تهران-ایسکانیوز: کارشناس مسائل سیاسی گفت: در صورت عدم توافق طرفین در مذاکرات هسته ای، اختلافات میان ایران با 1+5 غیر قابل حل است و هیچ کدام دیگر حاضر به ارائه امتیاز به یکدیگر نیستند و در صورت بروز چنین اتفاقی، دیگر مهم نیست مجلس بلافاصله استفاده از غنی سازی بیست درصدی را تصویب کند یا خیر و یا اینکه دستور افزایش تعداد سانتریفیوژ را بدهد.

صادق زیبا کلام در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره واکنش وزیر خارجه کشورمان در برابر کنگره امریکا در صورت تشدید و اعمال تحریم ها اظهار داشت: اگر چنانچه مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 ظرف مدت زمان باقی مانده به نتیجه مطلوب یعنی توافق نهایی نرسد باید مذاکرات را شکست خورده اعلام کنیم و در این مسیر همچون گذشته نباید منتظر تمدید مذاکرات باشیم.

وی بیان داشت: در صورت عدم توافق طرفین در مذاکرات هسته ای، اختلافات میان ایران با 1+5 غیر قابل حل است و هیچ کدام دیگر حاضر به ارائه امتیاز به یکدیگر نیستند و در صورت بروز چنین اتفاقی، دیگر مهم نیست مجلس بلافاصله استفاده از غنی سازی بیست درصدی را تصویب کند یا خیر و یا اینکه دستور افزایش تعداد سانتریفیوژ را بدهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه غرب به ویژه آمریکا راه و هدف خود را درباره اعمال و تشدید تحریم ها علیه ایران بدون در نظر گرفتن اقدام عملی ایران در واکنش به افزایش تحریم ها انجام خواهد داد، تصریح کرد: در هفته اخیر باراک اوباما در برابر تهدیدات کنگره برای افزایش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، کنگره را تهدید به استفاده از حق وتو کرد.

زیباکلام گفت: در صورت به نتیجه نرسیدن احتمالی مذاکرات هسته ای، رئیس جمهوری آمریکا به هیچ توجیهی نمی تواند از تشدید تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند چراکه استدلال وی این بوده که علاوه بر کاهش اختلافات پیشرفت هایی را در مذاکرات با ایران داشته ایم و در این مدت به ما مجال به نتیجه رسیدن در مذاکرات را بدهید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پیامدهای منفی به نتیجه نرسیدن  احتمالی مذاکرات هسته ای ایران با طرف مقابل این است که اوباما دیگر نمی تواند جلودار کنگره باشد و از اواسط سال آینده آمریکا وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد  و عملا مسئله مذاکرات برای دموکرات ها نقشی ندارد و در صورت چنین نتیجه ای و اتمام مذاکرات، دموکرات ها نمی توانند وارد عرصه انتخاباتی شوند.

زیباکلام بیان داشت: با توجه به شرایط موجود، وضعیت و واکنش ایران نسبت به اقدام عملی کنگره در تشدید تحریم ها تفاوت چندانی ندارد.

وی با تاکید براینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران هدف اصلی آمریکا است، گفت: وزارت خزانه داری آمریکا مجوز خرید نفت از ایران را به برخی کشورها همچون کره جنوبی، ژاپن، چین و... می دهد و آنها به خاطر ایران حاضر به ریسک و درگیری با آمریکا نیستند.

زیباکلام ضمن ابراز امیدواری برای حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 تصریح کرد: جمهوری خواهان با توجه به اکثریت تعداد خود در کنگره و در صورت به نتیجه نرسیدن توافق نهایی مذاکرات هسته ای به راحتی لوایح تشدید تحریم ها علیه ایران را به تصویب می رساند.

محمد جواد ظریف در میزگردی در نشست سالانه داووس در این باره که اگر کنگره آمریکا تحریم هایی جدید علیه ایران وضع کند چه خواهد شد، گفت: تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می شود که سال گذشته در ژنو درباره آن توافق کردیم. رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را دارد.

وی با بیان اینکه 'اگر کنگره آمریکا قانونی را تصویب کند (تشدید تحریم ها) مجلس ما نیز پاسخ آن را خواهد داد' گفت: رییس جمهور آمریکا دارای اختیار استفاده از حق وتو (در مقابل تصمیمات کنگره) است اما مجلس ما تدابیر متقابلی اتخاذ خواهد کرد با این تفاوت که قانون اساسی ما به رییس جمهور حق وتوی مصوبات مجلس را نداده است.

 
کد خبر: 201200

وب گردی

وب گردی