ایسکانیوز،پلاس+/عشق، خوشبختی، امید و یاس انسان‌ها با هورمون‌‌های بدن سروکار دارند. هورمون‌ها تنظیم‌کننده احساسات آدمی هستند. آنها بر روح و جسم ما نظارت می‌کنند. هر هورمونی مهم است تا بدن به فعالیت منظم خود ادامه دهد.
پرواز در آسمان‌ها
حرکتی پروانه‌وار در زیر پوست. افزایش فشار خون، احساسی شیرین و هیجانی وصف‌ناپذیر. تشخیص بیماری: عشق. در چنین شرایطی ترشح هورمون اندورفین در بدن افزایش می‌یابد و احساس خوشبختی دست می‌دهد. هورمون اندورفین همچنین به هنگام شرایط استثنایی ترشح می‌شود. مثلا وقتی تصادفی رخ می‌دهد و کسی مجروح می‌شود و در ابتدا درد خود را احساس نمی‌کند.
هورمون مردانه
تستوسترون هورمون جنسی مردانه است. تولید آن که پیش از دوماهگی جنین در رحم آغاز می‌شود، در تعیین جنسیت موثر است و در دوره بلوغ عامل اصلی تغییرات فیزیکی چون رشد ریش‌ و‌ سبیل است. در همین راستا هورمون استروژن، هورمون جنسی زنانه، در تنظیم فعالیت تخمدان‌ها موثر است و طی دوران بارداری ترشح‌اش به شدت افزایش می‌یابد. هورمون‌های زنانه و مردانه سبب تفاوت‌های جنسیتی می‌شوند و تمایلات جنسی را بوجود می‌آورند.
هورمون رشد کودکان
هورمون سوماتوتروپین که از بخش قدامی غده هیپوفیز آزاد می‌شود، به رشد کودکان کمک می‌کند. با ترشح این هورمون متابولیسم چربی در بدن بیشتر شده و رشد استخوان‌ها افزایش می‌یابد. ترشح بیش از حد هورمون سوماتوتروپین می‌تواند به رشد غیرطبیعی بدن منجر شود.
انسولین، کاهش‌دهنده قند خون
انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند. هورمون انسولین وظیفه کاهش قند خون را به عهده دارد. این هورمون بر سلول‌های کبد تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود این سلول‌ها قند خون را گرفته و آن را به صورت گلیکوژن ذخیره کنند. این هورمون در بیماران دیابتی ترشح کمی دارد و به همین دلیل قند خون این افراد افزایش می‌یابد که بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ آنها منتهی شود.
هورمون آرامش درونی
ملاتونین هورمونی است که در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن انسان کمک می‌کند. تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حدی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. این هورمون به هنگام تاریک شدن هوا ترشح‌اش بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی بدن احساس خستگی کرده و خود را برای خواب آماده می‌سازد. نور زیاد سبب ترشح کم‌تر ملاتونین می‌شود. میزان ترشح طبیعی ملاتونین با افزایش سن کاهش می‌یابد.
هورمون ضداسترس
کورتیزول از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و به کاهش التهاب و استرس در بدن کمک می‌کند. این هورمون شب‌ها ترشح می‌شود و صبح آماده استفاده است. کورتیزول دارویی موثر است برای تقویب سیستم ایمنی بدن که تاثیرات جانبی نیز دارد. از جمله این تاثیرات جانبی ملتهب شدن چهره و نازک شدن پوست بدن است.
بالارفتن سطح آدرنالین خون
آدرنالین هورمون غده فوق کلیوی است و بدن آن را در شرایطی خاص چون بروز ترس ترشح می‌کند. در چنین شرایطی انرژی‌های ذخیره شده بدن آماده استفاده می‌شوند. آدرنالین محرک قوی قلب است. با ترشح آدرنالین فشار خون به سرعت بالا می‌رود و بدن به حالت آماده‌باش در می‌آید و آماده فعالیت‌های ویژه‌ای چون پرش از ارتفاع می‌شود.
هورمون نشاط آور
ورزش یا خوردن شکلات؟ این‌ها دو راهکار برای افزایش سطح هورمون سروتونین بدن هستند. هورمون‌های سروتونین و دوپامین مسئول نشاط روحی انسان‌اند. کاهش این دو هورمون می تواند به بروز افسردگی منجر شود. ورزش یا خوردن شکلات می‌تواند این هورمون را افزایش داده و فرد را پرنشاط کند. سروتونین همچنین بر حافظه و یادگیری افراد نیز تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: 202536

وب گردی

وب گردی