دانشگاه صنعتي اروميه در تاريخ ششم اسفند ماه ١٣٨٥ فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرده است. اين دانشگاه در حال توسعه، حدود ٢٠٠٠نفر دانشجو دارد و در چشم‌انداز آن جمعيت دانشجويي دانشگاه به ١٠ هزار نفر در ١٠ دانشكده خواهد رسيد. هم‌اكنون برج دانشگاهي اين دانشگاه با زيربناي ٢٥ هزار مترمربع و در ١٥ طبقه در محل سايت فعلي در حال تكميل بوده و سايت چند ده هكتاري ديگري نيز جهت توسعه دانشگاه در دست ساخت است.

 دانشگاه در انتظار شرايط مطلوب خوابگاه
از سال ٨٥ تا ٩٢ شوراي صنفي دانشجويان، انجمن‌هاي علمي دانشجويان در رشته‌هاي مختلف، كانون ادبيات، كانون فيلم و كانون خيريه «حامي» دردانشگاه صنعتي اروميه تاسيس شد.
بااين وجود يكي از معضلات دانشجويان اين دانشگاه وضعيت صنفي آنان است. دانشگاه فاقد خوابگاه دولتي و داراي خوابگاه خودگردان است كه هزينه اين خوابگاه براي هر نفر در ترم پيش حدود ٤٥٠ هزار تومان بوده كه اين هزينه، عدم تقسيط يا تقسيط دشوار آن و همين‌طور اسكان مشروط به پرداخت هزينه خوابگاه و عدم اسكان بدهكاران موجب بروز مشكلات فراوان براي دانشجويان شده است. يكي از دانشجويان اين دانشگاه مي‌گويد: دانشگاه صنعتي اروميه در دفترچه انتخاب واحد سال‌هاي اخير سازمان سنجش و آموزش عالي متعهد شده است كه خوابگاه خود گردان دانشگاه را در اختيار دانشجويان قرار دهد و اين روال تا ترم پيش اجرا مي‌شد در حالي كه در ترم گذشته برخلاف تعهدات قبلي خوابگاه‌ها به بخش خصوصي واگذار شد كه اين امر برخلاف آيين‌نامه خوابگاه‌هاي خود گردان وزارت علوم بوده و موجب بروز مشكلات فراواني براي دانشجويان شده است. «عمده مشكلات در حوزه‌هاي صنفي و امكانات آموزشي مربوط به تازه تاسيس بودن دانشگاه و عدم تامين امكانات و زير ساخت‌هاي مورد نياز است كه از دلايل اصلي اين امر مي‌توان به عدم تامين منابع مالي مورد نياز اشاره كرد.» اين مسائل را حسين، دانشجوي رشته مكانيك مي‌گويد و مي‌افزايد: اما در حوزه فرهنگي و فعاليت‌هاي دانشجويي مسائل مالي كمرنگ‌تر بوده مشكل اصلي عدم ارايه مناسب فضاي فعاليت است.

جذب هيات علمي بدون در نظر گرفتن شرايط

يكي از اعضاي انجمن علمي اين دانشگاه مي‌گويد: از نظر آموزشي تاكنون امكانات دانشگاهي از قبيل آزمايشگاه‌ها، دسترسي به منابع علمي به صورت مناسب ايجاد نشده و همين طور جذب هيات علمي در ابتدا اغلب به صورت كارشناسي ارشد و مربي يا افرادي كه به تازگي دكترا گرفته‌اند و فاقد تجربيات مناسب هستند بود، در حالي كه افراد واجد شرايط وجود داشته‌اند.

