تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

وضعیت نامناسب مهاجرین افغان همچنان ادامه دارد

پارسال همین امروز بود که عزیز کاظمی - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مورد بهرمندی اتباع خارجی از خدمات مهاجرین گفته بود: درحدود سه میلیون افغان در کشور از خدمات امور اتباع و مهاجرین خارجی بهره‌مند هستند. او افزوده بود: تمام تلاش ما برای برطرف کردن نیازهای افاغنه به خصوص در حوزه غذایی آنهاست. کاظمی تصریح کرده بود: سه درصد جامعه پناهندگان در ایران در مهمان‌شهرها زندگی و خدمات دریافت می‌کنند و 97 درصد مابقی نیازمند ارائه خدمات هستند. از مجموع پناهندگان موجود در کشور 218 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیرند که تحت پوشش خدمات بیمه‌اند و هزار و 500 نفر نیز مبتلا به بیماری‌های خاص هستند. او همچنین در مورد آموزش مهاجرین افغان دامه داد: ملت و دولت ایران پذیرای پناهندگان هستند و فرزندان آنها در مدارس و دانشگاه‌ها در حال تحصیلند. درحال حاضر 330 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ایران مشغول تحصیلند و 22 مدیرکل و چندین مدیر، خدمات فرهنگی را به پناهندگان ارائه می‌دهند.

حالا یکسال از این سخنان عزیر کاظمی گذشته است، در همین راستا در نشست که آبان ماه سال جاری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود، وزرات بهداشت آمادگی خود را برای اراده خدمات به پناهندگان و مهاجران افغان اعلام کرده بود. ناپایداری ها و معضلات سیاسی و امنیتی حاکم در کشور همسایه افغانستان در دهه های گذشته، موجب شده تا کشورمان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای پناهنده پذیر در دنیا تبدیل گردد که ناکامی های نظام بین الملل در حفظ و تقویت صلح و امنیت پایدار نیز از عمده ترین دلایل تشدید مهاجرت و تضعیف بازگشت این طیف از مهاجرین و پناهندگان به کشورشان شده است.

00mai

طبق قراردادی که در سال بین وازرت کشور ایران و کمیساری عالی پناهندگان و شرکت بیمه آسیا امضا شده بود، قرار بر این بود خدمات بیمه ای به مهاجرین افغان و همچنین مهاجرین عراقی ارائه شود که به نظر می رسد این طرح خیلی هم جدی گرفته نشد و خیلی از مهاجرین افغان توان پرداخت هزینه ها ی در مان خود را ندارند و در شرایط نامناسبی زندگی می کنند ولی حالا با ورود وزارت بهداشت به این ماجرا و اعلام آمادگی برای بهبود وضعیت مهجرین افغان به نظر می رسد تغییری در نگاه به مهاجرین افغان به وجود امده است.

وضعیت آموزش مهاجرین افغان گویا نسبت به حوزه های دیگر بدتر است. جدا از محدودیت های آموزشی، مهاجرین افغان نسبت به دانش اموزان ایرانی مورد تبعیض های آموزشی قرار می گیرند که در برخی مدارس نیز آموزش را برای افغان ها سخت تر کرده است. به خصوص برای آن دسته از مهاجرین که هنوز موفق نشده اند مراحل قانونی اقامت در ایران را طی کنند بسیار نامناسب است. در همین راستا موسوی‌نسب  مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران گفته است: «در طرح شناسایی اتباع غیر مجاز در سال ۸۹، از ۵۶۰هزار تبعه افغانی غیر مجاز، حدود ۲۰۰هزار نفر شناسایی شدند و حدود ۳۶۰هزار نفر از آنان تا امروز کم شده است که یا در طرح شناسایی شرکت نکردند یا به کشور خود بازگشتند و یا تعدادی جدیدالورود به کشور وارد شدند. همیچنن عزیز کاظمی در مورد وضعیت آموزش مهاجرین افغان گفته بود: به گفته وی کودکانی که به‌صورت غیرمجاز در کشور هستند و مدارک لازم را ندارند، نمی‌توانند برای تحصیل در مدارس ایران ثبت نام کنند، اما کودکان دارای مدارک لازم، می‌توانند در مدارس ایران درس بخوانند حتی اگر ورودشان غیر مجاز باشد.

n00039907-b

در سال های اخیر وضعیت مهاجرین افغان در شرایط مناسبی قرار ندارد از سخت گیری های روز افرون گرفته برای اقامت در ایران گرفته تا عدم اجازه تحصیل به مهاجرین بدون مجوز اقامت باعث شده است تا اوضاع آنها روز به روز درگیر مشکلات جدید بشود. این که باید به وضعیت ماجرین سر و سامانی داده شود شاید اقدم درستی باشد ولی نباید این اقدامات به گونه ا ی باشد که تبعیض هایی را برای این مهاجرین به وجود آورد. ولی متاسفانه هر از چند گاهی خبرهای مبنی بر بیرون کردن اتباع افغان از شهرهای محل سکونت آنها مسئله ی مهاجرین افغان را جدی تر می کند. ولی اقدام اخیر معلم مدرسه ای در پاکدشت وارمین که برای تبیه دانش آموزان افغانی خود، آنها را مجبور کرد تا دست های خود را در چاه توالت فرو کنند نشان دارد که مسئله ی بدرفتاری با مهاجرین افغان بسیاری مهم و جدی ای است که برای ان باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا شاهد این اتفاقات دردناک نبود.

با هر تغییری که در دولت صورت همه انتظار بهبود وضعیت خود را دارند مسئله مهاجرین افغان هم از جمله ی این مسائل است که همه انتظار دارند دولت یازدهم هم اقداماتی را برای بهبود اوضاع مهاجرین افغان داشته باشند، شاید مهمترین مسئله این مهاجرین مسئله درمان و آموزش است که انتظار می رود هر چه سریعتر بهبود پیدا کند. باید دید آیا دولت حسن روحانی برنامه جدی برای سروسامان دادن به اوضاع مهاجرین افغان و حتی سایر کشورها دارد یا در این مورد هنوز تصمیم گیری خاصی نشده است.

 
کد خبر: 201386

وب گردی

وب گردی