تهران ایسکانیوز: حمیدرضا کفاش، معاون پژوهش و پرورش وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز در رابطه با خبرهای مبنی بر تنبیه بدنی دانش آموزان گفت: کمیته ای در آموزش و پرورش به مسئولیت  میرشاه ولد مدیر کل ارزشیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که معاونت های مختلف در این کمیته نماینده هایی خود را دارند و موارد تنبیه بدنی دانش آموزان که بازرسان در مناطق مختلف کشف و گزارش می کنند بلافاصله منعکس می شود و آنها در مورد متخلفان تصمیم گیری می کنند.

اخبار تنبیه بدنی دانش آموزان را تایید می کنم

معاون پژوهش و پرورش وزارت آموزش و پرورش صحت اخباری که در یک ماه اخیر از تنبیه بدنی دانش آموزان توسط معلمان گزارش شده و در رسانه ها منتشر شده است را تأکید کرد و افزود: با وجود این که چنین مواردی را در کشور شاهد بوده ایم اما برخورد با چنین مواردی در جامعه ای با 107 هزار مدرسه و بیش از 13میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی طبیعی است.

هیچ معلمی قصد تحقیر دانش آموزان افغان را ندارد

وی ضمن این که چنین اقداماتی از سوی معلمان در نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد گفت: ضمن این که تنبیه بدنی امری مضمون است و نباید در نظام جمهوری اسلامی ایران به وقوع بپیوندد اما باید گفت که چند مورد انگشت شمار در بین این جامعه گسترده به هر حال طبیعی است ولی باید جلوگیری شود.

وی با اشاره به اشاعه اخبار مربوط به تنبیه دانش آموزان افغان و بزرگ نمایی آن گفت: علی رغم این که ما مشکلات زیادی در مورد اتباع افغان داشته ایم اما مردم ما برخورد خوبی با مهاجران داشته اند و اگر قرار باشد اتفاقی برای افغان های عزیز در ایران بیفتد باید جلوی آن گرفته شود. چرا که فرقی میان ایرانی و افغان نیست و تفاوت میان قومیت ها جفا به انسان هاست. هیچ کسی قصدی ندارد که قومیت ها و مهاجرین را تحقیر کند چه برسد به معلمان و فرهنگیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی.

وی در خصوص صحت خبر تنبیه بدنی دانش آموزان ورامین بیان داشت: هر کدام از موارد تنبیه بدنی که به ستاد و کمیته ای که در دفتر ارزیابی عملکرد مستفر است به صورت مکتوب گزارش شود، کمیته بازرسانی به محل اعزام می کنند و بعد از این که بررسی ها به عمل آمد و صحت آن تأیید شد مجازات بر اساس قانون از تذکر شفاهی تا اخراج و مراحل بالاتر آن صورت می گیرد.

حمیدرضا کفاش با اشاره به جدیت وزارت آموزش و پرورش در مجازات معلمان متخطی گفت: وزرات آموزش و پرورش از هیچ یک از معلمانی که دانش آموزی را تنبیه کرده باشند نمی گذرد مگر این که پس از تحقیق صحت این امر تأیید نشود.

کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات معلمان

حمیدرضا کفاش، با اشاره به این آیین نامه مجازات گفت: آموزش و پرورش برای تصمیم گیری در مورد معلمانی که دانش آموزان خود را تنبیه می کنند آیین نامه ای دارد که بعد از این که جرم مسلم شد، براساس آیین نامه تصمیم گرفته خواهد شد که برای معلمی که چنین عملی را انجام داده است چه مجازاتی باید قائل شود. از اخطار شفاهی تا اخطار کتبی و ثبت در پرونده و مراحل بالاتر که اخراج است براساس آیین نامه با معلم خاطی برخورد می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جدیدت کار کمیته ارزشیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات بیان کرد: این کمیته از قبل در آموزش و پرورش وجود داشته اما امروز با جدیت هر چه تمام تر بعد از اعلام گزارش و تحقیق و تفحص و رسیدن به یقین، مجازاتی که در قانون تعیین شده است را اجرا خواهد کرد.

حمیدرضا کفاش با اشاره به قانون مجازات در آیین نامه آموزش و پرورش در خصوص معلمانی که دانش آموزان را تنبیه بدنی می کنند گفت: برخی از مجازات ها در آیین نامه تا مرحله اخراج نیز پیش خواهد رفت.

استخدام معلمان سال آینده از میان دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود

معاون پژوهش و پرورش وزرات آموزش و پرورش با اشاره به موضع وزارت آموزش و پرورش در استخدام معلمان جدید گفت: وزرات آموزش و پرورش مصمم است که از این به بعد نیروهای خود را طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کند.

وی در خصوص پیشنهادی که به مجلس ارائه شده است مبنی بر این وزارت آموزش و پرورش تعهد استخدامی را از دانشگاه فرهنگیان بردارد بیان داشت: اگر این پیشنهاد پذیرفته شود که هم اکنون در حد یک طرح است آموزش و پرورش اجازه دارد با آزمون از فارغ التحصیلان کلیه دانشگاه ها نیرو جذب کند اما اصل استخدام از بین نمی رود و از بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

حمیدرضا کفاش در ادامه افزود: این استخدام از سال آینده همزمان با فارغ التحصیلی اولین دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

عملکرد رسانه در موضوع تنبیه معلمان باید عالمانه باشد

حمیدرضا کفاش در ادامه افزود: من حق مطبوعات می دانم که به این موضوعات بپردازند اما انتظارم از رسانه ها این است که به اخبار دقیق بپردازند و بعد از این که به صحت خبر دست یافتند آن را منتشر کنند. ضمن این که آنها باید خبر را تحلیل کنند و به ریشه های آن بپردازند. نظر کارشناسان،  روانشناسان، جامعه شناسان و افراد خبره را در این موارد بخواهند و خبری را منتشر نکنند که صرفا جامعه را نا امن کند و ترس و دلهره را در جان مردم بیاندازد.


معاون پژوهش و پرورش وزرات آموزش و پرورش با تأکید به عملکرد عالمانه رسانه ها در ارتباط با اینگونه موارد افزود: رسانه ها البته در این موارد نظر معلمی که چنین عملی را انجام داده است باید مد نظر قرار دهد و بهتر است با او نیز مصاحبه کنند و از تحقیق به عمل آورند که آیا چنین عملی را انجام داده است و یا در صورت تأیید آن دلیل چنین عملی را از او جویا شوند. رسانه ها باید این موضوع را عالمانه بررسی کنند و نه این که رعب و وحشت را در جامعه بگسترانند.

 

 
کد خبر: 181978

وب گردی

وب گردی