فضاي فرهنگي همچنان آغشته به برخوردهاي سليقه‌اي

دانشجويان منتقد مي‌گويند: بروكراسي نامناسب اداري، برخورد‌هاي سليقه‌اي، سختگيري در ارايه مجوزها و درگير كردن فرسايشي فعالان از يك سو و تاثير‌گذاري عواملي كه امور به آنها ارتباطي ندارد از سوي ديگر از معضلات فعاليت فرهنگي دانشگاه صنعتي اروميه است و در اين باره مي‌توان به فضاي بسته درقبال نشريات دانشجويي اشاره كرد كه تابهمن ماه ١٣٩٢، ارگان بسيج دانشجويي تنها نشريه موفق در دريافت مجوز است.
درجريان جلسات شوراي هماهنگي كانون‌ها كه گويا تا پيش ازاين زمان، جلسه‌اي برگزار نكرده بود، به محتواي يكي از شعر‌هاي خوانده شده درآخرين برنامه شب شعر كانون ادبيات دانشگاه، ايراداتي مطرح شده وگفته مي‌شود كه دانشجويان دراين جلسه به تعليق از تحصيل يا تعليق فعاليت‌هاي كانون ادبيات تهديد مي‌شوند. كانوني كه به گفته ناظران در برنامه‌هاي شب شعر خود كه به صورت مرتب برگزار مي‌شود بيش از١٣٠ دانشجو شركت مي‌كنند. كانون ادبيات دانشگاه صنعتي اروميه درواكنش به اين عمل مسوولان و در نامه‌اي خطاب به رياست دانشگاه عنوان مي‌كند ضمن پياده‌سازي سياست‌هاي دولت تدبير و اميد در دانشگاه، جلوي سياست بازي برخي گروه‌ها در دانشگاه را بگيرند و در حفظ استقلال اين محيط مقدس كوشا باشند. در‌بندي از اين نامه آمده است: «اميدواريم، از اين پس آقايان جهت رسيدن به منافع گروهي با بحران‌سازي و سياه نمايي، مسائل ساده‌اي از اين دست را تبديل به فاجعه نكنند و با سوءاستفاده از قانون، كانون را بازيچه قرار ندهند تا هزينه تماميت خواهي آنان را دانشجو پرداخت نكند. باشد كه همه در برابر قانون يكسان باشند» در ادامه با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص مي‌شود كه شعر قرائت شده درمراسم مذكور در سال جاري چاپ شده است. «تا مدتي پيش كانون فيلم ناچار بود جهت پخش فيلم‌هايي كه توسط وزارت ارشاد تاييد شده بودند و پروانه نمايش داشتند مجوز بگيرد و امكان داشت فيلم‌هايي كه مجوز ارشاد دارند، مجوز نمايش در دانشگاه دريافت نكنند» اين را يكي از اعضاي كانون فيلم دانشگاه مي‌گويد كه اين گونه برخورد‌هاي سليقه‌اي را در دانشگاه تازه نمي‌داند.

 آمدن سرپرست جديد و عزل و نصب‌هاي نگران‌كننده

پس از انتخابات ١٣٩٢ در دانشگاه صنعتي اروميه دو تجمع بزرگ شكل مي‌گيرد؛ تجمع دوم در پنجم آبان ١٣٩٢ با شركت حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد جمعيت دانشجويي دانشگاه وهمزمان با دريافت راي اعتماد دكتر فرجي دانا. دليل عمده اين تجمعات مسائل و مشكلات صنفي و فرهنگي دانشجويان است كه باوعده تدبير درباره ٤٥مورد از موارد در زمينه‌هاي صنفي، و فرهنگي پايان مي‌گيرد. اصلاحاتي كه گفته مي‌شود تا جايي پيگيري شده ولي به سرانجام مطلوب نمي‌رسد. و پس از تغيير رياست مسوولان دانشگاه در جهت پيگيري اين وعده‌ها اقداماتي انجام ندادند. در خرداد ماه ١٣٩٣ دكتر رضا‌زاده به عنوان سرپرست رياست دانشگاه صنعتي اروميه تعيين مي‌شود. وي پيش از اين از اعضاي هيات علمي گروه مكانيك دانشگاه اروميه بوده و به تازگي به عنوان مدير پژوهشي دانشكده فني دانشگاه اروميه تعيين شده بود. اما در روند انتصابات، افرادي به سمت‌هاي مديريتي دانشگاه گمارده مي‌شوند كه به اعتقاد دانشجويان از لحاظ فكري قرابتي با اعتدال و دولت تدبير اميد ندارند و همين امر موجب بروز نگراني‌هايي از جانب دانشجويان در خصوص اجراي سياست‌هاي دولت تدبير و اميد در دانشگاه كه همان ارتقاي سطح علمي و آموزشي، بهبود شرايط صنفي، فضاي باز، فعال و پوياي فرهنگي و سياسي در دانشگاه است مي‌شود. گفته مي‌شود در اين مدت تغيير و پيشرفتي در فضاي دانشگاه در زمينه علمي، صنفي و فرهنگي ايجاد نشده است.

