تهران- ایسکانیوز: خبر ممنوعیت تبلیغات و فروش سهام شرکت پدیده شاندیز مشهد، موضوعی بود که طی یک هفته گذشته، در رسانه‌های مختلف مطرح شد.همین موضوع باعث شد تا شایعاتی درباره بروز مشکلات در روند تیم‌داری باشگاه پدیده مشهد به وجود بیاید. گزارش زیر بررسی اتفاقات به وجود آمده و تمام اگر و اماهایی است که شاید فعالیت باشگاه پدیده مشهد در لیگ برتر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

حضور نماینده مشهد در جغرافیای لیگ برتر

بعد از سقوط تیم ابومسلم از لیگ برتر، فوتبال مشهد با افت چشمگیری رو‌به رو شد. بروز مشکلات مختلف در روند تیم‌داری و مدیریت ابومسلم باعث شد تا این تیم تا سال‌ها بعد هم رنگ لیگ برتر را هم نبیند. از سوی دیگر پیام مشهد هم وضعیتی مشابه ابومسلم داشت و با این شرایط خلا حضور نماینده مشهد در سطح حرفه‌ای فوتبال، تبدیل به معضلی برای فوتبالدوستان مشهدی شد. با این حال با نتایجی که در هفته بیست‌و‌چهارم لیگ آزادگان در فصل گذشته رقم خورد، مشخص شد فصل آینده حتما یک تیم مشهدی در لیگ برتر حضور دارد و یکی از دو تیم پدیده یا سیاه‌جامگان مشهد حتما لیگ برتری می‌شوند.

پدیده، تیمی که پدیده شد!

در نهایت در هفته بیست و ششم لیگ دسته اول ایران پدیده به لیگ برتر صعود کرد و سیاه‌جامگان در دیدار پلی‌اف از صعود به لیگ برتر بازماند.هر چند فوتبال مشهد پس از سال‌ها دوری از لیگ برتر فرصت این را نداشت که با دو نماینده در لیگ برتر حاضر باشد اما حضور پدیده در لیگ برتر به عنوان تنها نماینده فوتبال مشهد هم غنیمتی برای فوتبالدوستان مشهدی بود.

پدیده لیگ برتر را با قدرت آغاز کرد و در اوایل فصل حتی به عنوان پدیده لیگ برتر معرفی شد با این حال شاگردان علیرضا مرزبان در ادامه لیگ تا حدودی افت کردند و در انتهای نیم‌فصل اول عملکرد چندان قابل قبولی نداشتند. با همه این‌ها پدیده در پایان نیم‌فصل در رتبه دهم جدول جا خوش کرد که مقابل دیگر تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ‌برتر یعنی نفت مسجد سلیمان و پیکان عملکرد قابل قبول‌تری داشتند. با همه این‌ها و در تعطیلی لیگ خبر توقف تبلیغات و فروش سهام شرکت و شهر رویایی پدیده شاندیز شوک بزرگی به این تیم وارد کرد.

چرا فروش سهام و تبلیغات توقف شد؟!

درشرایطی که تبلیغات گسترده شرکت پدیده به شکل‌های مختلف در سراسر کشور و به اشکال مختلف دیده می‌شد خبر توقف ناگهانی تبلیغات و فروش سهام این شرکت سرو صدای زیادی در رسانه‌های مختلف اجاد کرد.

براساس گزارش‌های رسمی، پس از تبلیغات گسترده شرکت پدیده برای احداث شعب و گسترش حوزه فعالیت‌هایشان در شهرهای کیش و مشهد، اقدام به فروش سهامی می‌کردند که نه قوانین اوراق مشارکت را داشت و نه نماد بورسی خاصی را تبعیت می‌کرد. این سهام که به نوعی مشارکت در ساخت‌وسازهای این مجموعه بوده به صورت دستی و دلال‌وارانه در دفاتری خرید و فروش می‌کردند که قانونی نبوده است؛ چرا که این سهام قوانین کشور را مراعات نکرده و حجم بالای کار این دفترها با حکم دادستان عمومی مشهد متوقف شده است. بر اساس گفته فعالان بازار سرمایه، ارزش ذاتی هر سهم فروخته شده توسط این مجموعه درحدی که خرید و فروش می‌شده است نبوده و اوج‌گیری قیمتی این سهام باعث شده تا مسئولان قضایی پس از مدت‌ها سکوت به ناگاه در هفته جاری به این ماجرا ورود و ضربتی با دفاتر غیرقانونی این شرکت‌ها برخورد کنند.

