رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه پزشکان عمومی که تن به کار بدهند می‌توانند دو برابر حقوق وزرا و ۴ برابر حقوق نمایندگان مجلس دریافت کنند، گفت: اگر پزشکی بیکار باشد دیگر تقصیر خودش است.

 رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه پزشکان عمومی که تن به کار بدهند می‌توانند دو برابر حقوق وزرا و ۴ برابر حقوق نمایندگان مجلس دریافت کنند، گفت: اگر پزشکی بیکار باشد دیگر تقصیر خودش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا عزیزی در دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به سختی‌های جامعه پزشکی که پس از گذراندن کنکور، دوره‌های کشیک شبانه در بیمارستان‌ها و خدمت در مناطق محروم، اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد صفرهای اختلاس‌گران هستیم. از طرف دیگر پزشکان عمومی نیز باید با یک معوقه مکفی و وام‌های با درصدهای بالا به فعالیت بپردازند که البته این حقوق‌های پایین آنها در گذاشته مصداق داشت و امروز با تخصیص اعتبارات مناسب به حوزه سلامت ما شاهد افزایش درآمد پزشکان عمومی هستیم.

وی ادامه داد: تخصیص 10 درصد مابه التفاوت یارانه‌ها به حوزه سلامت رقمی معادل 4 هزار و 800 میلیارد تومان را به همراه داشت همچنین یک درصد مالیات ارزش افزوده که بالغ بر سه هزار و 500 میلیارد تأمین شد. واحد ضریب اشغال تخت‌ها از 50 درصد به 100 درصد رسید همچنین امید به درمان و کاهش زیرمیزی را نیز مشاهده می‌کنیم که این کمک‌های تخصیصی اعتبار با کمک و عنایت مجلس صورت پذیرفت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به تلاش نمایندگان مجلس برای ارتقای جایگاه طب عمومی کشور اشاره کرد و افزود: قبل از طرح تحول سلامت یک پزشک در روستا بین یک میلیون و 400 هزار تومان تا 5 میلیون تومان دریافت می‌کرد. مثلا یک پزشک با 26 شب شیفت سه میلیون تومان می‌گرفت که این یک ظلم بود. ولی خوشبختانه پس از طرح تحول سلامت توزیع مناسب سرانه بهداشت روستاها برای جذب و ماندگاری پزشکان دریافتی آنان بین 5 تا 13 میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته عزیزی طرح تحول در برنامه‌های سوم و چهارم بود ولی نه مجلسی حضور داشت تا همچنین اعتباراتی به سلامت اختصاص یابد و نه وزیر و مدیری مثل هاشمی وجود داشت تا بتواند این طرح را اجرایی کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت از اعتبار یک درصد ارزش افزوده بر مالیات مکلف شده است که اسکان مناسبی نیز برای پزشکان عمومی فراهم کند. براین اساس در گذشته پزشکان عمومی فعال در پزشک خانواده استان‌های مازندران و فارس بین 6 تا 8 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند که دریافتی آنان 10 تا 30 درصد افزایش یافت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در گذشته زندگی پزشکان عمومی به خوبی نمی‌چرخید و برخی از آنان از سیستم پزشکی خارج می‌شدند و به کارهای دیگر روی می‌آوردند. ولی امروز با تخصیص اعتبارات مناسب در حوزه سلامت یک پزشک عمومی اگر تن به کار دهد می‌تواند دو برابر یک وزیر حقوق بگیرد و یا 4 برابر یک نماینده مجلس حقوق دریافت کند بنابراین اگر پزشک عمومی بگوید من بیکار هستم دیگر تقصیر خودش است.

عزیزی اظهار داشت: وزارت بهداشت هم اکنون با کمبود پزشک عمومی مواجه است تاکنون نیز هزار و 500 پزشک جذب کرده است. درحالی که به هفت هزار پزشک نیاز دارد.

وی در ادامه به برخی از مشکلات پزشکان عمومی نیز اشاره کرد و گفت: امروز پزشک عمومی با گذراندن 297 واحد نمی‌تواند عضو هیئت علمی شود ولی برخی‌ها به راحتی در کشورهای تاجیکستان PHD می‌گیرند و یا برخی که در کشور انگستان PHD می‌گیرند حتی به زبان انگلیسی نیز مسلط نیستند که همین مصداق را در فارغ التحصیلان پی اچ دی در دانشگاه سوربن فرانسه نیز مشاهده می‌کنیم که زبان فرانسوی نمی‌دانند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به برخی از مطالعات خود و همچنین بازدیدش از حوزه سلامت کشور استرالیا اشاره کرد و گفت: در چنین کشورهایی هرچه پزشک از شهرهای بزرگ دور می‌شود دریافتی‌اش بیشتر می‌شود ولی امروز ما شاهد آن هستیم دریافتی پزشکان عمومی با متخصصان بیش از 10 برابر فاصله دارد که این مسئله ظلم است.

عزیزی ادامه داد: حق استرس به پزشکان در اورژانس‌ها پرداخت نمی‌شود از آن طرف متخصصان مقیم که فقط بیمار بستری را ویزیت می‌کنند حقوق مقیمی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به برخی از پیشنهادهایش از جمله ساماندهی انجمن‌های عمومی و تخصصی گفت: این انجمن‌ها باید جزو نظام پزشکی درآید و معاونت‌های نظام پزشکی نیز تمام وقت شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما نمایندگان مجلس که برخی‌هایمان پزشک عمومی هستیم باید نوکر پزشکان عمومی باشیم، خاطرنشان کرد: درباره اعتراض پزشکان به قوانین حبس که برای آن تعیین شده است، باید عنوان کنم طوماری در این زمینه تهیه شد که بنده نیز امضا کردم ولی باید بپذیریم هر کشوری یک خط قرمزی دارد مثلا در مازندران یک متخصص از خط قرمز عبور کرد و با یک تزریق نابجا جان یک کودک را گرفت براین اساس با توجه به رابطه دکتر هاشمی و آیت الله آملی لاریجانی مطمئن هستم که مشکل حبس مجازات پزشکان که فقط در یکی مورد شاهد آن بودیم برطرف و نگرانی‌های جامعه پزشکی را از بین خواهد برد.
کد خبر: 199037

وب گردی

وب گردی