 از انجمن اسلامي دانشجويان تا عدم برگزاري مراسم روز دانشجو

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اروميه با پيگيري‌هاي دانشجويان و با حمايت‌هاي مسوولان استاني و وزارت علوم در اسفند ماه ١٣٩٢ تاسيس مي‌شود كه در مراسم افتتاحيه آن در ارديبهشت سال جاري دكتر احسان شريعتي شركت مي‌كند. سعيد درباره مصايب انجمن اسلامي مي‌گويد: فضاي فعاليت انجمن از اين تشكل گرفته شده است. اين تشكل در نظر داشت براي بزرگداشت روز دانشجو برنامه‌اي برگزار كند. نظر مسوولان هم به اجراي برنامه توسط دانشگاه با نظر ساير تشكل‌ها بود، يعني از تشكل‌ها دعوت مي‌شد تا در جلسات تعيين محتواي برنامه شركت كنند. پس از بحث‌هاي فراوان گزينه انجمن به عنوان سخنران تاييد و انجمن پيگير هماهنگي‌هاي لازم شد. در جلسه بعد قرار بود جهت تعيين محتواي بسته‌اي كه در مراسم ارايه خواهد شد صحبت شود كه نماينده انجمن امكان حضور نداشت، نمي‌دانم چرا در اين جلسه سخنران تاييد شده رد شد. حاضران در جلسه از ارايه مطالب عنوان شده به اعضاي انجمن تحت عنوان محرمانه بودن سر باز زدند. در ادامه بدون دليل منطقي حتي با حضور و سخنراني معاونت محترم سياسي استاندار آذربايجان غربي، جناب آقاي رادفر مخالفت شد. در نهايت انجمن از برگزاري برنامه كنار كشيد.
پس از برگزاري برنامه بدون هماهنگي‌هاي لازم با انجمن اسلامي، اين تشكل در اطلاعيه‌اي دستنويس كه در برد انجمن قرار مي‌گيرد از نامهري‌ها مي‌گويد كه اميدوار است فضاي بهتري حاكم شود. به بيان شاهدان، عصر همان روز اين اطلاعيه بدون اجازه از برد انجمن برداشته مي‌شود و پس از پيگيري‌هاي اعضاي انجمن زير اسكنر بسيج دانشجويي كشف مي‌شود. روز ١٧ آذر انجمن، سخنراني «آري اينچنين بود، ‌اي برادر!» دكتر شريعتي را در مقابل دفتر انجمن توزيع مي‌كند. همچنين پوستري مبني بر پخش پيام تصويري سيد محمد خاتمي و فيلم سخنراني روز دانشجوي دكتر روحاني در مقابل دفتر انجمن در پانل‌ها نصب مي‌شود. به گفته يكي از اعضاي هيات موسس، با توجه به فضاي به وجود آمده و درخواست مسوولان مبني بر عدم پخش پيام، دفتر انجمن خالي شد و پيام در رايانه شخصي يكي از دانشجويان در دفتر انجمن پخش شد كه دانشجويان چندين مرتبه اتاق انجمن را پر و خالي كردند.
اما روز بعد هيات نظارت بر تشكل‌هاي دانشگاه تشكيل مي‌شود. اعضاي هيات، توزيع سخنراني دكتر شريعتي را توزيع نشريه بدون مجوز تشخيص مي‌دهندو بدين صورت ممانعت و مخالفت خود را از فعاليت‌هاي تشكل‌هاي سياسي-اسلامي منتقد اعلام مي‌كنند.
دانشگاه صنعتي اروميه ازجمله دانشگاه‌هايي است كه توانست با تغيير مواجه شود اما گويي اين تغيير براي آنها آن گونه كه انتظار مي‌رود مثمر ثمر واقع نشده است ونتوانسته تا عطش دانشجويانش را سيراب كند. البته براي قضاوت زود است، شايد بتوان در آستانه انتخابات مجلس شاهد گشايشي از طرف مسوولان دانشگاه بود هرچند كه محورهاي صنفي فرهنگي و آموزشي نيز ركن ركين دانشگاه و از محورهاي پيشرفت دانشگاهي محسوب مي‌شوند و بي‌توجهي به آنها نيز اعتراض دانشجويان را به دنبال خواهد داشت.

 

کد خبر: 201798

وب گردی

وب گردی