ایسکانیوز: باغ وحش ها و کلینیک های نگهداری از حیوانات معمولا به منظور حفاظت صحیح و یا تیمار حیوانات احداث شده اند ولی اکثر آنها نه تنها محل مناسبی برای نگهداری و مراقبت  از حیوانات نیستند بلکه در برخی از این مراکز استانداردها، امکانات و الزامات بهداشتی رعایت نمی شود.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایسکانیوز، کلیه باغ وحش ها باید دستورالعمل هایی را به منظور رعایت الزامات حفاظتی رعایت کنند که شامل الزامات بهداشتی، وضعیت درمانی (واکسیناسیون به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های عفونی، استانداردسازی قفس ها، تغذیه و مساحت باغ وحش) به منظور نگهداری از حیوانات است. اما آیا همه این موارد در کلینیک ها و باغ وحش های کشور رعایت می شوند.

سیامک مسعودی رئیس گروه بیماری های دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست ایسکانیوز گفت: طبق دستورالعمل های ابلاغ شده باغ وحش ها موظف اند با توجه به وسعت باغ وحش امکانات بهداشتی و حفاظتی را فراهم کنند. سازمان دامپزشکی مقررات بهداشتی و مجوزهای باغ وحش ها را پیگیری می کنند که جنبه قانونی دارد.

او افزود: در سازمان کمیته حیات وحش و باغ های وحش وجود دارد که سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی در آن عضو هستند. در این کمیته کلیه مقررات مربوط به حفاظت و نگهداری از حیوانات مورد بررسی قرار می گیرد. مقرراتی چون واکسیناسیون حیوانات باغ وحش، رعایت استانداردهای مربوط به واکسیناسیون، کنترل بیماری های میکروبی و انگلی و موارد ضد عفونی و سمپاشی در کلینیک ها و باغ وحش ها باید رعایت شود.

مسعودی ادامه داد: رعایت استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی و حفاظتی هم به نفع حیواناتی است که در این مراکز نگهداری می شوند و هم افرادی که با این حیوانات سر و کار دارند و از آنها مراقبت می کنند.البته این مقررات و دستورالعمل ها قابل تغییر و بازبینی است.

رئیس گروه بیماری های دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در سازمان محیط زیست کمیته ای تحت عنوان ساماندهی باغ وحش ها داریم که دستورالعمل هایی چون احداث، مدیریت باغ وحش، مجوز باغ وحش های کل کشور و نقص مدارک، بررسی، ابلاغ و بازبینی می شود.
کد خبر: 202352

وب گردی

وب گردی