روز سه شنبه "باراک اوباما" رئیس جمهورایالات متحده آمریکا، خطابه بزرگی را برای مردم آمریکا در نظر گرفته است. با این سخنرانی سیاست خارجی به حاشیه رانده می شود. فرصت از دست رفته است.

اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش خود را وقف سیاست خارجی کرد. کسی که حالا اختیارات سیاسی اش بسیار محدود شده به دنبال میدان فعالیتی در خارج از کشور می گردد.

چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در این مرحله سنت پیشینیان خود را می شکند. و این خبر خوشی برای دیگر نقاط دنیا نیست.

امشب می توان مشاهده کرد که اوباما در سخنرانی سالانه اش برای سی میلیون آمریکایی و اعضای کنگره چه حرفی برای گفتن دارد.

الگوی غالب رئیس جمهور در این سخنرانی: مبارزه با نابرابری های اجتماعی در حال رشد، افزایش مالیات بر درآمد سرمایه گذاران و تخفیف برای خانواده ها خواهد بود- این همه مسائلی است که اوباما خواستار آن خواهد شد، هر چند که اکثریت آرا را در مجلس به خود اختصاص نداده اند. بله برای آمریکا بی شک بحث مهمی است زیرا که با بهبود اقتصادی چیز زیادی دستگیر مردم نشده است.

اما نقطه مقابل تلاش برای دستیابی به یک آمریکای بهتر و عادلانه تر ، تلاش برای دستیابی به دنیای بهتر و عادلانه تر است. و این چیزی است که در حال حاضر در دستور کار اوباما قرار ندارد. شاید بعضی ها در اروپا بگویند: همین خوب است، آمریکایی ها باید خارج شوند! فقط اگر آمریکایی ها خارج شوند، دیگر چیزی برای جایگزینی وجود ندارد.

بهتر می توان گفت که این موضوع درباره روش بوش- چنی که جنگی متضاد با حقوق بین المللی بود، نیست. جنگجویان قدیمی بوش مایل هستند به سنگرها عقب نشینی کنند. واکنش اولیه اوباما به این میراث گسترش قدرت هوشمندانه و درست بود: سیاست عقب نشینی تدریجی (نوسازی سنگر)، همکاری بیشتر بین المللی، مداخله آمریکا در جهان اسلام، این رویکردی است که وضعیت کلی را به تدریج بهتر کرد. به گفته خود باراک اوباما قبل از بوش هیچ القاعده ای در عراق وجود نداشت.

با این حال اوباما سیاست عقب نشینی خود را با تفسیر آن بی اعتبار ساخت: ایالات متحده آمریکا مدت زمان زیادی هیچ اسلحه ای را در اختیار شورشیان سوریه نگذاشت[!] اوباما بر خلاف بسیاری از هشدار ها ظهور " داعش" را تماشا کرد.

تا به امروز با وجود حملات هوایی هیچ استراتژی منسجمی در سوریه دیده نشده است. و اینکه چرا رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بعد از حمله تروریستی به دفتر مجله "شارلی ابدو" برای شرکت در تظاهرات سکوت به پاریس سفر نکرد؟  چرا در آن زمان کاخ سفید از این حمله تروریستی به عنوان یک حمله "خشونت آمیز افراط گرایانه" یاد کرد؟

زبان روشن، استراتژی شفاف: در عوض او امشب می خواهد برای مردم آمریکا سخنرانی کند.

اوباما در این زمان میراث خود را سیاست داخلی در نظر گرفته است. با این حال نباید سیاست خارجی را  فراموش کند. چرا که در غیر این صورت بعد از خروجش از کاخ سفید هیچ چاره ای غیر از سیاست سنگر سازی نو باقی نمی ماند، چه یک جمهوری خواه جای او را بگیرد، چه یک دموکرات. این آونگ می تواند به سرعت در جهت مخالف نوسان کند و ما دخالت بیشتر آمریکا را بیش از چیزی که دوست داریم، تجربه کنیم.

سپاستین فیشر

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 198180

وب گردی

وب گردی