هفته گذشته چهار مسلمان انگلیسی به برنامه پانوراما بی‌بی‌سی گفتند که چرا آنها به دولت حق می دهند «افراط‌گرایانی را که دست به اقدامات خشونت آمیز نمی زنند» را به عنوان یک ایدئولوژی که کمک می‌کند تا زمینه‌های افراط‌‌گرایی در جامعه بروز یابد شناسایی کند.

آنها اینگونه توضیح دادند که ایدئولوژی غیر خشونت‌آمیز افراط‌گرا ، نسخه سیاسی شده اسلام سختگیرانه سنی مذهبانی است که در طول دهه‌ها از عربستان سعودی به انگلیس و دیگر نقاط دنیا صادر شده است و در این برنامه نشان می‌دهد که چگونه سلفی‌های وهابی بر ضدغرب‌زدگی با آزادی پارلمانی، نگرش ارتجاعی به برابری جنسیتی و... مخالفت می‌کنند. از طریق پیروان مستقر در بریتانیا،  فشار خشکه مقدسان در اینجا از طریق گسترش موسسات آموزش اسلامی، گروه‌های فعال و شبکه‌های ماهواره‌ای اسلامی در حال افزایش است. سارا خان یکی از این چهار مسلمانان گفت آنها از مسلمانان جوان برای افراط گری‌‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کنند.

خان یک سازمان ضد افراط‌گری با نام «الهام» را اداره می‌کند. مانند سه مصاحبه شونده دیگر معتقد است که سلفی‌های وهابی در حال پیشرفت هستند و همچنین نسخه انگلیسی اسلام را ترویج می‌کنند.

«آدام دین» موسسه «تفکر انتقادی و تفکر منطقی» را در میان مسلمانان انگلیس اداره می‌کند. او در برنامه بی‌بی‌سی گفت که اسلام افراطی یک سرطان است. ما باید به دقت اشاره کنیم که مشکل کجا است. بسیار نادر است که مسلمانان انگلیس با شجاعت با خلوص و رک گویی سخن بگویند. آنها می‌دانند که چه قدر برای مسلمانان معمولی سخت است، چه برسد به افراط‌گرایان، که کلام اسلامی را بپذیرند که به سمت یک کلام سیاسی سمی بد متمایل شده است.

همچنین خان که یک فمنیست است شعارهای «منوار علی»، مصاحبه شونده دیگر را تکرار می‌کند. علی که جهادی سابق افغانستان است و برای مدت‌ها است که خشونت را کنار گذاشته است می‌گوید که جهان به «ما » و « آنها » ( مومنان و غیر مومنان) تقسیم شده است و این اولین گامی است که افراط‌گرایان خشن در راه خود برداشتند. در حال حاضر علی به مسلمان در باره نحوه مقابله با خشونت مشاوره می‌دهد. او گفت ما سریع قضاوت می‌کنیم، سریع محکوم می‌کنیم و سریع هم رد می‌کنیم.

حسین، مصاحبه شونده دیگر، سازمان اصلاح اندیشه و عمل اسلامی را اداره می‌کند. او گفت وقتی افراط‌گرایانی که دست به اقدامات خشونت‌آمیز نمی‌زنند جهان را به دو بخش مسلمان و غیر مسلمان تقسیم می‌کنند، بین آنها و ما گسل بزرگی نهفته است « خیلی بیشتر از آنچه که میان احزاب مخالف در اسلام وجود دارد و ما آینده سختی را پیش رو داریم.»

نفوذ دکتر «هیثم بن الحداد»، روحانی آموزش دیده عربستان سعودی بسیار با تعریف دولت از افراط‌گرایانی که دست به خشونت نمی‌زنند متناسب است. به توصیه او بسیاری از سازمان‌های اسلامی در انگلیس راه‌اندازی شده است و از حداد به عنوان میزانی برای شورای شریعت در شرق لندن یاد می‌شود.

حداد موسیقی را ممنوع و پیام جعلی عشق و صلح و همپایه یک چیز بسیار بد و شیطانی می‌داند. او به مسلمانان توصیه می‌کند که به سادگی ادغام نشوند. او در باره سوء استفاده کثیف آزادی پارلمانی برای گسترش اسلام مانند آن چیزی که آنها سوگند یاد کردند که اسلام را در تمام نقاط دنیا تحت قانون الله که بالاتر از هر قانونی است، تاکنون سخنی نگفته است و هنگامی که این سخن به دست جهادگران تهاجمی می رسد، حداد از آن صرفا به عنوان « طرفدار فعال جهاد یاد می‌کند.»

این چهار مسلمان به امید اینکه دانش و معلومات بیشتری را در میان مسلمانان گسترش دهند حاضر به مصاحبه با بی بی‌سی شدند، مساله‌ای که همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده است. با وجود آن رهبران سیاسی – با بهترین نیات- ما را مطمئن ساختند که تروریست هیج ربطی به اسلام ندارد.

این چهار تن ترس خود را از مقابله با افراط‌گرایان هم دین خود که ادعا می‌کنند جریان اصلی هستند کنار گذاشته‌اند. آنها می‌گویند که « دیگر از این مافیا نمی ترسند. پیش از این می ترسیدیم که از جامعه طرد شویم. این یک نقش بی‌صدا است وقتی که شما عقیده متفاوتی دارید، مجبورید که سکوت کنید. این قلدری است. اما در حال حاضر می دانیم که موقعیت ما قانع کننده است. ما می‌دانیم که بی خردی نمی‌تواند در مقابل عقلانیت بایستد.
کد خبر: 197846

وب گردی

وب گردی