تهران - ایسکانیوز: کارلوس کی‌روش، علنی‌تر از همیشه علیه امیر قلعه‌نویی و حمید درخشان موضع‌گیری کرد.

قلعه‌نویی و درخشان مدت‌هاست جزو مخالفان ثابت کی‌روش هستند اما مصاحبه‌های اخیر این دو نفر، سرمربی پرتغالی تیم ملی را بیشتر از همیشه عصبانی کرده است. مصاحبه‌هایی که پیش از بازی با عراق آغاز شد و بعد از حذف تیم ملی به اوج رسید. قلعه‌نویی و درخشان قبل و بعد از حضور تیم ملی در جام جهانی هم انتقادات مشابهی علیه کی‌روش مطرح کرده بودند اما هیچوقت سرمربی تیم ملی، به این شکل واکنش نشان داده بود.

قلعه‌نویی: تیم ملی خوش شانسی آورد!

فاز جدید مشکلات کی‌روش و قلعه‌نویی پیش از بازی ایران و عراق آغاز شد. زمانی که سرمربی استقلال در مصاحبه با خبرنگاران گفت تیم ملی در مرحله گروهی خوش شانسی آورده است: «جا دارد من به تمام بازیکنان تیم ملی خسته‌نباشید بگویم. در مرحله حذفی شانس اهمیت بسیار زیادی دارد که البته خود ما هم در مرحله مقدماتی شانس آوردیم. استراتژی اول کی‌روش بر این است که گل دریافت نکند و پس از آن روی ضربه کاشته شروع مجدد و ...(باخنده) به گل برسد و در بازی فردا هم شرایط همینگونه خواهد بود.» قلعه‌نویی ادعا کرد تیم ملی به استقلال ضربه می‌زند: «اگر بازیکنی به تیم ملی دعوت می‌شود باید در باشگاهش موفق ظاهر شود. در واقع پل ارتباطی بین تیم ملی بازی در باشگاه است که باید خوب انجام شده باشد. دلیلی ندارد بازیکنی که در تیم باشگاهی‌اش نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد به تیم ملی دعوت شود. من واقعاً ناراحتم که بازیکنانی چون خلعتبری، عقیلی، محمد نوری و شهباززاده نادیده گرفته شده‌اند آنها واقعاً عملکرد بسیار خوبی در لیگ داشته‌اند شاید لیگ را نگاه نمی‌کنند. جام جهانی تجربه بدی برای استقلال بود و بازیکنان ملی‌پوش ما هیچ نشانی از بازیکنان آماده نداشتند. امیدوارم جام ملت‌ها اینگونه نشود.»

درخشان: کی‌روش باید بی‌معطلی اخراج شود

حمید درخشان هم بعد از حذف ایران از جام ملت‌ها، بلافاصله در انتقاد از کی‌روش مصاحبه کرد. مشابه کاری که بعد از حذف تیم ملی از جام جهانی انجام داده بود: «واقعا این عراق اینقدر از ما سر تر بود که با این وضع مقابل آن‌ها بازی کنیم؟ عراق اینقدر تیم خوبی بود که ما این همه عقب بنشینیم و وقتی گل مساوی می‌زنیم از خوشحالی به هوا می‌پریم؟ 10 نفر هم می‌شد عراق را شکست داد اما تیم ملی برنامه‌ای برای حمله نداشت و گل‌هایی که به ثمر رساندیم از روی اتفاقات و ضربات ایستگایی بود. هر وقت که گل خوردیم با تعصب بازیکنان تیم ملی بازی را برمی‌گرداندیم اما بر روی هیچکدام از گل‌ها برنامه‌ای نداشتیم و من پیش از این هشدارهای لازم را در این باره داده بودم. شاید اگر روی اتفاق نبود، در همان جریان بازی بازنده می‌شدیم.» درخشان تاکید داشت تیم ملی و کی‌روش ضعیف بودند و حتما باید یک مربی ایرانی جانشین او شود: «باید بپذیریم که ضعیف بودیم و برای پیروز شدن، فوتبال تهاجمی هم لازم است. همین چیزی که داریم از بازیکنان تیم ملی است نه کسی دیگر. کی‌روش بعد از نیمه منتظر داور ماند که چه بشود؟ اگر یک مربی داخلی این کار کی‌روش را انجام می‌داد همه او را می‌کشتند و می‌گفتند که وا مصیبتا که اخلاق را باختیم. کی‌روش کمکی به فوتبال ما نکرد و بدون معطلی باید از تیم ملی برود. به نظر من باید مربی بعدی تیم ملی ایرانی باشد.»

