تهران-ایسکانیوز:در ابتدای جلسه سوال از وزیر امور خارجه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون را در خصوص جلسه با ظریف قرائت کرد.
ظریف که در ابتدا برای پاسخگویی به سوال نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شده بود، موفق به اقناع نمایندگان نشد و سوال به صحن علنی راه یافت.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از قرائت گزارش و سوال به پشت تریبون مجلس رفت و گفت: خدمت مردم بزرگ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و از برادر عزیزم جناب آقای کریمی قدوسی و سایر دوستان که این فرصت را برای بنده فراهم کردند که یکبار دیگر در محضر مردم و نمایندگانشان حضور پیدا کنم، تشکر می کنم و ایام ولادت باسعادت پیامبر بزرگ اسلام و آغاز هفته وحدت را به همه تبریک می گویم.

برادران و خواهران عزیز! قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سیاسی نشات می گیرد که برجسته ترین آن فرهنگ استقلال طلبی، عزت مداری، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ایران است که همانا گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، یادگار امام راحل و تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب است، قدرتی که تمام ابزارها و حربه ها علیه این ملت دلاور را ناکارآمد ساخته است.

به جاست که همین جا، به روان پاک شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی که عالی ترین و والاترین نماد این قدرت عظیم هستند، درود برفرستیم و از روح بلندشان مدد جوییم.

آقایان و خانم‌ها و نمایندگان محترم در شرایط انتقادی کنونی جهانی که منابع قدرت و نفوذ چند بعدی شده‌اند برخورداری از این منبع قدرت مبنای توان حضور و نقش آفرینی موثر و جدی در صحنه منطقه‌ای و جهانی را به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است و عجیب نیست که بدخواهان ایران اسلامی با هراس از این توانمندی برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند و آخرین ترفندی که برای این منظور به کار گرفتند و برای مدت نسبتاً طولانی به آن پرداختند، تهدیدانگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بود.

مردم ایران با مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و پشتیبانی از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورود ایران را به مذاکرات فراهم کردند. این مذاکرات از یک سو چهره تعامل گرا و قدرتمند ایران را نشان داد و از سویی دیگر از گسترش تحریم ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم ها خلل انداخت بنابراین با این ابتکار سیاسی آنهایی که در کوره ایران هراسی می دمیدند و با هدف مهار ایران اقدامات گسترده ای انجام دادند اکنون متوجه مسیر اشتباه خود شده اند.

سیاست‌های بصیرت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت رهبری سبب شد حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند و از این منظر سیاست خارجی توانسته است در طی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌های هر روزه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مقابله کند و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایفا نماید و این جزئی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.
من کمترین با پشتوانه سه دهه تحقیق، تدریس و مطالعه در امور دیپلماسی می‌گویم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته‌ای بر مبنای فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌شود و ما از منافع همه مردم دفاع می کنیم و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم و یقین داریم که همه برادران و خواهران در خانه ملت نیز همین‌گونه و همین هدف را دنبال می‌کنند.

با ابتکار سیاسی ایران، آنها که در کوره ایران هراسی می دمیدند و با هدف مهار ایران، افراط گرایی و فرقه گرایی را تقویت می کردند اکنون در دام چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شده اند.
جمهوری اسلامی ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه که عامل ثبات و امنیت است.
سیاست های بصیرت آمیز جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی توانسته است در پی توافق ژنو با فضاسازی های خصمانه و بهانه جویی های هر روز علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدارکشور ایجاد کند و این جزئی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.
رهبر فرزانه انقلاب در دیدار امسال با سفرای خارجی فرمودند «یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ های پرهزینه و پرخطر حاصل نمی شود. این نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است، قدرت هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تامین کنند که ناکام ماندند اما کسانی با ظرافت و هوشمندی و تحرک توانستند منافع خود را به خوبی تامین کنند.»
من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و دنبال نخواهد کرد.
بنده کمترین، با بیش از سه دهه مطالعه و تجربه و تدریس در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است.
به همین دلیل بحث هسته ای بر مبنای فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده وبه عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگری می شود و ما از منافع همه مردم دفاع می کنیم و اهداف عالی کشور را مد نظر قرار می دهیم و یقین دارم همه برادران و خواهران در خانه ملت هم همین هدف را دنبال می کنند.
کد خبر: 184357

وب گردی

وب گردی