روح الله مهدی نژاد*

ايران را بسياري به عنوان عروس خاورميانه و زيباترين كشور چهار فصل منطقه مي شناسند. حديث شيريني است شرح زيبايي‌هاي اين سرزمين كهن، كه از هر زبان چو مي‌شنويم نامكرر است.
در حالي كه گردشگران مشتاق خارجي در ماسوله، شوش، كيش و اورامانات كردستان از شوقشان براي ديدن زيبايي هاي طبيعي ايران مي گويند، بسياري از هموطنان ما در روياي سفر به دبي و آنتاليا غرق هستند.
شايد كم نباشند هموطناني كه جنگل‌هاي زيباي حرا، آبشارهاي بي نظير استان كردستان، جنگل ابرشاهرود را نديده و يا حتي نامي نشنيده‌اند اما بارها و بارها به دنبال شناخت جاذبه‌هاي گردشگري تركيه، امارات، مالزي و ... در صفحات اينترنت جستجو كرده‌اند.
اين روزها گردشگري كشور ما قصه پر غصه‌اي دارد، ديروز با دميدن در كرناي خودي مرغ همسايه را پروار كردند و آمار سفرگردشگران ايراني را به كشورهاي همسايه را به رشدي 50 درصدي رساندند و امروز تيشه را براي زدن ريشه گردشگري نوپاي خودي و تخريب واضح و آشكار مقاصد توريستي داخلي برداشته‌اند.
وقتي پيامك هاي تلفن همراه، ما را از سفر به جاذبه هاي داخلي بازداشته و در عوض با بزك كردن قورباغه همسايه، بلبلي بد آواز مي فروشند، آيا نبايد از خود پرسيد براستي ما را به كجا مي برند؟
آیا مردمان سایر نقاط جهان هم با زيبايي‌هاي كشورشان همين معامله را مي‌كنند؟
در حالي كه كشورهايي مثل امارات و تركيه به مدد تبليغات گسترده و هدف دار شبكه هاي فارسي زبان براي جذب گردشگران ايراني با هم رقابتي تنگاتنگ دارند، برخي داخلي‌ها نيز آب به آسياب‌شان ريخته و با ارسال پيامك ها سعي مي كنند تا گردشگران داخلي را كه بدنبال تماشاي ايران و ايرانگردي هستند، براي سفر به استانبول، انتاليا و دبي ترغيب كنند؟
سياست ورود ارزان توريست و فروش خدمات گران مهمترين حربه آنان براي اغواي مسافران ايراني است. روشي كه در چند سال گذشته منجر به افزايش سفر هموطنان ما به كشورهاي همسايه شده است.
وقتي كه با تبليغ سفر 350 دلاري به تركيه نرخ ارزان سفر به اين كشور را به رخ مي كشند، خدمات گرانقيمت اين سفر شامل خريد و پذيرايي و گشت و گذار را پنهان مي كنند. اين در حالي است كه اين سياست در كشور ما برعكس است.
شايد به همين دليل است كه در سال هاي افول سفرهاي گردشگري به ايران، تركيه 13 ميليون و امارات متحده عربي 6 ميليون گردشگر خارجي داشته اند.
ترکیه را شاید بتوان خوش‌ اقبال‌ترین همسایه در جذب گردشگران ایرانی دانست. آژانس‌های گردشگری ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور از آغاز سال 2014 تاکنون شاهد رشد 50 درصدی سفر ایرانیان بوده است و استانبول به تنهایی حدود 387 هزار ایرانی را در سال 2013 به خود جذب کرده است.
افزایش 50 درصدی مسافرت ایرانیان به ترکیه در نوروز پارسال در حالی بود که نوروز 92، شاهد کاهش 60 درصدی ورود مسافران ايراني به تركيه نسبت به سال قبل بوديم. سالي که برخی آژانس‌های گردشگری ترکیه که به طور انحصاری در زمینه گردشگری و جذب توریست از ایران فعالیت می‎کردند، ورشکسته شدند.
اي كاش قدري درنگ مي‌كرديم و مي‌فهميديم كه ديگر سهميه گردشگران به مدد همين رفتار بيگانه پرستي يك سويه شده و در ازاي سفر ميليون ها گردشگر ايراني كه به تركيه، مالزي و دبي سفر مي‌كنند، سهم ما از ورود گردشگران خارجي در سال 92 تنها حدود يك ميليون نفر بوده است.
اي كاش قدري درنگ مي‌كرديم و مي‌دانستيم وقتی که ارز را به بهانه‌های مصرفی و تفریحی از کشور خارج می‌کنیم و بجای آن كالاي بنجل را وارد مملکت می‌کنیم٬ چه ضربه اي به ارزش پول مملكت مي زنيم.
حقیقتا با آمارهای موجود در تعدد سفرهای تفریحی به خارج از كشور و بار هزینه‌های مازاد تحميلي بر اقتصاد كشور از يكسو و این همه ظرفیت داخلی گردشگری و اماکن ناشناخته که در كشورمان داریم از سوی دیگر، بی‌انصافی نيست که خودمان را حامی اقتصاد ملی هم بنامیم.
لازم است تا برای ارتقای گردشگری داخلی، نگاه عاميانه خود را از مرغ همسايه برداشته و آن را غاز نبينيم. تورگردانان نيز با شناخت مزيت‌هاي سفرهاي داخلي براي رونق آن تلاش بيشتري كنند، تا با هم طرحي نو در اندازيم و گردشگري داخلي را دريابيم.


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش*
کد خبر: 193336

وب گردی

وب گردی