واکنش بی‌سابقه کی‌روش

کارلوس کی‌روش امروز جدی‌تر از همیشه جواب صحبت‌های قلعه‌نویی و درخشان را داد. سرمربی تیم ملی اعتقاد داشت آن‌ها به کمک یکی از خبرگزاری فارس که هر دو مصاحبه را منتشر کرده، جنگ روانی علیه او راه انداخته‌اند. او حتی بعد از بازی تیم ملی با عراق به همراه دیگر اعضای کادرفنی شکست تیم ملی را به خبرنگار این خبرگزاری تبریک گفتند. کی‌روش به خبرنگاران حاضر در استرالیا گفت باخت تیم ملی قلعه‌نویی و درخشان را خوشحال کرده است: «برخی افراد دنبال مشکل از من بودند و اکنون زمانی است که بگویم آدم درستش را پیدا کرده‌اند. به خاطر بازیکنان بعضی از افراد در این مدت به تیم ما ضربه زدند یا به صورت مستقیم بازیکنان ملی‌پوش را دلیل باخت تیم باشگاهی خود می‌دانستند تا اعتماد به نفس بازیکن خود را کاهش دهند.آقای قلعه‌نویی این موضوع را ادامه داد و روند تخریب کردن بازیکن تیم ملی را آن هم در آستانه جام جهانی آن هم در شرایطی که با من توافق کرده بود آغاز کرد. قلعه‌نویی روند تحریم کردن بازیکنان را در جام‌جهانی رهبری کرد. از این مسائل چه چیزی می‌توان به دست آورد آن هم در حالی که ما مربیان باید در کنار هم باشیم ولی متاسفانه  سرمربی استقلال حتی زمانی که نمی‌خواست مستقیم صحبت کند از سایر افراد کادر فنی یا افراد زیر دستش استفاده می‌کرد تا علیه من حرف بزنند. برخی علت اصلی باخت تیم ملی را مصاحبه قلعه‌نویی اعلام کردند اما این موضوع واهی است. پس از آن حمید درخشان به تیم ملی حمله می‌کند و با بی‌احترامی به بازیکنان اهدافش را دنبال می‌کند اما خیلی شفاف می‌گویم که من هیچ مشکلی ندارم و اگر همکاران من نظری دارند بگویند ولی نمی‌توانند با دست بردن در واقعیت و استفاده از رسانه این کار را انجام دهند. ببینید چه اتفاقاتی افتاده و با نکونام و تیموریان چه کرده‌اند و چه ضربه‌ای به این دو بازیکن وارد شده است. البته من در مورد سایر ملی‌پوشان استقلال فعلا حرفی نمی‌زنم چون آن‌ها هنوز در این باشگاه هستند.»

کی‌روش کارنامه سرمربی پرسپولیس را به او یادآوری کرد: «درخشان چه اجازه‌‌ای دارد که در مورد تیم ملی حرف می‌زند؟ او به عنوان مربی تیم زیر 17 سال ایران بهترین عملکردش جایی بود که به دلیل استفاده از بازیکنان صغر سنی چند سال محروم شد. او باعث شرم کشور شده است. سال 1986 هم به همراه چند بازیکن علیه تیم ملی اعتصاب کرده است. آیا این موضوعی است که باید در تیم ملی به آن توجه شود؟ کارنامه درخشان کاملا مشخص است. او تاکنون با 5 تیم مختلف به لیگ دو سقوط کرده است. او سرمربی پیکان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر بود که هر سه را به لیگ پایین‌تر فرستاد و چنین فردی می‌آید و از تیم ملی انتقاد می‌کند. ما با کارنامه 1.7 گل و درخشان با یکی از بزرگترین باشگاه‌های ایران کارنامه‌ای با 1.2 گل دارد.  او چرا این اجازه اخلاقی را به خودش می‌دهد که علیه تیم ملی حرف بزند؟ قلعه‌نویی هم هیچ اجازه‌ای ندارد.» سرمربی تیم ملی اعتقاد داشت این دو نفر دنبال پایین کشیدن فوتبال ایران هستند: «در گذشته یک ماه لیگ به خاطر استقلال تعطیل شد و حتی در زمان سرمربیگری قلعه‌نویی، او از حمایت فدراسیون استفاده کرد اما چه چیزی به دست آورد؟ جالب است که در این فصل هر زمانی که استقلال می‌برد نمی‌گویند به خاطر آماده بودن بازیکنان تیم ملی است اما زمانی که تیم می‌بازد مقصر تیم ملی است. اعتقاد من این است که فوتبال ایران باید تغییر کند. این در شرایطی است که برخی افراد می‌خواهند فوتبال ایران را باز هم پایین بکشند. آنها باید همدل‌تر باشند چون ما مربیان دچار یک مشکل هستیم. جالب است که این دو مربی کار خود را انجام نمی‌دهند و به جای آن در کار ما دخالت می‌کنند. زمانی که نگرش یک فرد عوض نشود خود آن فرد باید عوض شود. شاید شما هم سورپرایز شوید زمانی که من از لحاظ رفتاری عوض شوم. از لحاظ تغییرات هم باید بگذاریم تا خود مسئولان تصمیم بگیرند. یادمان نرود که خداوند در مورد ما قضاوت می‌کند اما من از ته دل می‌گویم که برای تک تک این مربیان آرزوی موفقیت دارم و هیچ گاه آرزوی شکست این دو مربی را نخواهم داشت. پدرم هم زمانی مربی و بازیکن فوتبال بود. او به ما گفته هر روزی که وارد بازی می‌شوی یک نفر ناراحت می‌شود و می‌بری یک نفر ناراحت می‌شود و اشک می‌ریزد و به همین دلیل هیچ زمانی من ناراحت نیستم. زمانی که ما می‌بریم زن یا فرزند بازیکنان حریف گریه می‌کنند و شما نیز دیدید هر بازی که ما پیروز بودیم من به فکر خانواده و اطرافیان تیم حریف بودم.»

