تهران-ایسکانیوز: محققان واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت ابررسانای دما بالای یتریم باریم کوپر اکسید (YBCO) که اولین ابررسانای دما بالای شناخته شده در دنیا به شمار می رود، شدند.
مرتضی خیاط عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا این واحد، گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از بزرگترین دغدغه های عصر حاضر به شمار می رود.
همین امر سبب شده است تا بودجه های زیادی به تحقیق و پژوهش در راستای بهبود مصرف انرژی و دست یابی به انرژی های ارزان و کم خطرتراختصاص یابد.
او با بیان این مطلب که علم ابررسانایی علمی کوانتومی است که می تواند نقش بسزایی را در بهبود مصرف انرژی ایفا کند، افزود: یک ماده ابررسانا که در دمای بحرانی خود دارای مقاومت الکتریکی صفر است قادر است تا انرژی را بدون هیچ گونه اتلافی از خود عبور داده و بر روی یک میدان مغناطیسی معین شناور بماند. بدیهی است که این پدیده دارای چشم اندازی روشن بوده و نقشی اساسی را در آینده بشر ایفا خواهد کرد.
خیاط تصریح کرد: این ابررسانا در شرایط ایده آل دارای دمای بحرانی 93 درجه کلوین است. این نوع ابررسانا با توجه به شرایط انتقال اکسیژنی بین صفحات خود، با تعداد خاصی اکسیژن به تعادل رسیده و ساختار خود را تشکیل می دهد.
او در ادامه اظهار داشت: پس از ساخت ابررسانای مورد نظر، برای بررسی خواص ابررسانایی، با استفاده از دستگاه تست XRD جزئیات ابررسانای فوق الذکر مشخص شده و پارامترهای اساسی این نوع ابررسانا مانند ثابت شبکه کریستالی، نوع ساختار کریستالی و درصد اکسیژن آن مورد بررسی قرار گرفته است.
به گفته خیاط ، در نهایت به کمک نیتروژن مایع و رساندن دمای این ماده به دمای بحرانی خود، آهنربای ساماریم کبالت قرار گرفته بر روی قرص ابررسانا، معلق گردیده است.
گفتنی است، این ابر رسانا تحت راهنمایی دکتر مرتضی خیاط و با همکاری خانمها صدف طایفه و حمیده منصوری، فارغ التحصیلان کارشناسی رشته مهندسی هوافضا این واحد دانشگاهی ساخته شده است.
کد خبر: 182991

وب گردی

وب گردی