تیم ملی ایران با کسب پیروزی مقابل امارات به عنوان سرسخت‌ترین حریف مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا، موفق به صعود به مرحله بعدی مسابقات به عنوان سرگروه شد.

نکته مهم در رابطه این مسابقه تکرار روند بازی مثل دوبازی گذشته و حتی مسابقات جام جهانی بود و کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی همچنان ترکیب تیم خود را با تکیه بر درگیری‌های یک به یک فیزیکی و نتیجه‌گیری روی ضد حملات و ضربات ایستگاهی چیده بود.

با این روند بار دیگر ثابت شد که کی‌روش به این سیتم اعتقاد ویژه‌ای دارد و اتفاقا بر اساس این تفکر به نتایج دلخواهش نیز رسیده است. کی‌روش در هر دو نیمه این بازی مثل بازی‌های گذشته مالکیت توپ را به حریف داد و از این طریق تا دقایق پایانی ابتکار عمل را به حریف داد. این نشان می‌دهد که برای کی‌روش نتیجه نهایی بیش از بازی با توپ اهمیت دارد و او از مقدماتی جام جهانی به این استراتژی رسیده است.

شاید از نظر بسیاری از کارشناسان بازی زیبا ارزشمندتر از نتیجه‌ نهایی باشد اما کار در بازی‌های ملی صرفا باید با اتکا بر نتیجه‌گیری باشد چرا نتیجه در بازی‌های ملی بسیاری از مسائل را حل می‌کند.

به جز مالکیت توپ که با درصد 68 به 32 در اختیار تیم ملی امارات بود، ورود بازیکنان حریف به محوطه جریمه ما نیز با درصد 15 به 10 از تیم کشور ما بیشتر بوده است. این نشان می‌دهد که سیستم بازی از سوی کی‌روش به شکل حرفه‌ای و با برنامه طراحی شده است.

نقشه بازی کی‌روش در این مسابقه نشان داد که استراتژی کی‌روش مبنی بر حفظ انرژی بازیکنان اصلی تا دقایق پایانی و حتی بازی‌های بعد بوده و با توجه به سنگینی این تورنمنت او روی انرژی و توان فیزیکی بازیکنانش حساب ویژه‌ای باز کرده است. سرمربی تیم ملی به همین دلیل علاوه بر حفظ انرژی برای دقایق پایانی، با یک آینده نگری تصمیم به حفظ توان بدنی شاگردانش تا پایان مسابقات گرفته است  در ابتدای بازی از نیروی جوانی بازیکنان کم‌تجربه استفاده کرد و دقایق حساس بازی را به باتجربه‌هایی مثل دژاگه و قوچان‌نژاد سپرد.

با توجه به تز فکری کی‌روش و تکیه او بر بازی فیزیکی که بر بازپس‌گیری توپ از حریف متمرکز است، تیم ملی ایران برای ادامه روند موفقیت آمیز تا فینال مسابقات، نیاز به نیروی جسمانی بالا دارد و در صورتی که سه مهره اصلی تیم  مثل تیموریان، نکونام و جلال حسینی که بار فیزیکی گروه را به دوش می‌کشند بتوانند نیروی جسمانی شان را در همین سطح حفظ کنند قطعا شکست تیم ملی ایران تا فینال مسابقات برای هر حریفی سخت خواهد بود.

کارشناس فوتبال*
کد خبر: 196608

وب گردی

وب گردی