او می‌گوید درخشان و قلعه‌نویی شایسته نشستن روی نیمکت مربیگری نیستند: «حمید درخشان و امیر قلعه‌نویی استحقاق هیچ جایگاهی را در فوتبال ایران ندارند و حقشان نیست که روی صندلی مربیگری بنشینند. این دو شخص مسئول یکسری وظایف و کارها در ایران هستند اما قبیله‌ای هم پشت آنها قرار دارد.» کی‌روش امیدوار است پرونده عبدالزهرا بازیکن دوپینگی عراق هم هرچه سریعتر پیگیری شود: «این موضوع بحث حساسی است و تا جایی که من می‌دانم فدراسیون ایران کار خود را انجام داده و مدارک را تحویل داده است. برخی قسمت‌های فوتبال اگر در خصوص فردیناند، مارادونا و کی‌روش باشند مسئولان فرشته می‌شوند اما اگر در خصوص عبدالزهرا یا بازیکن دیگری باشد پشت گوش می‌اندازند. جالب است که ویلیامز با فرناندو سانتز سرمربی پرتغال هم مورد داشته و همه این را می‌دانند و حتی در شبکه فاکس استرالیا نیز گفتند که در لیگ استرالیا مدتی محروم بوده است. همه گفتند اگر می‌خواهی ویلیامز اذیتت نکند از او تعریف کن و احترام بگذار و حتی در بازی این حرف زده شد. خدا کند که پلیس فاکس نیوز را نگیرد. به نظر من فدراسیون حتما باید محکم عمل کند. کشوری با حدود 80 میلیون جمعیت که فوتبال در خونشان است حتما باید با آن بهتر برخورد شود. من هنوز هم شوکه هستم که چرا برخی افراد در ایران به این نکات توجه ندارند. آقایی که با تیم 18 سال باز هم نمی‌تواند ببرد به اعتقاد من مقصر نیست، مقصر رسانه‌ای است که به او میدان می‌دهد. فردی که 5 تیم را به لیگ 2 برده و کشور را 4 سال محروم کرده است. من اگر جای این رسانه بودم نمی‌گذاشتم درخشان از رسانه‌ام استفاده کند.»

حمله مجدد

درخشان بلافاصله بعد از انتشار مصاحبه کی‌روش، با فارس گفت‌و‌گو و ادعا کرد کارنامه‌ای قابل دفاع دارد: «اصلا من بد! شما که با تیم ملی باخته‌اید باید جواب بدهی که چرا به تیمی باختی که لیگ ندارد و مربی‌اش 45 روز است که انتخاب شده؟ این مسائل را نباید با هم قاطی کرد! سرمربی تیم ملی توپ را در زمین دیگران می‌اندازد. اینها عوام‌فریبی است و سرمربی تیم ملی نباید مغلطه کند.خدا را شکر که کارنامه من مشخص است و من تیم ملی را به جام جهانی بردم و تیمی را هم به دسته پایین‌تر نفرستادم. آقای سرمربی! هر کسی این اطلاعات را به شما داده اطلاعات غلطی در اختیارت گذاشته و هر چه باشد من به مربی 45 روزه نباختم!» درخشان در سال 1380 حدود یک سال سرمربی تیم ملی نوجوانان بود و این تیم را به جام جهانی رساند اما بخاطر استفاده هدفمند از بازیکنانی صغر سنی که بسیاری از آن‌ها همسر و فرزند داشتند، نوجوانان ایران سال‌ها محروم شدند.
کد خبر: 200705

وب گردی

وب گردی