خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد!

تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

انجمن صنفی روزنامه نگاران همچنان پلمپ است

پارسال همین امروز بود که 772 نفر از روزنامه نگار و فعال مطبوعاتیدر نامه ایبه رئیس جمهور خواهان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران شده بودند. در جایی از نامه آمده است: جامعه‌ی روزنامه‌نگاران کشور همچنان چشم‌انتظار فک پلمب دفتر انجمن صنفی خود هستند که دلایل بسته ماندن آن بر جنابعالی کاملا روشن است. در بخشی دیگر از نامه نوشته شده بود: شایسته است این نکته را یادآوری کنیم شرایطی که به پلمب ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منجر شد دیگر موضوعیت ندارد و ضرورت وجود انجمنی که پیوسته پیگیر مسائل صنفی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران کشور بوده است، بسیار بیشتر از قبل احساس می‌شود.

81272015-5882747

حالا یکسال از انتشار این نامه گذشته است به نظر می رسد مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران همچنان وجود دارد و هنوز گشایشی در زمینه بازگشایی دفتر این انجمن رخ نداده است. در همین راستا کامبیز نوروزی دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران آذر ماه سال جاری تنها مانع شروع به فعالیت مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران را تایید صورت جلسه آخرین مجمع عمومی آن به وسیله ربیعی عنوان کرده بود گفته بود: با تایید این صورت جلسه دیگر هیچ مانع قانونی برای بازگشایی انجمن وجود ندارد. نوروزی ادامه داده بود: برداشت شخصی من این است که آقای وزیر محترم کار و همکاران ایشان تمایلی ندارند موانع نادرستی را که برای ادامه فعالیت انجمن،‌ همان وزارت خانه ایجاد کرده را برطرف کنند. این با شعارهای انتخاباتی آقای روحانی و همین طور وعده‌هایی که جناب آقای رییس جمهور برای رفع مانع از بازگشایی از انجمن به روزنامه نگاران دادند، مغایر است. او ادامه داده بود: از نظر قانونی هیچ مانع دیگری وجود ندارد. مانع اصلی در حال حاضر وزارت کار است. در حالی که براساس قانون، وزارت کار باید حامی تشکل‌های صنفی باشد. اما الان حامی نه تنها حامی نیست بلکه مانع هم هست.

حسن روحانی بارها بر بهبود فضای مطبوعاتی کشور تاکید کرده است، همچنین ربیعی وزیر کار و رفاه وتعاون بر لزوم حمایت از انجمن های اصناف روزنامه نگاران تاکید داشته است ولی این تعلل در پیگیری این مسئله، روزنامه نگاران را دچار نگرانی است و بسیاری از آن ها معتقدند که با تنها چند امضای توسط وزیر مشکل این انجمن نیز حل خواهد شد، باید دید با توجه به تاکید روزنامه نگاران بر بازگشایی این انجمن آیا سرانجام این نهادی صنفی روزنامه نگران که از آذر ماه 88 پلمپ شده است، باز خواهد شد یا این روند همچون سابق ادامه دارد خواهد و روزنامه نگران همچنان باید برای بازگشایی این نهاد صنفی تلاش های مضاعفی انجام دهند.

 

سپاه یاری رسان دولت و رقیب بخش خصوصی

پارسال همین امروز بود که حجت الاسلام سعیدی در مورد تعامل با دولت گفته بود: تعامل با دولت همواره در چارچوب تدابیری بوده است که ما در این دوره نیز این تعامل را در این چارچوب‌ها ادامه داده‌ایم. او ادامه داده بود: هرگاه دولت به کمک نیاز داشته باشد، سپاه کوتاهی نمی‌کند. سعیدی افزوده بود: سپاه در نظر دارد همان‌گونه که تاکنون پروژه‌های خود را محدود کرده است، این کار را ادامه دهد و پروژه‌های ملی‌اش را به بخش‌های خصوصی که ظرفیت ورود به این پروژه‌ها را دارند واگذار کند.

حالا یکسال از این سخنان سعیدی گذشته است به نظر می رسد سپاه به قول خودش در زمینه کمک به دولت عمل کرده است و در همین راستا نوبخت در اردیبهشت ماه امسال خبر از واگذاری پروژه های بزرگ به سپاه خبر داده بود وگفته بود: نمی خواهیم سپاه با بخش خصوصی رقابت کند، ولی کارهای بزرگی را که از توان بخش خصوصی خارج است باید سپاه انجام دهد. او ادامه داده بود: کنون سپاه از ظرفیت های زیادی برای سازندگی و آبادنی کشور برخوردار است. اکنون سپاه پروژه های بزرگی در سراسر کشور در دست اجرا دارد و در حال بهره برداری است.

1010

اگرچه واگذاری پروژه های بزرگ به سپاه می تواند رقیب جدی باشد برای بخش خصوصی ولی دولت ترجیح داده است برخی از پروژه های بزرگ را در اختیار این نهاد نظامی بگذارد. در همین زمینه علی لاریجانی در آذر ماه امسال در بین مدیران و فرماندهان قرار گاه خاتم الانبیا ی با توصیه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء جهت ایفای نقش کاتالیزور در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و واگذاری آن به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم درک درستی از شرایط داشته باشیم باید به خلق امکانات دست بزنیم و از هر ابتکاری که قرارگاه سازندگی داشته باشد ما در مجلس از آن استقبال می‌کنیم و حتی اگر لازم باشد برای شما استثنائاتی هم قائل می‌شویم و حرفی نداریم چرا که شما مجموعه‌ای معتمد نظام هستید.

حال باید دید با وجود تاکید دولت حسن روحانی بر حمایت از بخش خصوصی در اقتصاد کشور آیا واگذاری پروزه های بزگ به سپاه می تواند ضربه ای به بخش خصوصی باشد؟ این در حالی است که زنگنه وزیر نفت بر این امر تاکید کرده بود که سپاه رقیب بخش خصوصی نیست. ولی با توجه به امکاناتی که سپاه در اختیار دارد به نظر می رسد رقابت بخش خصوصی با این نهاد نظامی سخت و دشوار باشد. باید دید آیا دولت با حمایت های خود از بخش خصوصی می تواند زمینه حضور فعال این بخش را در اقتصاد کشور تامین کند یا وضعیت سابق برای بخش خصوصی همچنان ادامه دار خواهد بود.

کد خبر: 202522

وب گردی

وب گردی