بلندی های جولان به صحنه جنگ تبدیل شده است. سوری ها، لبنانی ها، ایرانی ها و اسرائیلی ها در این منطقه میانگیر دخالت می کنند. اسرائیل در این منطقه با حزب الله لبنان می جنگد و در عین حال به یک گروه تروریستی کمک می کند.

سربازان سازمان ملل در بلندی های جولان مانور های هوایی شگفت انگیزی را مشاهده کرده اند: دو هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی روز یکشنبه بر فراز این منطقه حائل غیرنظامی دیده شد. آنها به شمال غرب و به سوی پایگاه ارتش سوریه پرواز می کردند. ناگهان دود زیادی به هوا بلند شد. دو هواپیمای بدون سرنشین دوباره به اسرائیل بازگشتند.

این دود از کجا می آمد؟ حزب الله لبنان اعلام کرد که پنج تن از مبارزانش در بلندی های جولان کشته شدند. رسانه های نزدیک به حزب الله گزارش دادند که شش نظامی ایرانی نیز آنجا حضور داشتند. ایران مرگ یکی از فرماندهان خود را در جولان تایید کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل، حزب الله لبنان، سپاه پاسداران ایران؟ حضورمبارزان زیاد در منطقه مرزی که تنها سربازان سازمان ملل متحد اجازه اقامت در آنجا را دارند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

یکی از آرامترین مناطق مرزی با مساحت 235 کیلومتر مربع  با تعدادی روستا اکنون به صحنه جنگ تبدیل شده است و برای اسرائیل به خطرناکترین جبهه.

روز پنج شنبه فرماندهی نیروهای اسرائیل بالاترین هشدار خود را اعلام کرد. "بنی گانتز" رئیس ستاد فرماندهی از سفر برنامه ریزی شده خود به ناتو در بروکسل خبر داد. سفارت ایالات متحده آمریکا در تل آویو به شهروندان خود درباره سفر به کوه های  جولان هشدار داد.

از سال 2014 جنگ داخلی سوریه در این منطقه بالا گرفته است: برخی از روستاها و ایست های بازرسی جاده ها به دست شورشیان سوریه و برخی به دست ارتش سوریه افتاده است. خط مقدم مشخصی وجود ندارد.

مهمترین گروه شورشیان در بلندی های جولان جبهه النصره ، شاخه ای از القاعده در سوریه است. ممکن است تصور شود که اسرائیل برای سنی های افراطی یک تهدید محسوب شود. اما گزارش های سربازان سازمان ملل مخالف آن را نشان می دهند.

"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، سالی چهاربار به شورای امنیت درباره ماموریت نیروهایش اطلاع رسانی می کند. ارزیابی گزارش این سازمان در سال 2014 ( تا 19 نوامبر) نشان می دهد:

حمله به اسرائیل: حداقل سه بار تلاش شد، از این منطقه مرزی در اسرائیل بمبگذاری صورت گیرد. علاوه بر این چند بار راکت و موشک از این منطقه به سوی اسرائیل پرتاب شد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این حملات به اشتباه انجام شده یا از پیش مورد هدف قرارگرفته بودند. به طور کلی در این حملات یک غیرنظامی کشته و دو اسرائیلی زخمی شدند.

پاسخ اسرائیل: اسرائیل حداقل پنج بار در پاسخ به این حملات به کوه های جولان حمله کرد. در هیچکدام از این پنج حمله اسرائیل جبهه النصره را مورد هدف قرار نداد. به جای آن هر بار ارتش سوریه و متحدانش را بمباران کرد. به طور کلی هفت سرباز ارتش سوریه کشته و 43 نفر زخمی شدند.

واضح است که اسرائیل باور دارد، بزرگترین خطر برای او ارتش سوریه و متحدانش یعنی ایران و حزب الله هستند نه القاعده سوریه. حتی در کمال تعجب اسرائیل از جبهه النصره حمایت می کند.

کمک های اسرائیل: گزارشات سازمان ملل نشان می دهد که شورشیان سوریه با سربازان اسرائیل "تعامل" کرده اند. آنها همواره برای درمان به اسرائیل می روند. یکبار سربازان سازمان ملل مشاهده کرده اند که شورشیان سوری صندوقی اسرائیلی را حمل می کنند.

اسرائیل کمک های انسان دوستانه خود رابه شورشیان در جولان اعم از مواد غذایی، پتو، مواد دارویی و تجهیزات پزشکی پنهان نمی کند اما هنوز مشخص نیست که این کمک ها به مبارزان بوده یا به غیرنظامیان.

جبهه النصره در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل ثبت شده است. اما تاکنون به نظر می رسد که با اسرائیلی ها در صلح به سر می برند و تنها با دولت سوریه و متحدان آن مانند حزب الله لبنان می جنگند.

مبارزان حزب الله تاکنون بارها اعلام کرده اند که به اسرائیل حمله خواهند کرد. برای حزب الله سریع تر و موثرترین راه آن است که به جای لبنان از سوریه به اسرائیل حمله کنند: بنابراین هنوز مشخص نیست که چه کسی پشت این حملات قرار دارد؛ اسرائیل نمی تواند با اقدامات انتقام جویانه گسترده به مواضع حزب الله در لبنان واکنش نشان دهد.

سازمان ملل در گزارش خود مشخص نکرده است که حزب الله در حملات به اسرائیل در جولان مسئول بوده است یا نه. با این حال این گزارشات نشان می دهد که "تحرکات فرامرزی"به طور منظم از سوی حزب الله در جنوب لبنان به سمت مواضع ارتش سوریه در بلندی های جولان مشاهده شده است. دو مورد از بمب هایی که در اسرائیل کار گذاشته شده بود از شمال این منطقه مرزی بوده است، جایی که ارتش سوریه و متحدانش مستقر هستند.

رانیا زالوم

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 200069

وب گردی

وب گردی