تهران - ایسکانیوز: هنرمندان پیشکسوت با همت خیرین و بودجه اندک موسسه هنرمندان پیشکسوتان هتل دار خواهند شد.


عباس عظیمی، مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایسکانیوز خبر از احداث مراکز تفریحی و اقامتی در 33 نقطه خوش آب و هوای ایران برای هنرمندان پیشکسوت داد. این  موسسه هنرمندان پیشکسوت  در نظر دارد در راستای طرح ملی گردشگری  برای هنرمندان پیشکسوت تحت پوشش این موسسه  در 33 نقطه خوش آب و هوا ی ایران اقامتگاه  و مراکز رفاهی را در حالی ایجاد کند.در حال حاضر اراضی مناسب این طرح  با همت و همکاری خیرین تهیه شده و قرار است بزودی هنرمندان پیشکسوت  از این اماکن تفریحی و رفاهی استفاده کنند.


عظیمی


اما آنچه از شیرینی این خبر می کاهد نگاهی دقیق تر به فعالیت های این موسسه و سخنان مدیران آنهاست. موسسه هنرمندان پیشکسوت از بنیه مالی کافی برای جامه عمل پوشاندن به آرزوها و آرمانهای خود ندارد. کما اینکه به گفته عباس عظیمی ایده آلهای موسسه زیاد اما بضاعت آنها کم است.


بر اساس همین گزارش، اراضی لازم جهت آغاز پروژه های ساخت و ساز این مراکز تفریحی را خیرین در اختیار موسسه قرار دادند اما چگونه می توان  امیدوار بود که موسسه ای که به گفته مدیر آن بودجه کمی با آن اختصاص یافته بتواند از عهده چنین کاری بر بیاید؟


بر فرض اینکه چنین بودجه ای هم تامین شود، آیا بهتر نیست که این هزینه صرف بهبود و بازسازی زیرساخت های بیمه ای هنرمندان پیشکسوت مخصوصا در شهرستان ها بشود؟کمک هزینه یک میلیون تومانی درمان به هنرمندی که در شهرستان با حداقل درآمد ممکن زندگی می کند براستی چه کمکی می تواند بکند. تشخیص شورای ارزشیابی هنرمندان از چه امکانات سخت افزاری و مدیریتی برخوردار است که بتواند فعالیت هنرمندان خارج از مرکز را نیز تحت نظارت و ارزشیابی قرار دهد؟


این گزارش حاکی از آن است که چتر حمایتی موسسه هنرمندان پیشکسوت فقط پیشکسوتانی را مورد پوشش خود قرار می دهد که عضو این موسسه باشند و در ابتدای هر سال بیمه تکمیلی این هنرمندان تمدید می شود. شاید موسسه هنرمندان پیشکسوت بسیار مایل باشد در حد و استانداردهای بالاتری برای هنرمندان پیشکسوت مملکت خدمات خود را ارایه دهد اما وقتی شنیده می شود که مدیر این موسسه می گوید ایده های ما زیاد و بضاعت ما کم است باور این مساله تلخ که تو گویی مشکلات عمده جامعه هنرمندان پیشکسوت که عمده ترین علت آن ضعف های اقتصادی است تا مدتها گریبانگیر آنها خواهد بود.


گفتنی است که اختصاص کمک هزینه یک میلیون تومانی درمانی برای هنرمندان پیشکسوت هم خبری شیرین بود هرچند واقعا نمی توان پذیرفت که مبلغ یک میلیون تومان در این روزها کمک چندانی به حل مشکلات ناشی از بیماری کسی بکند.


اما دقت به حقایق پنهان شده در گفته های مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت در باره این کمک هزینه ها روشنگر مسایل دیگری است. گویا کمک هزینه های مالی درمانی رقم ثابت و تصویب شده ای نیست.


او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز در همین رابطه گفت:  واقعیت این است که یکی از شرایط عضویت در موسسه هنرمندان پیشکسوت، داشتن سن بالای 60 سال است، بنابراین اعضاء این موسسه یا افرادی هستند که از قبل، به واسطۀ شغلی که داشته اند از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شده اند، یا کسانی هستند که بنابر قانون، شرایط عضویت در بیمه تأمین اجتماعی را ندارند، زیرا بر طبق قوانین بیمه تامین اجتماعی، تنها افرادی می توانند تحت حمایت این بیمه قرار بگیرند که سن آنها کمتر از 50 سال باشد. هنرمندان بسیاری هم هستند که بیمه بازنشستگی دریافت نمی کنند، این مسأله مشکلات مالی فراوانی برای آنها به همراه دارد.


تلاش موسسه هنرمندان پیشکسوت باید بگونه ای باشد که  با اختصاص این مبالغ قدری از مشکلات مالی آنها بکاهد. خوشبختانه  کمک هزینه های درمانی معمولا میزان ثابتی نیستند و حتی تا سقف 20 میلیون تومان هم رسیده است. اختصاص این ارقام بستگی مستقیم  به شرایط داشته که در مواردی بصورت مستقیم از سوی موسسه به هنرمند بیمار پرداخت می شود و در برخی از موارد این مبلغ از منابع دیگری توسط این موسسه تامین خواهد شد. اما مساله اصلی اینجاست که هر بیماری مهم نیست هنرمند باشد یا نه اگر دقیقا از میزان توانمندی مالی و حمایت های مالی  نسبت به خود آگاه باشد قطعا با دلگرمی بیشتری این دوران سخت را پست سر خواهد گذاشت. اما متاسفانه میزان این حمایت ها و شرایط برخورداری از این کمک هزینه ها چندان معلوم و واضح نیست. متاسفانه  عباس عظیمی هم از اعلام رقم دقیق میزان و نحوه کمک هزینه های مالی به هنرمندان پیشکسوت امتناع می کند.


قطعا  برگزاری مراسمی مانند جشنهای تولد ماهیانه و یا سرکشی های گاه و بیگاه مسولین موسسه در احوال و روزگار هنرمندان پیشکسوت  هم انجام وظیفه است و هم بذل محبت همانگونه که این موسسه در دیماه امسال جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد دی ماه را برای ده هنرمند پیشکسوت برگزار کرد و در این جشن ، از هنرمندان پیشکسوت متولد دی ماه از جمله " سید علی اکبر سید حاجی"، " علی اکبر شعبانخانی"، "سید حسن ارژنگ نژاد"، " امیر ناجی زاده"، مرحوم ذوالفقار عسگری پور"، " محمد پاک نیت"، " ناصر چشم آذر"، "محمد ابراهیم جعفری"، " جعفر والی"، "رضا نوربختیار"، "داوود فرشباف"، "داوود کیانیان"، و خانم " مریم متعرف" دعوت بعمل آمد.


گفتنی است هنرمندانی که مورد تایید شورای ارزشیابی هنرمندان باشند می توانند به عضویت این موسسه در بیایند. که در حال حاضر این موسسه بیش از 400 عضو دارد که بیش از 50 نفر از این اعضا دارای بیمه تکمیلی هستند. اما واقعا معلوم نیست اینگونه گزینش های رسمی و قضاوت محور تا چه میزان در هنرسنجی این عزیزان موفق عمل می کند.

کد خبر: 187461

وب گردی

وب گردی