ایسکانیوز: «من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم» اینها بخشی از سخنان رییس دولت دهم است همان که می گفت کابینه خط قرمز اوست و حتی اگر یک تخلف از کابینه اش اثبات شود عذر خواهی میکند .
احمدی نژاد در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی اش گفته بود" متاسفانه برخی بدون داشتن هیچگونه اطلاعات جامع و کاملی به رئیس دولت توهین کرده و مدعی هستند که دیپلماسی فعالی نداریم ولی معتقدم آنان متوجه واقعیت ها نیستند. او در مورد بانک مرکزی نیز گفته بود: ادعا دارند که بایستی نظارات بیشتری داشتید و کوتاهی در نظارت انجام داده اید؛ آنان با رییس بانک مرکزی کاری ندارند ولی قائم مقام وی را دستگیر و به زندان می فرستند؛ وزیر اقتصاد را استیضاح می کنند و این در حالیست که با مدیر عامل بانک صادرات کاری ندارند. و حتی در مورد اتهاماتی که به محمدرضا رحیمی وارد می شود ، گفت: دو سال است که رییس قوه قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است ولی نمی توانند این اتهام را ثابت کنند.من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم.
او حتی نقد خود را به قوه قضاییه هم وارد کرد و گفت :این دولت به قوه قضاییه اعلام کرده که آبروی دولت را برده اید و اگر هم قرار به محاکمه است بایستی علنی صورت گیرد.بنده فقط ۱۰ درصد حرف ها را تاکنون زده ام و شاید ۲۵درصد دیگر را در آینده بگویم ولی مابقی را هیچگاه نمی توانم به دلایل مصلحتی و حفظ نظام و انقلاب بیان کنم.
حالا محمد رضا رحیمی که معتقد است معاون اول نظام بوده و حکم در مورد او اجرا نخواهد شد محکوم شده است
دیوان عالی کشور او را به دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرده است رحیمی پیش تر ازسوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به 15 سال حبس، دومیلیارد و850 میلیون تومان رد مال ویک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده بود که پرونده با اعتراض متهم برای رسیدگی درمرحله تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد.شعبه 11 دیوان عالی کشور پس از انجام بررسی ها، ضمن تایید رد مال و جزای نقدی، مدت حبس متهم را از 15 سال به پنج سال و 91 روز کاهش داد.
محمد رضا رحیمی کیست ؟
محمد رضا رحیمی از سال 72 تا 76 استاندار کردستان بود و پس از آن و در تهران به تحصیل حقوق و علوم سیاسی پرداخت.
رحیمی تا اواخر دوره اول احمدی‌نژاد در دیوان محاسبات مجلس ماند و از اتفاق، تخلفاتی نیز در این حضورش در مجلس انجام شد؛ تا جایی‌که الیاس نادران در هفتم دی‌ ماه سال ۱۳۸۹ ادعا کرد: محمدرضا رحیمی در اواخر دوره مجلس هفتم در حالی که رئیس وقت دیوان محاسبات اداری بوده، صدها میلیون تومان پول بدون داشتن منبع مالی توزیع کرده است.

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد دیوان محاسبات در زمان تصدی وی در مجلس به رای گذاشته شد، اما نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند. این طرح با اختلاف ۱۰ رای به تصویب نرسید.

به هر ترتیب محمد رضا رحیمی در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد پس از اینکه مخالفت‌های فراوانی با صدارت اسفندیار رحیم‌مشایی برای معاونت اولی شد، به این عنوان منصوب شد.

تا پیش از این پرویز داوودی به این عنوان منصوب بوده است. پیش از این و آن زمان که داوود دانش جعفری از وزارت اقتصاد احمدی‌نژاد به دلیل برخی اختلافات با او، استعفا کرده بود، رحیمی یکی از گزینه‌های جدی رفتن به وزارت اقتصاد بود اما طبق اعلام برخی منابع خبری، به دلیل نداشتن تحصیلات تخصصی در زمینه اقتصاد به این وزارتخانه نرفت و به‌جای پرویز داوودی به معاونت اولی محمود احمدی‌نژاد رفت.

در دولت محمود احمدی‌نژاد وی ضمن تصدی سمت معاون اول با حکم احمدی‌نژاد ریاست ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیز بر عهده داشت.

پس از آن و با تردیدهایی که جریان اصول‌گرا نسبت به جریان انحرافی پیدا کرده بودند، محمدرضا رحیمی به شدت مورد انتقاد جریانات اصلی سیاسی در ایران قرار گرفت و اتهاماتی را در خصوص تخلفات خاص اقتصادی و فسادهای گسترده روانه محمدرضا رحیمی کردند.

