تهران- ایسکانیوز: بسیاری از اهالی سینما از ضعف فیلمنامه نویسی گله‌مند هستند اما واقعیت این است که در دهه ۶۰ مشکل فیلمنامه نویسی مانند امروز وجود نداشت.
به گزارش ایسکانیوز، حسین مهکام معتقد است برای غنی‌تر و پررونق شدن بخش طرح اولیه فیلمنامه سینمایی باید حمایت از سه اثر بر‌تر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در ‌‌نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود.
حسین مهکام درباره طرح اولیه فیلمنامه سینمایی‌درجشنواره فیلم شهر گفت: این کار می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد اما باید از کسانی که انتخاب می‌شوند حمایت کرد تا طرح و ایده‌ای را که ارائه می‌دهند تبدیل به فیلمنامه شوند.

وی افزود: چنین بخشی در جشنواره‌های خارجی هم وجود دارد به طور مشخص در جشنواره آسیاپاسفیک بخشی وجود دارد که شامل طرح جامع فیلمنامه است، ضمن اینکه این بخش هم به جایزه گذاشته می‌شود و برگزیده این بخش از کمک‌های جشنواره برای به نتیجه رساندن ایده بهره‌مند می‌شود.

مهکام با بیان اینکه اگر چنین کاری تداوم داشته باشد اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه به دنبال خواهد داشت گفت: همانطور که می‌دانید مهم‌ترین بخش ساخت یک فیلم، فیلمنامه است؛ بنابراین باید در برگزیدن داوران این بخش هم ‌‌نهایت دقت را داشت تا از کار‌شناسان این حیطه استفاده کنند و از بین آثاری که ارائه می‌شود بهترین را انتخاب کنند.

مهکام برای غنی‌تر و پررونق شدن این بخش جشنواره پیشنهاد داد: برای بهتر نتیجه گرفتن طرح و ایده اولیه در فیلمنامه نویسی سینمایی باید حمایت از سه اثر بر‌تر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در ‌‌نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود زیرا در این صورت شرکت کنندگان زیاد و به نوعی وارد سینمای حرفه‌ای می‌شوند.

کارگردان «آزادی مشروط» خاطرنشان کرد: زمانی که جشنواره فیلم شهر چنین طرحی را ارائه می‌دهد موجب می‌شود تا‌‌ همان فیلمنامه نویس با اثرش که تبدیل به فیلم شده در دوره بعد در جشنواره شرکت کند ضمن جشنواره فیلم شهرباید به فیلمنامه نویسانی که شرکت می‌کنند مجالی دهد تا برگزیده‌های این بخش در دوره‌های بعدی نیاز به گزینش نداشته باشند زیرا این امر موجب می‌شود تا فیلمنامه نویسان برای کارهای بهتر انگیزه‌مند شوند.

وی درباره جایگاه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران نیز گفت:بسیاری از اهالی سینما از ضعف فیلمنامه نویسی گله‌مند هستند  اما واقعیت این است  که در دهه ۶۰ مشکل فیلمنامه نویسی مانند امروز وجود نداشت ضمن اینکه ورود تجربیات و انتقال تجربیات فیلمنامه نویسی نیز محدود بود و برای اینکه آثار سینمایی خوب و بد را مقایسه کند منابع کمی برای بحث‌های علمی فیلمنامه نویسی داشتیم اما امروز علاوه بر وسائل ارتباط جمعی، فضاهای آکادمیک در فضای فیلمنامه نویسی وجود دارد ضمن اینکه تلقی نسل جدید از فیلمنامه نویس با پیش کسوت‌ها متفاوت است.

مهکام در ادامه افزود:شاید در گذشته اهمیت علمی فیلمنامه نویسی برای عده محدودی جزء شاخصه‌هایشان محسوب می‌شد اما امروز شاهدیم که سینمای کشور با فیلمنامه به مثابه یک علم برخورد می‌کند همانطور که در ماه‌های اخیر خانه سینما به طور دقیقی به فیلمنامه نویسی پرداخته است.

این نویسنده سینمایی همچنین گفت:همه کسانی که به فیلمنامه نویسی علاقمند هستند معیار تشخیص فیلمنامه خوب از بد را دارند زیرا امروز منابع علمی خوبی برای بحث فیلمنامه نویسی وجود دارد و علاوه بر آن آکادمی، کلاس‌های اینترنتی و ترجمه‌های خوبی از اصول فیلمنامه نویسی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اصغر فرهادی نمونه خوبی از فیلمنامه نویسی ایران در جهان است که نشان داد در ایران هم فیلمنامه نویسانی وجود دارند که می‌توانند فیلمنامه‌های استانداری را ارائه دهند.
کد خبر: 201291

وب گردی

وب گردی