تهران-ایسکانیوز: باوند کارشناس مسائل سیاسی گفت: تشدید تحریم ها علیه ایران بستگی به شرایط منطقه و وضعیت انتخاباتی آمریکا دارد و این موضع گیری های اخیر سناتورهای جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است تا بتوانند با مواضع انتقادی از حزب دموکرات در عرصه های مختلفی همچون بیمه های اجتماعی، مالیات ها، مهاجرین و.... به اهداف خود برسند.

هرمیداس باوند در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره واکنش وزیر خارجه کشورمان در برابر کنگره امریکا در صورت تشدید و اعمال تحریم ها اظهار داشت: ظریف در برابر فشار کنگره مجبور به تهدید آنها مبنی بر مصوبات مجلس در غنی سازی ایران در انرژی هسته ای شده و اوباما هم اخیرا به تغییر مسیر مذاکرات در صورت تشدید و اعمال هرگونه تحریمی علیه ایران اشاره داشت.

وی ادامه داد: تهدیدات ظریف هم تقریبا به همین شکل بوده که در صورت چنین اقدامی از سوی کنگره، ایران به راه اول خود باز می گردد و این صرفا بیان یک گفتار و مطلب نمایشی است.

کارشناس مسائل سیاسی به تلاش جمهوری خوهان به دعوت کنگره امریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بررسی وضعیت تحریم های علیه ایران اشاره و تصریح کرد: چنین مسئله ای تاکنون سابقه نداشته که در برابر تصمیم یک دولت، مقامی از یک دولت دیگر بدین شکل در مورد سیاست های داخلی  آن کشور دخالت کند و به تعیین تکلیف در یک موضوعی بپردازد و این مسئله قطعا به دنبال خود پیامدهای نامطلوبی دارد و به همین جا هم ختم نمی شود و دعوت از نخست وزیر اسرائیل از سوی کنگره خارج از نزاکت و اصول سیاسی  است.

باوند به تلاش جمهوری خواهان برای متقاعد کردن دموکرات ها در کنگره علیه ایران و تشدید تحریم ها اشاره و گفت: این مسئله بستگی به شرایط منطقه و وضعیت انتخاباتی آمریکا دارد و این موضع گیری های اخیر سناتورهای جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است تا بتوانند با مواضع انتقادی از حزب دموکرات در عرصه های مختلفی همچون بیمه های اجتماعی، مالیات ها، مهاجرین و.... به اهداف خود برسند.

محمد جواد ظریف در میزگردی در نشست سالانه داووس در این باره که اگر کنگره آمریکا تحریم هایی جدید علیه ایران وضع کند چه خواهد شد، گفت: تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می شود که سال گذشته در ژنو درباره آن توافق کردیم. رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را دارد.

وی با بیان اینکه 'اگر کنگره آمریکا قانونی را تصویب کند (تشدید تحریم ها) مجلس ما نیز پاسخ آن را خواهد داد' گفت: رییس جمهور آمریکا دارای اختیار استفاده از حق وتو (در مقابل تصمیمات کنگره) است اما مجلس ما تدابیر متقابلی اتخاذ خواهد کرد با این تفاوت که قانون اساسی ما به رییس جمهور حق وتوی مصوبات مجلس را نداده است.

 
کد خبر: 201338

وب گردی

وب گردی