ایسکانیوز : سالی که گذشت سال پرکاری برای وکلا و متهمان بود پرونده های قضایی که حاشیه های بسیاری داشتند وخبر ساز شدند برخی از این پرونده ها را مرور کرده ایم.



ماجرای فساد مالی در بیمه ایران
موضوع فساد بیمه ایران یکی دیگر از فسادهای اقتصادی اخیربود که توجه رسانه ها را به عنوان فساد مالی در بدنه دولت احمدی نژاد به خود جلب کرده بود.
احمد توکلی نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی بر متهم بودن معاون رئیس جمهوری در پرونده بیمه تأکید کرده و به انتقاد شدید از مسوولانی پرداخته که به گفته او " جلوی رسیدگی به این پرونده" را می گیرند. محمد رضا رحیمی نیز در واکنش به اتهامات مطرح شده، به قوه قضاییه شکایت کرد.
محمود احمدی نژاد، در تیر 1389 از رئیس دستگاه قضایی خواست که " با سرعت به شکایت رحیمی در خصوص افترای چندین نماینده مجلس به وی رسیدگی کند تا مردم احساس امنیت کنند
پرونده محمد رضا رحیمی پیرامون تخلفات در شرکت بیمه ایران، بدواً در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد که هیئت قضایی این شعبه او را به 15 سال حبس، پرداخت دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرده بودند.
با اعتراض رحیمی پرونده به دیوان عالی کشور رفت که دیوان ضمن تایید محکومیت او، مجازات حبس وی را به 5 سال و 91 روز کاهش داد و مجازات نقدی وی را نیز تعیین کرد و همچنین حکم انفصال از خدمت را نیز برای او صادر کرد.

بابک زنجانی:
بابک زنجانی تاجر ایرانی است که تا پیش از دولت احمدی نژاد فعالیت‌های اقتصادی محدودی داشت حتی گفته میشود در سال 88 بمدت 3 ماه بخاطر چک برگشتی در زندان بوده است اما در دوران دولت وی به یکی از بزرگترین سرمایه داران تاریخ ایران بدل شد. وی متهم به دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی، بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان و هم چنبن نام وی همچنین در پرونده رضا ضراب، ایرانی دستگیرشده در ترکیه به اتهام قاچاق طلا مطرح شده است.این پرونده بسیار پر سر و صدا بوده ونام وی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی،انتقال یک کانتیر طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن و ... گره خورده است. بسیاری وی را دارای حامیان مالی قدرتمند در داخل دولت احمدی نژاد می‌دانند.
طبق گفته امیرعباس سلطانی بسیاری از مقامات بلند پایه دولت احمدی نژاد از جمله چند وزیر (من جمله جمله وزیر دارایی، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت) در تخلفات وی سهیم بوده‌اند. وی گفت که ۱۰ نفر بدلیل ارتباط با او در زندان دستگیر شده‌اند که نشان می‌دهد فعالیت‌های او حتی پس از بازداشت هم ادامه دارد ۹۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و او چیزی در ایران ندارد که ما به آن دلخوش باشیم، در واقع ۱۰ درصد اموالی که در ایران دارد صاحب دیگری نیز دارد. زنجانی شرکت‌های بزرگ خود را نیز به نام افراد دیگری کرده و مدیرعاملان آنها اشخاص دیگری هستند، با همین ترفند توانسته کار کند که نتوانیم این شرکت‌ها را مصادره کنیم.
محسنی اژه‌ای در بهمن ۱۳۹۲ از توقیف کلیه اموال زنجانی در داخل و خارج از ایران خبر داد. پرونده‏ بابک زنجانی در حال حاضر با گذشت یک‌سال از پیگیری‌های صورت گرفته، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و انواع سوال‌های بی‌پاسخ حول این پرونده شکل گرفته است. یکی از نمایندگان پیگیر این پرونده خبر داده است که دادگاه او تا یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

پدیده شاندیز:
یکی دیگر از پرونده هایی که اخیرا بسیار سر و صدا کرد مجموعه پدیده شاندیز بود که متهم شده است به تغییر کاربری غیرمجاز ، پیش فروش غیر مجاز و تبلیغات دروغ در صدا و سیما و تخلف شهردار شاندیز و فعلا بطور موقت تمایمی فعالیت های این مجموعه توقیف شده است و هم چنین در دی ماه ۱۳۹۳ برخی از دفاتر فروش سهام «پدیده شاندیز» در مشهد و برخی شهرهای بزرگ ایران پلمپ شد.
مهدی هاشمی:
یکی از پرونده های بسیار جنجالی در سال های اخیر پرونده مربوط به مهدی هاشمی رفسنجانی است که درست یک روز پس از ورودش به کشور به دادسرای امنیت رفت تا پاسخگوی اتهامات مالی و امنیتی باشد که علیه او مطرح شده بود.
در جریان چهارمین جلسه دادگاه متهمان دستگیرشده بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، اتهاماتی به مهدی هاشمی وارد شد. از جمله ادعاها درباره مهدی هاشمی که در دادگاه به آن اشاره شد، انتشار اکاذیب، پرونده‌سازی جعلی برای دولت نهم، تلقین تقلّب در انتخابات می‌باشد. وی متهم شد که این جرائم را در سمت مدیریت رسمی سایت جمهوریت مرتکب شده‌است. همچنین استفاده از ۲ میلیارد تومان بودجه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در تبلیغات نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای پدرش به واسطه حضور حمزه کرمی در آن سازمان و استفاده از منابع مالی و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی سایت جمهوریت از جمله موارد اتهامی توسط حمزه کرمی می‌باشد.
جلسات رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی تا کنون در 26 جلسه در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده است و همواره غیر علنی و بدون حضور رسانه ها برگزار میشود.

وکیل مدافع مهدی هاشمی ابراز امیدواری کرد که مهدی هاشمی تبرئه خواهد شد و در خصوص روند رسیدگی به پرونده نیز گفته است : همان طور که پیش از این نیز اعلام کردم جلسات محاکمه به صورت غیرعلنی برگزار می شود و ما نمی توانیم درباره جزئیات آن اطلاع رسانی کنیم.پرونده در مرحله دفاعیات است و هنوز نمی توان زمان مشخصی برای پایان دادگاه اعلام کرد.
مهدی هاشمی نزدیک به سه ماه در انفرادی بود. اما اکنون با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد است.و هنوز حکمی برای وی صادر نشده است.

شکایت 50 نماینده مجلس از علی مطهری:

نطق مطهري روز يك شنبه 21 دی ماه سال جاری به خاطر موضع‌گيري او درباره مساله حصر و اینکه این مساله را خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانسته بود واكنش تند تعدادي از نمايندگان را در بر داشت. اما شكايت از او به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به دليل اظهارنظرش درباره روز ۹ دي بود بلافاصله بعد از پايان جلسه علني روز يكشنبه كليد خورد.
عوض حیدرپور عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی شکایت ۵۰ تن از نمایندگان مجلس از علی مطهری گفت: این شکایت در جلسه روز چهارشنبه گذشته این هیئت اعلام وصول شد و بررسی جزئیات آن به جلسات بعدی این هیئت موکول شده است.
کد خبر: 202445

وب گردی

وب گردی