تهران-ایسکانیوز: معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به لزوم خودکفا شدن دانشگاه‌ها گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم 50 درصد از هزینه های دانشگاه ها از خود دانشگاه ها تامین شود اما حذف یارانه دولت به دانشگاه‌ها غیر ممکن است.

محمد حسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص سهم کمک های مردمی در بودجه ی دانشگاه ها گفت: کمک های مردمی در بودجه ی دانشگاه ها لحاظ نمی شود و میزان آن آزاد است، یعنی پیش بینی نمی شود که چه میزان کمک سال آینده خواهد بود، هر مقدار ی که محقق شد براساس نظر هیات امنا هزینه و در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

قائم مقام ستاد خیرین وزارت علوم افزود: اغلب خیرین خودشان هزینه می کنند یعنی ساخت و ساز می کنند و تحویل دانشگاه ها می دهند ولی کسانی هم هستند که کمک مادی می کنند پولی را به دانشگاه می دهند تا به دانشجویان کمک هزینه، بورس و ... بدهد.

امید همچنین در پاسخ به اینکه چه مدت طول می کشد تا دانشگاه ها بتوانند هزینه هایشان را تامین کنند گفت: امیدواریم که تا پایان برنامه ششم این اتفاق بیافتد البته در هیچ کجای دنیا کمک دولت به دانشگاه ها را حذف نمی کنند زیرا اگر بخواهند هزینه تمام شده را از دانشجو بگیرند برای دانشجو سنگین تمام می شود.

وی ادامه داد: همه ی دولت ها سوبسید می دهند، در کشور ما هر وقت سوبسید بنزین را قطع کردند می توانند یارانه دانشگاه ها را هم قطع کنند، یعنی یارانه باید باشد ولی بخشی از هزینه ها را خودشان از راه های آموزش، پژوهش، خدمات، انتقال تکنولوژی، شرکت های دانش بنیان و ... تامین کنند.

معاون اداری و مالی وزارت علوم در پایان افزود: خوشبختانه درآمدهای اقتصادی دانشگاه ها رو به رشد است به طور میانگین دانشگاه ها 30 درصد از هزینه های خود را از درامدهای اختصاصی تامین می کنند و از اهداف ما کسب 50 درصدی هزینه ها از درامدهای خود دانشگاه است.
کد خبر: 196491

وب گردی

وب گردی