تهران- ایسکانیوز: محمد جواد ظریف در نشست خبری با وسنابوسیچ همتای کروات خود درباره اجلاس مونیخ در آخر هفته اظهار داشت: در حاشیه این کنفرانس گفتگوهایی با سایر شرکت کننده ها انجام می شود و تصمیمی هم برای ملاقات وزرا در حاشیه اجلاس داریم اما تمامی وزرای 1+5 در مونیخ حضور ندارند ضمن اینکه در مونیخ برنامه ها بسیار فشرده است.

وی گفت: کنفرانس مونیخ فرصتی است برای گفتگوها و در فاصله دو روز گذشته گفتگوهایی میان همکاران بنده با هیئت های آمریکایی در سوئیس انجام شد و در پایان هفته هم گفتگوهایی با دیگر مقامات 1+5 خواهیم داشت. گفتگوها ادامه می یابد و امکان رسیدن به راه حل در دسترس است.

وی درباره سفر روز گذشته خود به عربستان به منظور حضور در مراسم درگذشت پادشاه این کشور گفت: دیروز با توجه به فشردگی برنامه ها بعید می دانم که هیئت های مختلف در آنجا مذاکرات سیاسی برگزار کرده باشند اما ما آمادگی داریم که با همه دوستان برای توسعه ثبات مذاکره کنیم و وزرای خارجه ایران و عربستان دعوت هایی را به منظور حضور در کشور مقابل دریافت کرده اند و  امیدواریم  این امر صورت بگیرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: سفر من به ریاض برای عرض تسلیت از طرف ملت و کشور ایران بود و ضرورت داشت که به عنوان کشور همسایه در آنجا حضور پیدا می کردیم و امیدواریم این کشور با حسن همجواری و واقع بینی زمینه های همکاری را فراهم کند چرا که این دو کشور در روابط دو جانبه با هم مشکلی ندارند و هر ساله زائران و اتباع زیادی از یکدیگر به کشورهای مقابل سفر می کنند.

وی افزود: در موضوع مسائل منطقه نیاز به رسیدن و راه حل مشترک برای دو کشور وجود دارد و ایران این آمادگی را دارد و امیدواریم با عربستان به کاهش آلام مردم در منطقه کمک کنیم و همچنین در جهت ثبات و کمک به مردم منطقه بدون دخالت های خارجی این روند را با یکدیگر تسهیل کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سخنان خود مبنی بر مصوبات پارلمان ایران در صورت اعمال تحریم ها از سوی کنگره گفت: آنچه در داووس مطرح کردم تکرار واقعیت است و مجلس ایران به عنوان قوه مستقل طبیعی است که مقابل اقدامات کنگره واکنش نشان دهد و این مطلب را به عنوان یک واقعیت مطرح کردند و نه تهدید.

وی ادامه داد: در صورتی که تندروهای کنگره آمریکا اقدامی را علیه ایران انجام دهند مجلس ایران هم واکنش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: مذاکرات باید به نتیجه برسد و این در صورتی است که طرف مقابل علاقه داشته باشد و همچنین سیاست مداران غربی و آمریکایی باید این مسئله را مدنظر قرار دهند که تحریم ها جز ایجاد نفرت در مردم نسبت به غربی ها و همچنین خدشه به برنامه ما فایده دیگری ندارد و آنها اگر می خواهند فشارها را ادامه دهند بدانند که مردم ایران به آنها  نشان دادند که این فشارها بی تاثیر است و ملت و دولت ایران پای حرف خود می ایستند و نسبت به اجرای آن پایبندی دارند.

وی ادامه داد: توجه به حقوق مردم و خودداری از اعمال فشار و استانداردهای دو گانه بهترین راه حل در این میان است و این فهم و درک خوشبختانه در غرب شکل گرفته البته همیشه منافعی در برخی کشورهای غربی و بازیگران خارج از آن وجود دارد که مانع تفاهم می شوند و سیاست و منافع خود را در این میان در تنش می بینند و اگر بخواهند بر روند مذاکرات فائق شوند مطمئنا روش ما روش دیگری است.

 
کد خبر: 201757

وب گردی

وب گردی