نام رحیمی از چه وقت سر زبان ها افتاد
همزمان با رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران نام معاون اول رئیس جمهوری سابق بر سر زبان‌ها افتاد. بسیاری از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران در حین برگزاری دادگاه اسم این فرد را به زبان آورده و اقدامات مجرمانه‌ای را به این فرد نسبت دادند. در این رهگذر بارها از دادستان عمومی و انقلاب تهران و همچنین دادستان کل کشور درباره سرنوشت رسیدگی به پرونده محمدرضا رحیمی سوال پرسیده شد. مسئولان در پاسخ به این سوالات خبر از در جریان بودن این پرونده می‌دادند اما هیچ‌کدام اطلاع روشنی از روند رسیدگی در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند تا اینکه در ۱۴ دی ۱۳۹۲ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای که در آن مواردی از اظهارات مجرمانه علی مطهری را منعکس کرده بود آخرین وضعیت پرونده محمد رضا رحیمی را تشریح کرد. در این اطلاعیه دادستان تهران نوشت: «هم‌چنین ادعای علی مطهری مبنی بر این که «قوه قضاییه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند»، مبتنی بر کذب است. زیرا از آقای رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر این فرد با صدور قرار وثیقه مناسب و تأمین آن، آزاد
یکی از این اتهامات این بود که، رحیمی آمر و طراح نقشه پرداخت چک پنج میلیون تومانی به نمایندگان مجلس در ازای پس گیری استیضاح علی کردان بوده است.
اتهاماتی که مجلسی ها متوجه رحیمی میدانستند چه بود ؟
برخی نمایندگان اصولگرای مجلس و سیاست‌مداران شاخص جناح اصول‌گرا از جمله الیاس نادران و احمد توکلی طی پنج سال گذشته اتهامات سنگینی را به او وارد کرده‌اند؛ از انتساب وی به جریانی سیاسی معروف به جریان انحرافی گرفته تا اتهام داشتن مدرک تحصیلی تقلبی و ریاست یک باند بزرگ فساد مالی که تقریبأ تمامی اعضای آن در سال ۱۳۸۸ دستگیر شدند. سخنگوی قوه قضاییه در آذر ۱۳۸۹ از رسیدگی به پرونده فساد مالی او خبر داد و رسیدگی به آن در حال پیگیری است.
رحیمی آمر و طراح نقشه پرداخت چک ۵ میلیون تومانی به نمایندگان مجلس در ازای پس گیری استیضاح علی کردان بود که احمدی نژاد هم دستور رسیدگی و برخورد با عوامل آن را صادر کرد. عامل اصلی این پرونده مدیرکل امورمجلس ریاست‌جمهوری (زیر نظر رحیمی) بود. رحیمی در زمانی به عنوان معاون اول رییس جمهور انتخاب شد که برخی از نمایندگان مجلس با پیگیری شکایت خود از وی بر این اعتقاد بودند که تخلفات وی در فساد مالی سر به فلک کشیده‌است و تمامی اسناد آن هم موجود است. رحیمی در دیوان محاسبات کشور، یکی از مسئولان اخراج شده شرکت بیمه ایران را که با توصیه یک نهاد امنیتی اخراج شده بود، به عنوان بازرس همان شرکت بیمه تعیین کرد و در نتیجه گزارشی غلط وی به احمدی نژاد، وی دستور برکناری مدیرعامل و تمام هیات مدیره اعضای شرکت بیمه ایران را داد.سایتهای اصولگرا نوشتند : رد پای یکی از مسولان در باند فساد بیمه‌ای کرج دیده می‌شود، یک چهره جنجالی و مسوول که دارای اتهامات متعدد فساد مالی و سیاسی است و در حال حاضر دارای مسئولیت است، متهم به همکاری و شراکت با یک باند فساد مالی در بیمه شهرستان کرج است. توکلی گفته بود : «جناب محمد رضا رحیمی، لابد اطلاع دارید آقایان جابر عبدالی، حمزه‌نویس و مسعودی در چه شرایطی هستند. من به عنوان نماینده مردم شریف ایران انتظار دارم توضیح بفرمایید که چکهای چند میلیارد تومانی و چند صد میلیون تومانی که به حساب شما واریز شده‌است از چه حسابهایی و مربوط به چه افرادی است؟» در آن زمان رحیمی در سخنانی در مراسم افتتاح هفته هنر استان کردستان که در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد دلایل طعنه و اتهام‌هایی که به سمتش روانه شده را، «کرد» بودن خود اعلام کرد. طی چهار سال فعالیت دولت نهم محمود احمدی نژاد،همواره اتهامات در خصوص معاون اول خود را رد کرد و خود رحیمی نیز در آن زمان اظهارات اژه‌ای را غیر قانونی خواند و گفت: «تا احمدی نژاد رییس جمهور است، من هم معاون اول ایشان خواهم ماند.»
از نشان درجه یک افتخار تا عذر خواهی در تلویزیون
حالا دیگر احمدی نژاد رییس جمهور نیست قوه قضاییه جرم رحیمی را ثابت کرده است و این گوی و میدان برای احمدی نژاد مانده است . باید دید رییس دولت دهم به وعده خود عمل میکند و به تلوزیون خواهد آمد تا از مردم عذر خواهی کند او گفته بود : من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم”
احمدی نژاد که روزگاری نه چندان دور نشان درجه یک افتخار را به سینه رحیمی آویخت شاید طبق قولی که داده به سیمای ملی بیاید و از مردم عذر خواهی کند. باید منتظر بود و دید.
کد خبر: 201084

وب گردی

وب گردی