فراتر از حیطه مسئولیت خود به زبان می آورند. آقای ارجمند خود باید پاسخگوی چنین ادعای باشند


شجریان باید از حرفهای گذشته خود اظهار پشیمانی کند


در ادامه این نشست نوش آبادی به پرسش خبرنگاران درباره ممنوعیت فعالیت محمدرضا شجریان چنین پاسخ داد: آقای شجریان چهره شناخته شده ای است در زمینه موسیقی خدمات غیر قابل انکاری انجام داده است. رویکرد خود ایشان به گونه ای بوده که بین نظام و خودشان فاصله ایجاد کرده اند اما راه بازگشت باز است مشروط بر اینکه به چهارچوب های نظام متعهد باشند و جبران صحبت ها و رفتارهای گذشته را بکند. نمی توان هم منتقد بود هم نپذیرفت و هم متعهد نبود.


وی در ادامه به پرسش اختصاصی خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه این جبران به چه صورت باید باشد گفت: ما منتظر چراغ سبز اقای شجریان هستیم. ایشان برخی صحبت هایی را انجام داده اند که می بایست بابت آنها عذر خواهی کنند. فاصله بین نظام و اقای شجریان توسط خود ایشان ایجاد شده توسط خود ایشان با تغییر رفتار و گفتارشان برطرف خواهد شد. نوش آبادی ضافه کرد. گرفتن و یا انتشار عکس مسولان در کنار افراد به معنای پذیرفته شدن تمام افکار و رفتار آنها توسط مسولان نیست.


در ادامه نوش ابادی به پرسش یکی از خبرنگاران در باره اینکه چرا تئاتر شهر قرار است زیرمجموعه بنیاد رودکی شود گفت: تاتر شهر از هر لحاظ موقعیت برجسته ای دارد.این مجموعه نوعی برند ملی است.نمادی از فرهنگ و هنر ملی است.باز سازی آن زیر نظر معاونت عمرانی وزارت خانه آغاز شده. تمام سعی ما بر حفظ این نماد و فعالیتهایش بوده وهست و هیچ تصمیمی مبنی بر واگذاری آن گرفته نشده است و این مجموعه کماکان زیر نظر معاونت هنری اداره خواهد شد.


نوش آبادی در ادامه در پاسخ به پرسش خبر نگار دیگری مبنی بر اینکه چرا از یک سال قبل جلسات شورای نظارت بر تاتر برگزار نشده گفت: نظارت مدیریتی بر تاتر، با جلسات شورا یا بون این جلسات به هر شکل تعطیل ناشدنی است.


در ادامه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره انتصاب های مربوط به حوزه مدیریت شبکه نمایش خانگی گفت: رییس سازمان سینمایی هم مانند هر مدیر ارشد دیگری در حوزه خود اختیاراتی دارد. یکی از این اختیارات همین تغییرات و عزل و نصب هاست که زمینه ساز کارهای مثبتی می شود. او همچنین نقش شبکه نمایش خانگی را در جبران بخش عمده ای از هزینه های مربوط به تولید اثار، را بسیار اساسی دانست و اضافه کرد: به هر شکل تمام تصمیمات مدیریتی در این حوزه هم با هماهنگی با مقامات مافوق انجام میگیرد.


مدیران برای مصاحبه محدودیت دارند


در ادامه نوش ابادی به خبرنگاری که پرسیده بود، چرا بعد از انتخاب سخنگو برای این وزارت خانه مدیران پاسخگوی رسانه ها نیستند گفت: انتصاب سخنگو به معنای نفی پاسخگویی مدیران نیست. نافی مسولیت آنها هم در این عرصه نیست. هدف از انتخاب سخنگو برای این وزارتخانه جلوگیری از پراکنده گویی بوده. همچنین بعد از این انتصاب شخص وزیر فرهنگ محدودیت هایی را برای مدیران در مصاحبه ها ایجاد کرده اند.


نوش آبادی در ادامه ضمن قبول تاخیر ایجاد شده در مورد جشنواره شعر فجر گفت: قبول داریم که بخاطر اصلاح اساسنامه ها قدی تاخیر داشته ایم اما این تاخیر بمعنای عدم برگزاری نیست. او در ادامه گفت: مهلت ارسال اثار تا پایان دیماه تعیین شده است.


نوش آبادی در ادامه به پرسش یکی از خبرنگاران درباره مواردی که در انتصاب و انتخاب مدیر جدید تئاتر لحاظ شده گفت: عرصه تئاتر عرصه بسیار مهمی است. مدیر جدید مانند هر مدیر موفقی باید بتواند از منابع محدود برای کارهای برگ استفاده کند. مدیریت موفق با برخورداری از منابع مالی کافی کار خاصی نیست


مدیریت موفق یعنی با منابع محدود کارهای بزرگ کردن


وی در ادامه خاطر نشان ساخت: یکی از دغدغه هایی که باعث شد آقای طاهری مجبور به کناره گیری شوند دغدغه های ایشان و عدم تناسب این دغدغه ها با مشکلات موجود بود. وی با اشاره مجدد به اینکه تئاتر یکی از موارد مهم با کارکرد منحصر به فردی است، گفت: شاید عدم نارضایتی متقابل در کنار اعتراض فعالان این صنف باعث ایجاد فضایی شد که آقای طاهری را مجبور به کناره گیری کرد.


وی در ادامه خاطر نشان ساخت: ایشان می بایست نامه ای استعفای خود را به مقام ما فوق خود تسلیم می کرد نه بالاترین مقام وزارت ارشاد. این حرکت بدین معناست که او دوست داشت بسیاری از حرف ها را علنی تر و وسیع تر بزند


خانه پدری عیاری نه مشکل امنیتی دارد نه سیاسی


نوش آبادی در ادامه سخنان خود به موارد مربوط به توقیف فیلم خانه پدری اشاره کرد.وی گفت: خانه پدری توقیف نشده است، بلکه اکران آن به تعویق افتاده است.


وی خاطر نشان ساخت: پروژه خانه پدری شش سال قبل پروانه نمایش گرفته و ساخته شده است.


 نوش آبادی گفت: تصمیم به تعویق اکران نه سیاسی بود نه امنیتی. چون این فیلم نه مشکل سیاسی دارد و نه امنیتی. اما این تعویق بخاطر صحنه های خشونت باری است که در سکانس اول فیلم وجود دارد. از آنجا که سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالا بردن سطح نشاط فرهنگی و هنری است با توجه به اینکه اکران این صحنه ها به نوعی ترویج خشونت در جامعه است فعلا به تعویق افتاده است تا اینکه اکران آن به شکل محدود برای سنین خاص و تحت مدیریت اکران شود.


 نوش آبادی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه چگونه است نشان دادن اعمال خشونت بار گروهی مانند داعش در تلویزیون ترویج خشونت معنا نمی گیرد، گفت: شناساندن و نشان دادن چهره افراطی و خشونت طلبانه جریانات تکفیری مقوله ای جداست؛ چنین رویکردی در حوزه امنیتی و سیاسی بررسی می شود اما سینما در حوزه فرهنگ تعریف می شود.

کد خبر: 178332

وب گردی

وب گردی