تهران- ایسکانیوز: پنجمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران همکاری های بین المللی دانشگاه تهران، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی و فناوری کشور امروز در دانشگاه تهران برگزار شد. این نشست در آستانه هشتادمین سال کار دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم و تحقیقات فناوری فرهادی و نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران، قائم مقام وزیر امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی و دیوید اوسوپاشاویلی رئیس مجلس گرجستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران ضمن خیر مقدم صحبت خود را با ارائه‌ی آماری از فعالیت‌های دانشگاه تهران آغاز کرد و گفت: دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها باید با نشاط و با پیشینه دانشگاهی که به جندی شاپور بر می گردد فعالیت خود را پیش ببرند.

نیلی با اشاره به تلاش دانشگاه تهران برای برقراری ارتباط بین المللی با دانشگاه‌های برتر جهان گفت: استفاده از تجارب بین المللی با تکیه بر دستاوردهای گذشته برنامه دانشگاه تهران است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران شامل 9 پردیس است و ما از وزارت علوم و از شخص وزیر محترم درخواست کردیم که رسیدگی و ادامه ساخت و سازهای پردیس های دانشگاهی را پیگیری کنند.

موافقت نامه‌های دانشگاه کمتر عملیاتی شده

وی اظهار داشت: این دانشگاه شامل 46 دانشکده، 133 گروه آموزشی، 55 مرکز تحقیقاتی، 550 مرکز آزمایشگاهی، 80 مجلات علمی است که در مجامع بین المللی عضو هستند.

وی در ادامه افزود: تعداد موافقت نامه های بین المللی دانشگاه تهران 345 موافقت نامه است که بیشترین آنها روی کاغذ و متأسفانه کمترین آنها به شکل عملی به خود می گیرد.هدف از عقد تفاهم نامه پیشرفت پله های علم است.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به هرم هیات علمی این دانشگاه گفت: این دانشگاه 2150 عضو هیات علمی دارد که این اعضا به تفکیک رتبه علمی شامل 384 استاد و 551 دانشیار است. به جرات می توان گفت از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه تهران رتبه اول در میان دانشگاه های جهان اسلام است.

نیلی افروز: 75 هزار عضو کتابخانه و بیش از 2 هزار نفرکاربر روزانه ، 904 هزار عنوان کتب، 18 هزار نسخ خطی شامل فارسی، عربی و ترکی از مخازن عظیم دانشگاه تهران است

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به تعداد دانشجویان این دانشگاه گفت: 1582 نفر  بین سال های 90 تا 93 دانشجوی دانشگاه تهران بوده اند و به طور کلی 38 درصد این دانشجویان دختر و 62 درصد پسر هستند.

نیلی با اشاره به تعداد دانشجویان بورسیه گفت: 80 درصد دانشجویان از 293 دانشجو غیر بورسیه هستند.

وی گفت: دانشگاه بدون ارتباط و فعالیت بین المللی نمی تواند کار خود را ادامه دهد. هر چه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی افزایش یابد، ارتباط بین اساتید خارج و دانشجویان بیشتر میشود.

نیلی با اشاره به مزایای برگزاری دوره‌های مشترک بین المللی گفت: برگزاری دوره مشترک یکی از امتیازات و سرمایه توسعه علمی در دانشگاه است.نهادهایی که در دانشگاه‌ها درگیر این امر هستند باید به عنوان یک وظیفه و در جهت ارتقای توسعه کشور در این امر مهم همکاری داشته باشند.

سرپرست دانشگاه تهران در ادامه  فعال سازی بخش های علمی و فرهنگی دانشگاه ، ارتباط با سفارتخانه های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه های دانشگاهی، تسهیل شرایط و فرآیندها از طریق دستورالعمل ها و آیین نامه ها، ارتقای زیر ساخت ها، پرداختن به موضوعات دانشگاهی به شکل ملی و در ابعاد کلان را راهکارهایی برای بهبود وضعیت دانشگاه ها عنوان کرد.
کد خبر: 201512

وب گردی

وب گردی