در واقع "ناراندا مودی" ملی گرای هندو و"باراک اوباما" رئیس جمهور لیبرال ایالات متحده آمریکا مشترکات بسیار کمی با هم دارند. این دشمنان آنها هستند که این دو رهبر را به هم نزدیک کرده اند.

در گوشه و کنار خیابان های مرکز دهلی نو نیروهای امنیتی به چشم می خورند. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از روز یکشنبه تا روز سه شنبه از هند دیدن می کند. مهمترین نکته این دیدار حضوراو به عنوان "مهمان افتخاری" در بزرگترین جشن ملی روز جمهوری هند در 26 ژانویه است.

رسانه های هند هفته ها خود را برای پرسش از اوباما آماده کرده اند. نه تنها با بحث درباره برنامه سیاسی  بلکه درباره این پرسش که آیا پزشکان و مشاوران رئیس جمهو ر به او اجازه راهپیمایی دو ساعته جشن ملی درهوای آلوده هند را می دهند.

این اولین باری است که یک رهبر آمریکایی در جشن پرشکوه سالگرد جمهوری هند شرکت می کند. در طول جنگ سرد تا پایان دهه 80 رابطه هند و آمریکا به هیچ وجه حسنه نبود. اگرچه یک دیپلماسی پارلمانی بر اساس مدل انگلیسی و غیر متعهد بر هند حکمفرما بود، با این حال هند بیشتر از ایالات متحده آمریکا به روسیه نزدیک بود.

طلایه دار جورج دبلیو بوش

بقایای ملاحظات قدیمی علیه ایالات متحده آمریکا هنوز هم احساس می شود. برای بسیاری از چپ گراها و لیبرال های هند، ایالات متحده آمریکا تجسم استکبار امپریالیستی و سلطه بر جهان است. راست های ملی گرا ایالات متحده را به عنوان پیشتاز یک تمدن منحط غربی در نظر می گیرد.

با وجود چنین بی اعتمادی هایی، در سال های اخیر مشترکاتی بین دهلی نو و واشنگتن رشد کرده است. هند از لحاظ اقتصادی گسترش یافته- دست کم برای سرمایه گذاری در سرزمین مادر سرمایه داری. "جورج دابلیو بوش" با وجود اینکه در بیشتر جوامع دنیا شخصیت منفوری دارد، در دهلی نو خیلی محبوب است: به رسمیت شناختن هند به عنوان یک قدرت هسته ای مدیون کمک های شایان او است.

هم پیمان شدندشمنان مشترک

هر دو کشور به دنبال تروریست های اسلامگرا هستند. و هند مانند ایالات متحده امریکا به شدت از افزایش پرخاشگری در چین نگران است.

در نهایت چیزی که ما می دانیم دعوت شخصی نارندا مودی نخست وزیر جدید هند از باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است؛ دیپلماسی، بروکراسی و کابینه همه نسبت بهاین  دعوت شوکه شدند.

این یک نشانه مشخص است، یک نمایش تاثیرگذار- یک ایده جسورانه ، همانگونه که در پاییز سال گذشته در اولین دیدار مودی از ایالات متحده آمریکا هزاران هندی آمریکایی برای استقبال او در باغ میدان مدیسوننیویورک جمع شدند.

احتمالا ملی گرای هندو باید همدردی ایدئولوژیک کمی نسبت به باراک اوبامای لیبرال چند فرهنگی داشته باشد. اما در آسیا پرتنش امروزی هند می تواند بیمه اتکایی درجغرافیای سیاسی برای واشنگتن باشد. از سوی دیگر نخست وزیر هند پویایی اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا را تحسین می کند و می خواهد برای رسیدن به رویاهایش از اصلاحات در توسعه کشور خود بهره گیرد.

انتظار مواقفتنامه های ملموس در این دیدار رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از دهلی نو نمی رود. پیام بسیار مهم در پس نمادگرایی قرار گرفته است. نخست وزیر هند و رئیس جمهور آمریکا در رنگارنگترین رژه جهان شانه به شانه هم راه می روند. از اتحاد خبری نیست. اما اتفاقات جدیدی در راه است.

یان روس
کد خبر: 202382

وب گردی

وب گردی