تهران- ایسکانیوز: یکی از شگفتی های انقلاب اسلامی ایران، همه گیر بودن آن  است. انقلاب اسلامی ایران در تمام کشور حمایت تمام افراد در سنین گوناگون را داشته است. گروهی از افراد شعارهای انقلابی را طراحی می کردند. شعار ها در برگیرنده ارزش ها و اهداف اسلام بودند که در میان تمام مردم اصول پذیرفته ای بودند و مردم با اشتیاق و هیجان به خیابان ها می آمدند و آن ها را فریاد می زدند.

حیب الله مرادی، جزو افرادی است که پیروزی انقلاب را در کودکی خود دیده است و در جریان های آن قرار گرفته البته به واسطه پدر و برادران بزرگتر خود که جزو نیروهای مردمی موثر در پیروزی انقلاب بوده اند که شعار ها را در تظاهرات ها و راهپیمایی ها طراحی می کردند.

مرادی به ایسکا گفت: در آن دوران همراه با پدر و برادرانم در تظاهرات ها شرکت می کردم. مرور شعار های انقلاب هنوز برایم جذاب است و اشتیاق همان روزها را تداعی می کند. البته تعدادی از این شعار ها هیچ وقت در رسانه ها بازگویه نشد زیرا در اوایل انقلاب به دلیل خفقان زیاد و مشکلات امکان ثبت تصاویر ها وجود نداشت. و بیشتر شعار های اواسط و اواخر انقلاب ثبت شده و مردم با آن ها آشنایی دارند.

او در ادامه گفت: یکی از شعار های اوایل انقلاب که برای من بسیار خاطره انگیز است متعلق به بهار سال 57 بود که تظاهرات از بیت امام به سمت خیابان چهار مردان انجام شد و شعاری که مردم یک صدا با هم می خواندند این بود: بیا خمینی که قم انقلاب است / نقش مخالفین تو بر آب است / راه ما راه تو است راه الله توست/انا فتحنا لک فتحنا مبینا انا فتحنا لک فتحنا مبینا که این شعار از گروه شعار هایی است که از قرآن نشات گرفته بود.

مرادی افزود: امکان ضبط شعار ها وجود نداشت و اگر این اتفاق به گوش ساواک می رسید حتما با افراد به شدت برخورد می کرد. اما گروهی از مداحان و انقلابیون یک نواری را به طور مخفی و در زیر زمین ها ضبط کرده بودند که آن را تکثیر و بین مردم توزیع می کردند. یکی از  افکار غلطی که سعی می کردند در آن زمان ان را رواج بدهند این بود که روحانیت از تمام اقشار و مردم و دانشجو ها جدا هستند و برای مقابله با این تفکر یک شعاری طراحی شد و در این نوار ضبط شد بر این عنوان، با نهضت خود پشت ظالم را شکستی/ پیوند روحانی و دانشجو  تو بستی/ مرد مبارز در نشر توحید هرگز نترسد ازحبس و تبعید/ ای خمینی امام ای خمینی امام ای خمینی / تاکی بسوزد شیعه از هجران رویت / زیر شکنجه جان دهددرآرزویت/ ای شهر عشقت شمع دل ما/ جای تو خالی است در محفل ما/ ای خمینی امام ای خمینی امام ای خمینی

او گفت: یکی دیگر از شعار ها که در روزهای شلوغ انقلاب توسط مردم اجرا می شد و دقیقا زمانی بود که ارتش اعلام کرده بود که هرکس در خیابان شعار دهد کشته می شود و نیروها صف آرایی کرده بودند اما مردم پرشور بدون هیچ هراسی با آمادگی کامل آمادند و این شعار را فریاد زدند؛ زیر بار ستم نمی کنیم زندگی زیر بار ستم نمی کنیم زندگی / جان فدا می کنیم در ره آزادگی/ زیر و رو می کنیم سلسله پهلوی/ مرگ برشاه مرگ برشاه مرگ برشاه و با مرگ بر شاه آخر مردم پا می کوبیدند زمین.

این مبارز انقلابی درادامه گفت: این شعار های زیبا و حماسی زیاد بود که با شنیدن و. گفتن آن ها  خون آدم را به جوش می آورد و چنان شوقی در افراد ایجاد می کرد که انرژی پایان ناپذیری به فرد برای مبارزه و استقامت می داد. تمام این شعارها ارزش های اصیل انقلاب و اهداف آن را بیان می کردند.

 
کد خبر: 201917

وب گردی

وب گردی