این مشکلات در نهایت باعث شد که با دستور دادستانی کشور، فروش سهام و تبلیغات شرکت پدیده شاندیز متوقف شود. در چنین شرایطی فعالیت تیم پدیده مشهد در لیگ برتر فوتبال ایران هم با حاشیه‌هایی همراه شد و مسائل مختلفی در این باره شنیده شد.

تیم‌داری پدیده تا انتهای فصل

هر چند با مشکلات به وجود آمده برای شرکت پدیده شاندیز، فعالیت تیم فوتبال شناخته شده با نام این تیم هم با اگر و اماهایی همراه شد اما با پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار ایسکانیوز با نزدیکان این باشگاه مشخص شد پدیده تا انتهای فصل مشکلی برای تیم‌داری نخواهد داشت.

یک منبع آگاه از باشگاه پدیده مشهد در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز درباره روند فعالیت این تیم در لیگ برتر گفت: «تیم پدیده مشهد به عنوان یک شرکت مجزا جواز فعالیت دارد و روند مدیریت آن به طور کامل از شرکت پدیده جداست. با این حال شرکت پدیده به عنوان منبع مالی تامین بودجه این باشگاه معرفی می‌شود و باشگاه در ازای بودجه دریافت شده با نام این شرکت فعالیت می‌کند.»

این منبع آگاه همچنین با اشاره به دریافت بودجه کامل تیم پدیده از شرکت پدیده در ابتدای فصل ادامه می‌دهد: «بر اساس قرارداد منعقد شده باشگاه پدیده بودجه حدودا 15 میلیاردی‌اش را برای تیم‌داری یک ساله در لیگ برتر دریافت کرده و بر همین اساس مسئولان باشگاه، تا پایان فصل هیچ مشکلی برای اداره باشگاه ندارند. ضمن اینکه بازیکنان جذب شده در نیم‌فصل هم بر اساس همین بودجه ابتدای فصل به تیم اضافه شده‌اند.»

حضور پدیده در نیم‌فصل دوم با اسپانسر جدید

هر چند پدیده برای حضور در نیم‌فصل دوم لیگ برتر مشکلی از لحاظ فعالیت رسمی ندارد اما مسئله مهم در مورد این تیم، حذف نام و لوگوی شرکت پدیده شاندیز به عنوان تبلیغات روی پیراهن این تیم است. فرد نزدیک به باشگاه پدیده در این باره می‌گوید: «قطعا با ممنوعیت تبلیغات شرکت پدیده، تیم فوتبال این شرکت هم اجازه درج نام و لوگوی این شرکت را روی پیراهن‌های بازیکنان نخواهد داشت واحتمالا پدیده با اسپانسر جدیدی در نیم فصل دوم در لیگ برتر حاضر شود و در نهایت اگر اسپانسری باری این تیم پیدا نشود، بازیکنان پدیده باید با پیراهن‌های بدون تبلیغ وارد میدان مسابقات شوند.»

سرنوشت تیم‌داران تجاری در انتظار پدیده؟!

به گفته این منبع آگاه هر چند پدیده برای بقا در لیگ برتر تا پایان فصل مشکلی نخواهد داشت اما با ادامه‌دار شدن مشکلات شرکت پدیده و شهر رویایی پدیده شاندیز شاید روند اداره تیم پدیده هم با اگر و اماهایی رو به رو شود. این منبع آگاه در این باره می‌گوید: «هر چند باشگاه پدیده به عنوان شرکتی مستقل از شرکت پدیده شاندیز فعالیت می‌کند اما کلیه منابع مالی باشگاه از طریق شهر رویایی پدیده و مدیرعامل این شرکت یعنی محسن پهلوان مقدم تامین می‌شود. طبیعا این شرکت هم برای استفاده از امتیازات بنگاه‌های اقتصادی وارد شده به ورزش اقدام به راه‌اندازی تیم شده و در صورتی که نتواند از نام تجاری‌اش استفاده کند شاید تمایلی به هزینه چند ده میلیاردی در فوتبال نداشته باشد و در فصل جدید بودجه‌ای برای تامین هزینه‌های باشگاه ورزشی پدیده در نظر بگیرد.»

