تهران- ایسکانیوز: تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران به منظور تحقق بخشیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی مبنی بر کسب استقلال و قطع وابستگی و دستیابی به پیشرفته ترین علوم و فناورری های راهبردی و ارتقای علمی و کیفی متخصصان و حفظ روابط نزدیک بین د انشگاه ها و مراکز پژوهشی و به منظور رفع نیازهای علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیت نیروی انسانی متخصص، منعقد شد.

از اهداف این تفاهم نامه می توان به استفاده از توانایی های آموزشی، پژوهشی، فناوری و تجهیزاتی طرفین اشاره کرد. همچنین، برگزاری دوره های مشترک دکتری تخصصی در جهت تربیت نیروی انسانی، ارائه خدمات آزمایشگاهی متقابل، برگزاری دوره های آموزشی الکترونیکی، تشکیل قطب های علمی-پژوهشی مشترک و ... از برنامه های این تفاهم نامه است.

گفتنی است، تفاهم نامه ی مذکور به مدت سه سال اعتبار دارد و کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و امور بین الملل دانشگاه و دو تن از پژوهشگاه به منظور اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه تشکیل خواهد شد.

امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه آزاد  (10)

واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با اشاره به امکانات کافی و مناسب دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: این تفاهم نامه زمینه ی لازم را برای استفاده از امکانات طرفین در جهت هم افزایی و همکاری ایجاد خواهد کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به نقش میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش آموزش عالی و مراکز پژوهشی اشاره کرد و افزود: دکتر میرزاده نقش بی بدیلی را در توسعه آموزش و پژوهش به خصوص موسسات پژوهشی که کنار هم قرار گرفته اند مانند پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران دارند.

آغاز همکاری پژوهشکده ملی ژنتیک و دانشگاه آزاد اسلامی

همچنین در ادامه ی جلسه محمدرضا زمانی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: امروز با امضای این تفاهمنامه رسما همکاری دانشگاه و پژوهشگاه شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور نقش نمایی می کند افزود: ارتباطی که در راستای این تفاهم نامه شکل می گیرد تنها به پژوهشگاه ملی و دانشگاه آزاد خلاصه نمی شود بلکه بین تمام دانشگاه های حوزه وزارت علوم که در زمینه بیوتکنولوژی فعالیت می کنند خواهد بود.

زمانی همچنین از ویژگی های پژوهشگاه ملی گفت: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک بیش از 70 عضو هیات علمی دارد و در سه پژوهشکده زیست پژشکی، زیست کشاورزی و صنعت و محیط زیست فعالیت می کند.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه کل مجموعه و دانشگاه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در جهت تربیت نیروی انسانی، تولید دانش فنی و ... همکاری خواهند کرد.

وی در جهت اجرایی کردن این تفاهم نامه اعلام آمادگی کرد و گفت: ما آمادگی داریم تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارگروهی را در جهت اجرایی کردن این تفاهم نامه معرفی کنیم.

زمانی تاکید کرد: در سند ابلاغی علم و فناوری مقام معظم رهبری، 3 درصد حجم جهانی بیوتکنولوژی، زیست فناوری است که با امضای این تفاهم نامه ها و همکاری ها محقق خواهد شد.

امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه آزاد  (1)

 

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نهال های امروز درخت های پهناور فردا هستند. 30 سال پیش نخست وزیر وقت حکمی را در جهت برنامه ریزی رشته های مورد نیاز کشور به من داد که از اقدامات انجام شده می‌توان به تقسیم زمینی به رشته های مهندسی پلیمر، شیمی و ژنتیک اشاره کرد.

میرزاده افزود: خوشحالم که نهالی که سال 64 بذرش کاشته شد به یک مجموعه ای تبدیل شده است، که می توان پس از 30 سال به آن افتخار کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این نکته که اگر اساس کاری محکم نباشد پایدار نمی ماند گفت: جای این همکاری در دانشگاه آزاد اسلامی خالی بود که امروز سنگ بنای آن نهاده شد.

وی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور گفت: مقام معظم رهبری بحث بیوتکنولوژی و زیست فناوری را به عنوان اولویت ها بیان کرده است که خوشبختانه ایران هم در این زمینه با توجه به دانشمندانی که دارد توانسته به جایگاه خوبی برسد.

امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه آزاد  (15)






میرزاده تاکید کرد: در جهت اجرایی شدن این تفاهم نامه کارگروهی متشکل از هر دو طرف تشکیل خواهد شد و متعهد می شویم که هرآنچه که سهم دانشگاه آزاد است را اجرایی کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ابراز امیدورای کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم در راستای این تفاهم نامه به تربیت نیروی متخصص، دکتری تخصصی، اجرای طرح های کلان ملی در زمینه بیوتکنولوژی و زیست فناوری، بازآموزی و ... همکاری داشته باشیم.






کد خبر: 201842

وب گردی

وب گردی