با توجه به تجربه چنین اتفاقاتی در فوتبال برای تیم‌هایی مثل داماش گیلان، استیل آذین و راه‌آهن سورینت این نگرانی برای هواداران فوتبال مشهد به وجود می‌آید که با بروز چنین اتفاقاتی شاید باز هم فوتبال مشهد از حضور در سطح حرفه‌ای فوتبال فاصله بگیرد.

مشکلی بی اسپانسری درد بی‌درمان پدیده

در شرایطی که شرکت تجاری پدیده از حمایت مالی تیم فوتبال پدیده انصراف دهد، باشگاه پدیده مشهد باید به دنبال جذب اسپانسر تازه‌ای برای ادامه فعالیت در لیگ برتر فوتبال باشد. با این حال مسئله‌ای که شاید روند اقتصادی تیم پدیده را دچار مشکلاتی کند، نبود اسپانسر و برند تبلیغاتی در شرایط مساعد برای تامین هزینه‌های باشگاه پدیده مشهد است. منبع آگاه از باشگاه پدیده در این باره می‌گوید: «شهرهایی مثل اصفهان و تبریز شرکت‌های بزرگ اقتصادی دارند ودر صورت انصراف یک شرکت فضای بیشتری برای تامین هزینه‌های از طریق اسپانسرها وجود دارد. با این حال طی چند سال اخیر اقتصاد مشهد به صورت کلی با احداث شهر رویایی پدیده گره خورده است. شرکت‌های فولاد نیشابور، سیمان خراسان و حتی شرکت‌های مواد غذایی و آشپزخانه‌های مشهد در احداث این شهر ذی‌نفع بودند و با بروز هر مشکلی برای شرکت پدیده وضعیت آنها هم به مشکل می‌خورد و شاید آنها هم تا مروز ورشکستگی بروند. بنابراین شاید با انصراف پدیده از تیم‌داری با وجود وضعیت اقتصادی به وجود آمده در مشهد، هیچ اسپانسر دیگری هم برای تامین هزینه‌های پدیده اعلام آمادگی نکند. »

مدیر رسانه‌ای پدیده: فکر انحلال به ذهنمان خطور نمی‌کند

هر چند مشکلات به وجود آمده برای شرکت پدیده با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌ها و از سوی فوتبالدوستان مشهدی رو به‌رو شده است امامدیر رسانه‌ای تیم پدیده مشهد معقد است هیچ نگرانی در مورد روند فعالیت این تیم وجود ندارد. جواد طاری‌بخش مدیر رسانه‌ای باشگاه پدیده مشهد در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «بحث نگران کننده‌ای در مورد تیم‌داری پدیده مطرح نیست و شاید روند تبلیغات باشگاه برای این شرکت متوقف شود. با این حال هنوز نامه‌ای از سوی دادستانی به باشگاه ما زده نشده و احتمالا ممنوعیت تبلیغات در صدا‌وسیما و رسانه‌هاست. ضمن اینکه بحث اصلی بر ممنوعیت تبلیغات برای فروش سهام سرکت بوده و نه تبلیغات عادی بازرگانی.»

مدیر رسانه‌ای پدیده همچنینی تاکید می‌کند: «با رایزنی‌های انجام شده احتمالا مشکل شرکت پدیده تا پیش از شروع نیم‌فصل حل می‌شود با این حال اگر مشکلات همچنان باقی‌ بمانند حتی انحلال به ذهنمان هم خطور نمی‌کند.»
کد خبر: 184521

وب گردی

وب گردی